A854 Hr. Ms. Onversaagd (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 4 apr 2011.

1. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Meer deuren

En natuurlijk lijken de deuren wel op elkaar maar toch...

het voorbeeld :

het resultaat

En net iets anders

Stuurboordzijde

bakboordzijde zit er ook op.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Mooi, alleen als ik naar het plaatje en de andere deuren kijk, dan zitten bij de bovenste deur de scharnieren aan de verkeerde kant, of niet?

3. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hele gave deuren Luc! Hoeveel moet je er nog maken...

Groeten Paul

Even vergeten te melden. Vergeet niet die links blauwe hoek te maken. Sommige deuren hadden kleurcodes, daar aan kon men zien welke deuren het eerst en onder welke omstandigheden gesloten moesten worden.

Laatst bewerkt: 22 dec 2011
  4. gerrit van den Dikkenberg

gerrit van den Dikkenberg

Lid geworden:
    22 okt 2009
    ha luc ik had een vraag waar lijm je polysytreen mee ik moet ook trapjes maken,
    groetjes .gerrit van den dikkenberg

.

5. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi,

@indoorvlieger. Jemig jij hebt goed ogen. Klopt en is al aangepast. Dat krijg je ervan als je tussendoor even weg moet. Maar het is al aangepast.

@Paul : Tja dat weet ik niet precies. Er zitten er nu 5 op het brughuis en nog in ieder geval 1 in de dekhut en 2 in het achterschip. Dat klinkt natuurlijk een beetje vreemd maar dit ding is indertijd nogal zwaar verbouwd en het is lastig uit te maken uit welke tijd de diverse foto's stammen. Maar volgens mij dus nog 3.
    En natuurlijk de kleurcodes. Dit zijn zeedeuren vandaar de blauwe kleur op de foto. Nou moet ik nog wel even uitvlooien of ze dat ook al in 1956 deden.

@Gerrit : gewoon Revell contacta die je voor gewone modelbouw ook gebruikt.
    Bij de meeste speelgoedwinkels te krijgen maar ook bijvoorbeeld bij Conrad : volg de link Revell Contacta Professional lijm - Speciale lijm voor modelbouw - Conrad Electronic voor een plaatje.

Het regent lekker hier dus moet ik vandaag weer wat vorderingen kunnen maken.

6. gerrit van den Dikkenberg

gerrit van den Dikkenberg

Lid geworden:
    22 okt 2009
    ha luc bedankt voor de inlichting,
    fijne kerstdagen en een gezond 2012
    afz gerrit van den dikkenberg

7. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Kerstvakantie

En dan is het eindelijk zo ver. De romp is er aan toe en de assen mogen er in. En ik heb nog tijd ook om dat rustig te doen dus wat wil een mens nog meer.
    Omdat er veel manieren zijn om de assen te plaatsen hier mijn methode. Mogen jullie nuttige tips geven waar ik met het volgende model rekening kan houden want met deze gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken.:rolleyes:

Allereerst ga ik 300 keer meten om precies te bepalen waar de schroeven moeten komen. Omdat dit model een kielbalk heeft wordt dat wel iets eenvoudiger. Dan aftekenen op de romp en een hulpstukje maken om de assen op de goede afstand en hoogte te fixeren.

Maar ja, dan ben je er nog niet want het hulpstukje kan nog steeds links en rechtsom bewegen. Twee gelijke kegjes eronder voorkomt het wiebelen.

En binnenin volg ik dezelfde strategie, ook daar een hulpstukje maar ook een extra houder die vastgelijmd wordt zodra de assen op exact de goed plek zitten. Deze houder is straks meteen de drager voor een vlakke bodem waaronder de ballast ligt er waarop de roerservo en regelaars en ontvanger komen.

Andere kant. En hier direct weer zichtbaar wat het effect is van een verkeerd spantenplan. De as moet door de spant en het gat zat dus echt verkeerd. Maar modelbouwen blijft een kwestie van opletten (en corrigeren dus.... :shock: )

En dan de truc, ik heb een bakje gemaakt en gevuld met epoxy. De buitenkant van de romp is getaped om te voorkomen dat de epoxy wegloopt.
    Als dit is uitgehard komt er nog een 2e laag overheen zodat er een goede verbinding ontstaat en de hulpstukken weer weg kunnen.

8. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Hallo Luc,

Wat is de reden dat je de epoxy in twee keer doet, en niet in een keer?

9. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Ferry,

Eigenlijk heel simpel, als het toch niet helemaal goed zit heb ik het zo weer verwijderd. Na het harden bleek alles goed te zitten dus heb ik al een tweede laag gegoten en nu zitten de assen netjes vast in 0,5 cm epoxy.
    Als ik straks de hele romp van binnen in de epoxy-injecteer zet komt daar vanzelf nog een laag bij.
    Ben vanmiddag begonnen met de steunen van de assen in een messing uitvoering.

