Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Dank jongens, maar er deugd eigenlijk helemaal niks van;)
Valt niet mee hoor, ik heb dit eerlijk gezegd ook nog nooit gedaan:p
Dus.... morgen een nieuwe ontwerpen, na het volgende schilder klusje.
Na overleg met mijn vriend en neef Andy die mij overigens op de ideeën bracht wordt het volgende veranderd.
De randen zijn bol geschuurd, deze moeten hol geschuurd worden om "diepte" te creëren.
De onderkanten lopen nu rond, maar moeten op het laagste punt omhoog terug lopen naar de buitenrand.
Tja, ik ben niet snel tevreden hoor, maar dit is wél erg leuk om te doen.
Morgen foto's van een nieuw exemplaar:banana:

Germt

Precies, het houdt me van de straat en kan ik ook geen kattekwaad uithalen buiten:)

Germt

Ik heb ook al gemerkt dat ik de lat bij mezelf steeds wat hoger leg en minder snel tevreden ben. Onderdeel van de hobby denk ik. Komt alleen maar ten goede van het uiteindelijke resultaat :)

Vandaag na het schilderen toch maar een nieuwe draperie geprobeerd te maken, is best arbeids intensief, en als dat zo doorgaat krijg k mijn schip nooit af;)

De bovenste is de "oude"
De onderste is het nieuwe proefstukje, deze past zelfs iets beter langs de leeuwen op het hakkebord.
Moet hier en daar een beetje bijgewerkt worden, maar ik denk dat het wel een verbetering is:)

full

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Kunnen jullie de touwen nog uit elkaar houden.:p:p:p:p

Ik ga hier de vlag uithangen als de touwen er aan zitten.

Nou Robert dat lukt me alleen als ik het touw(soort) voor touw(soort) aanpak. Ik verdiep me nu in de hoofdtouwen, weeflijnen (zeg maar de touwladders) en de stagen (= de draden van de marsen schuin naar voren).
Het volgende hoofdstuk wordt dan de touwen waarmee de ra's worden gehesen en daarna waarmee ze gedraaid worden enz

Als ik klaar ben dan heb ik het overzicht (= handig voor het volgende model)

Andy

Je draperieën worden steeds mooier :thumbsup:.
Heb je ook al een idee voor het schilderen ervan (2 kleuren bijvoorbeeld donkergroen en goud of gele oker?)

Tip: Kijk nog wel hoe je uitkomt met de hoekmannen die links en rechts naast het hakkebord komen.

Andy

Heb je ook al een idee voor het schilderen ervan (2 kleuren bijvoorbeeld donkergroen en goud of gele oker?)

Tip: Kijk nog wel hoe je uitkomt met de hoekmannen die links en rechts naast het hakkebord komen.

Andy

De grote hoekmannen zijn hoofdzakelijk in groene en bruine kleuren, en het hakkebord is groen.
Het wapen en de leeuwen onder de drapperie zijn uiteraard rood

In mijn foto archief zit eigenlijk niks bruikbaars.
Weinig of eigenlijk geen referentie.
Niemand heeft tot nu toe drapperiën aangebracht:cry:

Persoonlijk denk ik dan aan donker rood, karmijn of bordeaux achtig met eventueel als tweede kleur goud
Of de Leeuwen goud maken, het schild rood met de nodige overige kleuren, dan kunnen de drapperiën wel rood
Bij de 7 Prov. zijn de drapperiën goud en de leeuwen rood:confused:

Voor de volgers,
Ik had al wat verder kunnen zijn, maar het zat een beetje tegen.
Het onderwaterschip schilderen is niet naar wens.
Eigenlijk de schuld van Andy
biggrin.gif

Nee, geintje; ik had het onderwaterschip al één keer wit geschilderd met de verf die ook op de PW van Andy zit, maar ik was deze week bij mijn vriend Andy op bezoek en zag het resultaat van het wit als het klaar is op de PW van Andy.
Andy vondt het zelf ook erg wit, en wil het eventueel verweren.
Thuisgekomen, heb ik er alles (de eerste laag dus) weer afgeschuurd.
Ik vond het op deze grote romp écht "over the top" wit.
Ga nu voor de ouderwetse methode.
Eén laag grondverf,daarna aflakken met Ral 9010. (is wit, maar het wit is er af)
Dit gaat, want alles is watergedragen verf.
Ach, zo blijf je bezig
rolleyes.gif

Ik plaats een foto van het resultaat zo gauw het klaar is
Ondertussen heb ik de puzzel van de zijgallerijen opgelost, daar over later meer.

