Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

  • Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Is een mooie kleurencombinatie Germt. :cool: Alleen, ik weet niet hoe donker de gewone beplanking van de romp wordt, maar zou het niet mooier zijn om het zwart te vervangen door donkerder bruin? Het kan op de foto wat vertekenen maar wat jij zwart wil maken lijkt hiet donkerder bruin. Ik zeg met opzet donkerder bruin omdat het niet heel donker moet worden. Maar aan u de keus captain! ;)

Grt Kees.
 
De houtkleur is bij mij aan de donkere kant, ik gebruik daar 2 lagen rustiek eiken voor. (Is niet écht donker hoor)
Zit een beetje tussen de 2 kleuren van bovenstaande foto in, dus iets donkerder dan zijn rompkleur
Ik heb gezien dat de meeste schepen van toen allemaal wat aan de donkere kant zijn.
In dit geval kan zwart dus goed, en krijg je dus een mooi accent verschil tussen de delen.

Germt
 
In aansluiting op mijn kleurkeuze betreffende de romp maar even een up-date.
Het onderste berghout is geplaatst inclusief de slooiknieën.
De nu nog zichtbare koperen spijkertjes worden straks met het berghout zwart.
De waterlijn is afgetekend, en het deel tussen de waterlijn en het berghout is in de bedoelde kleur gezet.

full

Hier wordt de spiegel nog één keer behandeld om dezelfde kleur als de romp te krijgen (dit was lichter noten hout)

full




Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi dat berghout met die spijkers en het eigenbouwrooster van het galjoen.
Door de slooiknie zie je het verjongen van het berghout eigenlijk niet meer.
De kleur ziet er op de foto goed uit.
Op naar een wit onderwaterschip?

Andy
 
Mooi dat berghout met die spijkers en het eigenbouwrooster van het galjoen.
Door de slooiknie zie je het verjongen van het berghout eigenlijk niet meer.
De kleur ziet er op de foto goed uit.
Op naar een wit onderwaterschip?

Andy

Dank je Andy, nu gaan witten??
Eerst de spiegel nog een extra laagje eiken, om hetzelfde te worden als de zijkant.
Dan licht schuren en matte vernis erop.
En dan..... volgende berghout 8mm boven het onderste of eerst witten.
Ik denk dat het beter is eerst het volgende berghout te plaatsen, om beschadigingen te voorkomen, er moeten daar namelijk ook +/- 150 spijkertjes in getimmerd worden (per kant):cool:
Zo kan ook het geverniste deel eerst goed uitharden voor ik het afplak om het onderwaterschip te witten.

Germt
 
... nu gaan witten??....

Je weet ik hou van kleurrijke schepen ;)

:ontopic:
Het verstandigste tijdstip om te gaan witten is zo laat mogelijk (in verband met beschadigen) maar op een tijdstip dat de romp nog makkelijk op zijn kop (of zijkant) kan.
Daarnaast is het verstandig om de onderste rand van de beits/vernis zo af te schuren dat er een geleidelijke overgang ontstaat tussen het gebeitste deel en het niet gebeitste deel. Daarmee voorkom je dat het wit vlekkerig wordt als de biest er doorheen zou schijnen of de witte verf niet gelijkmatig in het hout trekt.

Andy
 
Even een kleine update, anders wordt ik straks "verdacht" van luiheid;)
De berghouten;
Daar moet ik voor de bovenste van de 2 nog één kort stuk aan elke kant aanbrengen.
Potdeksels; (de afwerking op de bovenzijde van de verschansing) daar heb ik wat meer werk van gemaakt door eerst die dingen op maat te maken en daarna de lange zijkanten die aan de binnenkant van de verschansing komen alvast zwart te maken.
Hierdoor heb ik een mooie strakke lijn tussen het rood van de verschansing en het zwart van de potdeksels.
Verder heb ik de vertuining (beter bekend als pot en deksel systeem) aan het bakdek al op maat en kan aangebracht worden.
Ik denk dat ik eerst de volledige vertuining aanbreng, daarna het onderwaterschip wit maak, de potdeksels zwart en tenslotte de vertuining groen maak.
Dat is een kwestie van even doorschilderen:cool:
Er is wél een piepklein ongelukje gebeurd:(
De reling met de tussenbalk die op het kampanjedek kwam is gesneuveld; was gevallen en tijdens het wegstappen stond ik er boven op:mad:
Gelukkig heb ik het perfecte proefmodel nog, echter zonder tussenbalk.
Ik denk dat ik die straks plaats, is óók een mooie hoor.
Foto's volgen als de vorderingen wat duidelijker zichtbaar zijn.

