Bouwverslag HMS-victory Deagostini

beste leden hierbij een vraagje aan jullie, had ergens gelezen dat de moederplank van de dekbeplanking breder is maar mijn vraag is : hoe lang is deze?

met vriendelijke groeten uit Belgie
 
Op de De Agostini site staan er momenteel koperen plaatjes in aanbieding.
Heeft iemand daar ervaring mee? Bevatten die ook de klinknagel afdrukken zoals de Caldercraft plaatjes?
 
had ergens gelezen dat de moederplank van de dekbeplanking breder is maar mijn vraag is : hoe lang is deze?

Dat is de koningsplank, nu weet ik niet of deze op Engelse schepen ook werd toegepast, op Nederlandse schepen was dit iig standaard.
Sommige grote schepen hadden zelfs schaarstokken.

De plank is niet alleen breder, maar ook hoger.
Doorgaans hadden deze minimaal de lengte van de dekplanken, maar indien mogelijk (als het hout voorhanden was) konden ze iets langer zijn.
Let er op dat de kopse kanten van de naastgelegen planken NIET gelijk liggen met de koningsplank.

Groet, Germt
 
deacostini england begint met 2 nieuwe boten , de HMS Sovereign of the Seas.

en een japan s vliegdeck schip uit de jaren 40.


 
myn boot .
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:




dit is myn idee voor de kanonnen volledige lopen van messing.

bovenste ry 30 mm en de rest 35mm kanonsloop.

ik bestel ze in duitsland by een modelbouwzaak daar zitten 10 in een eenheid, ik bestel er totaal 90 stuks .

ik bestel ze zonder onderkarretje , die maak ik zelf wel , scheelt zo 150 euro of meer.
 




dit is myn idee voor de kanonnen volledige lopen van messing.

bovenste ry 30 mm en de rest 35mm kanonsloop.

ik bestel ze in duitsland by een modelbouwzaak daar zitten 10 in een eenheid, ik bestel er totaal 90 stuks .

ik bestel ze zonder onderkarretje , die maak ik zelf wel , scheelt zo 150 euro of meer.

Zier er super uit.
 
Zilver goud karton

Ik heb bij div afl een karton wat aan een zijde zilver en de andere kant goud kleur is. Weet iemand wat daar de bedoeling van is??????
 
Ik heb bij div afl een karton wat aan een zijde zilver en de andere kant goud kleur is. Weet iemand wat daar de bedoeling van is??????

Volgens mij zitten die er bij ter bescherming van het lange rondhout van het onderste deel van de masten. Is mooi te gebruiken als onderlegger bij het verven van de verschillende onderdelen.
Wat de koperen plaatjes betreft, die zijn via een telefoontje naar deagostini gewoon te bestellen. Heb deze al ongeveer 2 maanden geleden besteld, maar er is nog niets geleverd. :( Zal heus wel gebeuren binnekort..

gr. Wim
 
Hallo Victory bouwers.
Ik heb pas geleden een Victory van iemand anders overgekocht en ben deze opnieuw aan het bouwen. Bij het bouwen van de barkas loop ik tegen het volgende probleem op.
De messing roosters onderin de boot moeten zwart geschilderd worden. Hierbij mogen de gaatjes van het rooster niet vollopen met zwarte verf. Als ik de gaatjes open blaas, dan blaas ik de verf van de bovenkant en heb ik het messing weer zichtbaar.
Hoe hebben jullie dit gedaan?
 
roosters

Hallo Victory bouwers.
.
De messing roosters onderin de boot moeten zwart geschilderd worden. Hierbij mogen de gaatjes van het rooster niet vollopen met zwarte verf. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Met een merkstift gaat dit vrij eenvoudig. Gr. piet
 
Bij het voorbereiden van de rusten stuurt Deagostini weer van dat pieppiep messing draad. Voor zover ik kan nagaan is het spul gewoon te hard. Telkens als ik het in elkaar draai breekt het. Natuurlijk ging ik er van uit dat ik te hard draai, te hard trek of zoiets. Maar bij de ra's heb ik mijn eigen groene bloembinders draad gebruikt en dat ging wel goed. Nu heb ik een eerste juffer met een rood koperen telefoondraad gemaakt en ook dat gaat goed. Met andere woorden het lukt me wel, maar niet met dat messing draad van onze leverancier. Op foto's van het origineel zijn de verbindingen van de juffer blokken niet echt goed te zien, maar messing is het niet. Moeten deze lussen soms ook touw verbeelden (net als de voetpaard steunen bij de ra's) en waarom maken we ze dan niet gewoon van touw.
 
Met andere woorden het lukt me wel, maar niet met dat messing draad van onze leverancier.
Je hoot hier wel meer klachten over, Theo. En het gekke is dat dit nog niet eens met kwaliteit te maken hoeft te hebben, het wordt gewoon in de verkeerde toestand geleverd.
Vooral dun draad is na het trekken ervan door de koudvervorming die het ondergaat nogal stug en bros. Je kan dat door warmtebehandelingen terugbrengen naar allerlei hardheidsgraden. Ook als je los messing draad koopt bij een modelbouwwinkel moet je daar goed op letten. Ik heb pas nog 6 mm ringetjes gedraaid uit 1 mm messing draad, en dat ging perfect. Maar ik heb hier ook nog 1 mm draad liggen waarmee dat voor geen meter lukt!!

Voor een hoop toepassingen is koper inderdaad een mooi alternatief. De vormvastheid is veel minder, maar dat is niet altijd een bezwaar.

Groet,

Ad

EDIT
Volgens Longridge zijn de stroppen van de juffers aan de rusten inderdaad van metaaldraad.
 
Hoy
Ik heb de koperen plaatjes van Deag besteld. Die zullen volgende week of zo komen. Tot die tijd let ik er op dat ik na aflevering 75 niet verder ga met dingen die me straks in de weg zitten als ik het schip op zijn kop wil neerleggen om het met de plaatjes te beplakken. Ik ga dus juist wel verder met de masten en zo min mogelijk met het schip zelf. Daar komt voor mij nog bij dat ik zo snel mogelijk de masten wil passen om te kijken of de gaten in het dek wel goed zitten. Voor de fokke en grote mast gaat dit goed en de dummy doet alsof het met de bezaan ook goed komt. Ik denk trouwens dat er na aflevering 60 eerst veel mast en dan veel tuigage en nog een paar boten komen. De verdere bouw van het schip is in het tweede deel niet echt indrukwekkend.
 
Ik snap het even niet heb jij die kannonen van deagostinie al binnen dat zou dan betekenen dat jij voor loopt op mij en niet dat dat dan weer zo erg is maar snappen doe ik het niet !!!
 
Sorry met jij bedoelde ik natuurlijk Timberwolf ik wilde reageren op de zakjes met kannonnen heb ik perongelijk het verkeerde icoontje gebruikt om te reageren.

Frenk.
 
Back
Top