Germt

waar blijft de tijdsplanning?

Zo schieten we wel erg op Germt, Ik knip mijn tuigage eraf en begin opnieuw en jij schuurt de romp kaal:yes:.

Andy:pim:

Ik zal waarschijnlijk vanmiddag / vanavond een update maken van het gedane werk met een paar foto's.
Vandaag een laatste laag wit aanbrengen op het onderwaterschip,
Nu met dat witte lijkt hij verdorie nóg groter:cool:

V.w.b. de gallereien, met name de wulf, daar heb ik een beter alternatief voor gevonden, leg ik wel uit.

@Rob
Ik breng op de ontmoetingsdag wel een zelfde stuk voor je mee Rob, kun je bewaren in de doos, en straks zelf beslissen of je het gebruiken wil.;)

Germt

Het onderwaterschip is eindelijk wit, of liever wit met het wit er af.

full

full

Dan de zijgallereien;
Dat was een behoorlijke puzzel, en niet bepaald voorgekauwd;)

De bouwbeschrijving zegt hier over; stel de zijgallereien samen volgens tekening:confused:

Dit is de tekening (er liggen wat spullen bij, maar hier eest de tekening)

full

Niet echt duidelijk.
Waarom ziin er bij de plaatjes triplex stukjes uitgezaagd, en zijn ze ook nog eens allemaal verschillend:confused:
En vooral; waar te beginnen met het plaatsen van de gallereien op de romp:confused:

Oké, na steeds weer passen en meten gaat het als volgt.
- Allerest de wulf plaatsen (onderste houten deel op de foto), maar die moet eerst in vorm en op maat worden gemaakt.
Op een foto van de Italiaanse bouwer zag ik dat hij een zgn "kwartrond" gebruikt.
Bij de bouwmarkt zelf een kwartrond gehaald om te zien of dat klopt; alleen moet je dan een lengte van 2.70 meter kopen terwijl ik maar =/- 15 cm nodig heb, (Ik kan dus nog een fors aantal WvH's bouwen, of gewoon aan de andere bouwers geven natuurlijk;))
Wat blijkt, de kwartrond is perfect en heeft al de exacte ronding die nodig is voor de ornamenten (op de foto ligt al één rond ornament, en dat zijn er straks 6)
Dan de uitsparingen; er zit een uitgezaagd sleufje in het 3e plaatje links boven op de foto.
Daarin komt de boevenkant van het messing ornament (ligt rechtsboven het kwartrond)
Zo heb je precies de plaats van dat onderdeel.
Ik heb e.e.a. dryfit gepast en zo moet het zijn.
Dat grote ornament loopt ook precies over het kwartrond en komt zo mooi op zijn plaats, en vast in dat beruchte sleufje:D

Oké, een ingewikkelde uitleg, maar wel duidelijk hoe ik verder moet.
Ik ga nu eerst de blokken van de onderste gallerei op maat maken, zodanig dat ze recht op de romp komen, dan de wulf nog wat bijwerken.
Daarna de wulf plaatsen en de onderste gallerei (aan SB en BB) plaatsen.
Ik heb nu dus een goede basis om verder naar boven te kunnen werken.
De overige ornamenten liggen erbij om aan te geven dat deze straks op en aan de Gallerei worden geplaatst, en heb ik gebruikt om te kijken of ik nét onder de vertuining blijf.

Uiteindelijk moet het worden als op onderstaande foto (maar dan netter afgewerkt;))
Deze foto maakt de uitleg ook wat duidelijker:cool:

full

Germt

Ze ziet er indrukwekkend uit met een witte onderkant :cool:

de wulf lijkt me een precies karweitje, maar wel erg leuk. Ben wel blij dat ik jou verslag als voorbeeld heb straks ;)

Ik ontdekte dat die hele achterbouw lastig en inderdaad precie is, dus ik maak voldoende foto's van dit deel, zodat het jullie straks misschien kan helpen.:cool:
Dat kwartrondje neem ik voor je mee, ik heb er nu genoeg, en is een stuk makkelijker werken.
Nu maar hopen dat het goed gaat;)

Germt

Back