Germt
 
is altijd lastig als er wat valt. je stapt automatisch opzij om te kijken waar het gevallen is en ken dat probleem dat je er dan net bovenop gaat staan. een troost het is iets dat iedere modelbouwer diverse malen gebeurt, ook al zal niet iedereen het toegeven.

wacht in spanning op je foto's.
 
Ik moet nu eerst even een paar messing delen schilderen die in de vertuining komen, zeg maar deurtjes/luiken met een sierboog er om heen.
De vraag is; wat gebruiken jullie eigenlijk om dit soort dingen te ontvetten voor het aanbrengen van de verf:confused:
Ik heb dat eigenlijk nooit gedaan, maar wil nu graag hechtingsproblemen voorkomen:D

Germt
 
Ik moet nu eerst even een paar messing delen schilderen .......
De vraag is; wat gebruiken jullie eigenlijk om dit soort dingen te ontvetten voor het aanbrengen van de verf:confused:
....
Germt

Ik gebruik altijd terpentine en schuur nooit (om detailverlies te voorkomen), ik heb nog nooit hechtingsproblemen gehad bij het gebruik van Humbrol enamel.

Admiralty paints (op waterbasis) hecht duidelijk minder goed en wil nog wel eens afschilferen aan de randen bij aanraking.
Er schijnt grondverf te bestaan die voor een betere hechting zorgt maar daar heb ik geen ervaring mee

Andy
 
hallo Germt
Voor het ontvetten gebruik ik altijd spuitverdunning
(thinner). Onderdelen in een bakje, thinner er bij, even
schudden. De delen er uit halen even laten drogen
en schilderen maar:p

Groet Ton
 
Even een kleine up-date.
Heel de week bezig geweest met de vertuining aan de achterzijde van het schip
(De vertuining zijn planken die met de zeeg van de rest van de beplanking meelopen, en beginnen op de bovenzijde van de laagste verschansing. Dit is een mondvol, maar wordt als het schilderd is goed zichtbaar. Het is een zgn. pot-en deksel beplanking)
De moeilijkheid was ook hier weer de exacte pasvorm van ieder individueel plankje rond de geschutspoorten.
Het zit er netjes op en ben nu bezig de delen die volgende week geschilderd gaan worden voor te bereiden op het schilderwerk;
Romp van waterlijn tot 1e berghout in rustiek eiken.
Het volledige onderwaterschip; wit
De vertuining; groen
De potdeksels (planken die op de verschansing liggen) zwart
Zo gauw dit netjes en klaar is plaats ik foto's ter beoordeling.
Nog een weekje geduld a.u.b.
cool.gif


Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Links of rechtsgeslagen touw

Omdat de schilderwerkzaamheden in volle gang zijn, ben ik al vast de tekeningen betreffende de tuigage aan het bestuderen.
Ik moet natuurlijk voldoende droogtijd in acht nemen, en wil het heel zorgvuldig doen
Dit ook een beetje aan de hand van de problemen die Andy met zijn Prins Willem op dit moment heeft
sad.gif

Ik ben de diameters aan het omrekenen van de touwen die in de kit zitten en op de tekeningen staan naar de diameters van de Zeven Provinciën.
Het boek "De Zeven Provinciën" is voor de tuigage in deze dus mijn leidraad.
Ik ga straks alle touwen uit de kit vervangen door touwen van Morope (uit Duitsland)
Ik heb foto's gezien van een schip dat met dit touw is getuigd, en dat ziet er zéér realistisch uit.
Bovendien is er nagenoeg géén rek en of pluisjes
Verkrijgbaar in een grote viariatie aan diameters
Dat touw is verkrijgbaar als links- en rechtsgeslagen, dan ga ik er maar van uit dat er op "onze" schepen dus links-en rechts geslagen touw werd gebruikt.
Ik kan nergens een eenduidige verklaring vinden waar dan links en rechts geslagen touw wordt gebruikt.
Ik heb het vermoeden dat het verschil met name in het staande want te vinden is.
Wie o wie heeft hier een duidelijk antwoord op
1zhelp.gif


Germt
 
Back
Top