A854 Hr. Ms. Onversaagd (scratchbuild)

Valcke (ex Steenbank-ex Astroloog)

Luc,

De Valcke is gebouwd als Steenbank (1960), later vernoemd in Astroloog.
De Banckert is gebouwd als Maasbank (1965).
Let op dat het wel degelijk verschillende schepen zijn!
Het verschil begint al met de afmetingen van de romp.
De opbouw is ook geheel anders als bij de Maasbank.

M. vr. gr,
Ron.
 
Luc,

De Valcke is gebouwd als Steenbank (1960), later vernoemd in Astroloog.
De Banckert is gebouwd als Maasbank (1965).
Let op dat het wel degelijk verschillende schepen zijn!
Het verschil begint al met de afmetingen van de romp.
De opbouw is ook geheel anders als bij de Maasbank.

M. vr. gr,
Ron.

Dat de opbouw verschilt wist ik en dat is ook logisch maar ik dacht dat als zusterschepen de romp wel hetzelfde formaat heeft. Scheelt dat veel dan ?
 
Valcke (ex Steenbank-ex Astroloog)

Hallo Luc,

De Steenbank is GEEN zusterschip van de Maasbank .
De Steenbank(1960) is het zusterschip van de Schouwenbank(1960).
Het zusterschip van de Maasbank (1965) is namelijk de Vikingbank (1965).

Hier de afmetingen lxbxhxdg:
De Steenbank(Valcke)/schouwenbank : 30,38 x 7,55 x 3,80 x 3,28. verpl:183 brt
De Maasbank(Banckert)/Vikingbank : 32,75 x 7,85 x 3,06 x 4,00. verpl:227 brt

Dat betekent dat het voor de romp toch wel scheelt in de schaal 1 op 50.
Qua lengte 47,4 mm, qua breedte 6mm.
Tevens zijn er afwijkingen in hoogte en diepgang.

M. vr. gr. Ron
 
De Steenbank is GEEN zusterschip van de Maasbank .
Dat betekent dat het voor de romp toch wel scheelt in de schaal 1 op 50.
Qua lengte 47,4 mm, qua breedte 6mm.
M. vr. gr. Ron

Hoi Ron,
Ontzettend bedankt. Een Valcke op basis van de romp van de Banckert is dus geen optie. Dan maar een renovatie en meenmen naar een werkschependag i.p.v. een vaardag van de MMI.

Luc
 
Terug waar we waren

Had ik denk ik al meerdere keren aangekondigd dat ik met de pelorus en het kompas aan de gang zou gaan maar de romp ging toch weer voor.

Kom, dacht ik zo, de waterlijn kan ik wel eens gaan bepalen.
Aan de hand van de tekening gemeten hoe hoog die komt. Het schip rechtop op de kielbalk laten rusten en dan met een potloodje er langs.......
Zo eenvoudig is dat tenslotte. :rolleyes:
Maar die kl.... boot blijft niet rechtopstaan :bad-words:dus aan de gang met stutjes waar ik gelukkig geen foto's van heb want de oplossing was natuurlijk heel eenvoudig.

Op zijn kop dus :
full


Waterpas op de kielbalk gezet en ervan uitgaand dat de werkbank ook waterpas is, dan moet het kloppen. Rechts zie je op de werkbank de blokjes hout met een potloodje erop geplakt met wat tape. Vervolgens is het nog maar een kwestie van rustig langs de romp gaan met het potlood en dan heb je de waterlijn.

Beetje foute foto maar hier is de boel gereed gemaakt voor het spuiten van het onderwaterschip met Revell 36 matt rood.
full


Ik spuit wel met een airbrush maar dat geeft toch wat vervuiling erom heen dus om het thuisfront niet met rode fietsen te laten rijden maar wat doekjes opgehangen.
full


Volgende keer het resultaat. :bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De romp en de pelorus

Nou daar is tie dan. Het resultaat van een paar dagen airbrushen :
full


Het begint e r op te lijken. En tevreden achter over leunend bedacht ik eens wat het volgende klusje moest worden......:rolleyes:
DE PELORUS.....:D Tuurlijk

En wat is dat dan ??? Wikipedia zegt het volgende :
Een pelorus is een peilinstrumen waarmee een object gepeild kan worden. Het werd vroeger gebruikt aan boord van schepen om andere schepen of kenbare punten te peilen. De pelorus heeft een cardanisch opgehangen koperen plaat met gradenverdeling met daarop een draad- en keepvizier."
En in het eggie ziet het er dan zo uit :
full


Afijn. En hoe maken we dat dan (zonder draaibank....). Eerst maar eens een stukje rondhout van 5 mm genomen en daar een gaatje in geboord.
full


MEt een mesje voorzichtig gesneden zodat de draagarmen voor het peilinstrument vorm krijgen.
full


En dan maar laten draaien en met een vijl en wat schuurpapier de vorm erin proberen te krijgen.
full


Aardig gelukt voorlopig en nog twee te gaan.
En ik doe dat gewoon met een boorstatief zoals je op de foto kan zien.
full


Nu beginnen met de afwerking van de pelorus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er geweldig uit Lucky Luc!

vooral knap werk gedaan zonder draaibank , en
met een boorstatief een kompas steun gedraait

ga het zelf ook zeker eens proberen;)

en je romp ziet er erg strak uit:worship:

Jan
 
pelorus deel 2 etc.