Luc

10. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Ha Luc,

Aha, ik begrijp het. Zal best wel goedkomen met jou precisie.
    Begint een mooi rompje te worden na de "tegenslag" die je onderging.
    Ik blijf je volgen. Succes met de steunen.

Fer.

11. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Steunen voor de assen

Ook hier weer 300 keer gemeten en uiteindelijk de sprong gewaagd : gaten boren in een dichte romp. :shock:

Eerst de kleine steunen bij de doorvoer van de assen :

Dan aan de buitenkant. De steunen direct op de juiste plek gesoldeerd. Hier moet nog 1 steun worden geplaatst.

En alles op zijn plek :

De verbinding aan de binnenzijde is als laatste gesoldeerd.
    [​IMG] .

De voordeel van deze manier is dat (als alles goed is uitgemeten) het altijd goed in elkaar past. Het nadeel zie je het beste op de laatste foto. Het wordt natuurlijk wel heet. De brandplekken zijn vooral van houtlijm en stukjes papier van het spantenplan maar toch .......
    Ook voor de lagering van je assen moet je op deze manier uitkijken.

Tot slot worden de ronde houders waaraan de steunen vast zijn gesoldeerd nog dikker gemaakt.

12. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    't solderen gaat steeds makkelijker zie ik.
    Tegen de brandvlekken bestaat een even simpele als doeltreffende bescherming.
    Een stukje metaal of nat hout plaatsen, of de omgeving van het werkstuk nat maken.

Ik zie alweer een onverwachte toepassing voor die rare krokodillenbekkies. Handig, blijken die dingen toch nog ergens goed voor.:D

13. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Luc,

Mooi strakke romp nu geworden! Zie ik het nou goed, zijn je buitenlagers van nylon?

Groeten Paul

14. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Yep, ik heb me laten omkletsen dor de verkoper. Volgens mij is het geen nylon maar iets degelijkers. Het zou ook slijtvaster zijn maar dat moet ik nog zien.
    Nu ligt dat ding straks toch niet elke dag in het water dus of ik het zou merken ?

Overigens dus wel extra opletten bij het solderen want die dingen zijn daar dus wel gevoelig voor (hoe zou ik dat nou te weten zijn gekomen :eek: )
    Maar eind goed al goed zeg ik dan maar.

Luc

15. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Het kan nog veel makkelijker........ lag in de bovenste la van mijn werkbank : aluminiumfolie. En daar denk ik dan pas weer aan als alles al af is. :rolleyes:

16. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    De schoorsteen

Het duurde even maar hier dan toch. Lekker verder gegaan met het vervolmaken van de romp :evilbat: en toen had ik er genoeg van. Nu iets leuks maken en dus verder met de opbouw maar wat te doen ????
    Jawel, de schoorsteen :
    eerst malletjes gemaakt om de vorm omheen te buigen met 0,5 mm polystyreen en dan verder met het messingwerk voor de voetensteun.
    Ook hier 0,5 mm messing gesoldeerd dicht bij het polystyreen dus maar met een boutje gedaan.

van opzij :

Dan de bovenzijde erop gemaakt :

En de pijpen erin :

17. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Het zal dan waarschijnlijk POM zijn. Ook prima geschikt voor lagering, maar beter watervast dan nylon als ik het me goed herinner.

18. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Zo langzamerhand komt er ook eindelijk zicht op een definitieve romp.
    De schroefassen zitten er in en nu ook de platforms voor de electronia en de accu.

Ook aan de buitenzijde is verder gewerkt. De kimkielen zitten erop. Ze zijn gemaakt van een 2mm x 5mm dik (of dun ?) vuren latje. De keuze was dit of van messing. Vuren is makkelijker en dat heb ik op voorraad dus was de keuze snel gemaakt.

en nog een overzicht. Achter zie op de assen al polyesterplamuur om de klappen om de assen te maken. Ik heb geen draaibank dus dan maar op deze manier. Detail foto's in het volgende deel.

19. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat gaat lekker.
    Ik weet niet of je de juiste tekeningen hebt, maar let er op dat een roer niet altijd recht achter de schroef zit.
    Speciaal om de schroefassen te kunnen trekken, zonder de roeren te moeten laten zakken.

20. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Luc,

Tijdens de MMI voorjaarsvaardag ga ik mijnenleggen. Moet jij ze wel kunnen vegen, dus nog effe flink doorbouwen...;)

Je gaat de goede kant op. Het dek en schroeven erop en je kan je eerste proefvaart maken. Ik ben erg benieuwd naar de vaareigenschappen.

Groeten Paul

Deel Deze Pagina