Eerst maar even een overzicht fotootje. De 3 pelorussen in aanbouw staan op het achterdek.
full


Het drietal op het achterdek met op de achtergrond de deuren erop. Ben nog een beetje met plamuur aan het rotzooien zoals je ziet.
full


Nu de kompassen er nog in
full


De dekhut met de schoorsteen en ook hier is de deur klaar.
full


En tot slot de roerverbindingen.
full


Eens kijken hoe ver we dit weekend komen.....;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap werk, toch plezierig alles zelf maken :)
Zie hier op je laatste foto dat je roerhevel de stang van je servo kruist, komt de schroef daar niet tegen?

roerhevelservostang.jpg
 
Knap werk, toch plezierig alles zelf maken :)
Zie hier op je laatste foto dat je roerhevel de stang van je servo kruist, komt de schroef daar niet tegen?

roerhevelservostang.jpg

No worries. Als je heel goed kijkt zie dat het haakse pootje helemaal achteraan :Dmet een knik omhoog gaat? Ook de stuurstang loopt geknikt maar dat zie je niet op de foto.
De boel is uitgebreid getest en de servo correct afgesteld voordat het luik erop ging met 6 schroeven. Tussen het luik en het dek heb ik op de rand een laag vaseline gesmeerd zodat de boel goed waterdicht is.
Ik wil nl. ook in de regen kunnen varen als dat zo uitkomt. Dat heb ik Freek, tijdens een MMI bijeenkomst in Biddingehuizen, zien doen en dat zag er stoer uit. Iedereen vluchtte de haven in en vanuit de tent stond Freek lekker droog met de zender in de hand.

Vandaag een mooie dag, regen! Dat wordt dus lekker doorbouwen. :D
 
Boot wordt mooi Luc!

hier in Zwitserland was ik bij een vaardag in een zwembad. Twee dagen regen en die stoere Zwitserls hadden beschermkapjes over hun zenderszodat ook die nat werd! Freek
 
Boot wordt mooi Luc!

hier in Zwitserland was ik bij een vaardag in een zwembad. Twee dagen regen en die stoere Zwitserls hadden beschermkapjes over hun zenderszodat ook die nat werd! Freek


Hallo Freek,

Bedankt voor de complimenten, ook de anderen natuurlijk.
Tijdje geleden. Alles goed daar zo hoog in der Schweiz ? Hier hebben we net de voorjaarsvaardag van de MMI achter de rug. Schitterende dag, Hans en Joop hebbben maar twee keer tegen elkaar aan gezeten. Gelukkig maar een licht tikje dus geen schade. Dat krijg je met die reuzen, dat stopt niet zo snel.
Zal straks het vervolg van de voortgang vandaag posten.

Luc
 
Dit weekend

Een hoop gepiel aan het elektroniek. De motoren mochten er weer uit. Ik schroef ze nl niet vast maar zet de houders vast in kit. Dat dempt mooi. ;)
Moet je alleen geen butyleenkit gebruiken want daar drijven de motoren na een week nog op weg. Dus opnieuw maar dan met sikaflex.
full

En ja, hier zie je dus net de motoren niet maar het gaat hier om de electronica.
Omdat de boel ook echt spatwaterdicht moet zijn heb ik voor de brug alvast de waterkering gemaakt samen met twee latjes waar de brug precies over heen past.
full


En toen was het moment daar.................... Hij mocht in bad. Ik moest nl. bepalen hoeveel gewicht er precies aan boord kan en waar het moet komen te liggen.
Eerst eentje zonder ballast
full


En eentje met

full


En nog een van achter met ballast
full


de accu ligt iets uit het lood maar dat lossen we later wel op.

en het vooraanzicht
full


Toen ik de foto zag ben ik nog maar eens goed gaan kijken want het lijkt net of de romp schots en scheef is. :confused:
The real thing ziet er gelukkig wel strak uit. :rolleyes:

Dat weer het weekend. Niet al te veel gedaan helaas maar er stonden nog andere dingen op de agenda zo bleek vandaag :oops:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi dat de eerste drijftest is geslaagd. En de romp ziet er wat mij betreft strak uit. Enige wat niet helemaal symmetrisch is, zijn de verticale "latjes" achterop. Die rechts begint een stukje lager dan de meest linkse. Maar als hij straks op aanvalssnelheid voorbij schiet, ziet niemand dat. Dus op naar de eerste proefvaart, toch?
 
Zij ligt iets over BAKboord vandaar het vertekend beeld op de spiegel !

Blijven opletten.

Ziet er weer strak uit.

Zeker weten dat het vertekening is?

full


Hier staat de boot recht, en zie je het nog steeds. Doet verder niets af aan dit fraaie schip in aanbouw, wat ik al zei, op het water zie je er beslist niets van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top