Hey,
Ik heb vandaag een nogal verontrustend geluid gehoord in m'n ERBE.
Zonder iets geks gedaan te hebben, is ie begonnen met ratelen. Het ene moment erger dan het andere, eerst was het alleen bij het afremmen, later ook bij accelereren en gewoon rijden. Toen ben ik eigenlijk meteen gestopt. Eerst dacht ik dat er iets mis was met de verbinding tussen de spur en pinion, gezien ik daar al eerder (makkelijk te verhelpen) issues mee gehad heb. Maar dat bleek niet zo te zijn. Ik heb de motor even van de spur afgezet en wat rondgerold met de auto. Het lijkt erop dat hij bij elke 'ratel' ook moeite heeft om over een soort van weerstand heen te komen, en als ik hetzelfde achteruit doe, blijven de wielen zelfs hangen en 'sleep' ik de wielen over de grond alsof iemand de remmen induwt.
Nu heb ik het vermoeden dat dit probleem komt uit het achterste differentieel, omdat ik het idee heb dat t meest van het geratel daar vandaan komt, en dat als ik m alleen rol op de voorwielen het stukken minder schokkerig gaat. Het lijkt erop dat ik die dus uit elkaar moet gaan schroeven om de schade te bekijken/te verhelpen.
Ik reed voor zover ik weet gewoon over paden van gravel/asfalt op het moment dat hij begon met ratelen. Een minuutje of tien eerder heb ik wel een enorm grote stok door mn mudflaps voor de achterassen geramd, maar deze heeft alleen de flap zelf kapot gemaakt, en heeft tussen de as en de bovenste A arm klem gezeten (ik heb m vrijwel direct eruit gehaald). Dat is het enige merkwaardige wat ik die run heb meegemaakt, en het lijkt me zo raar dat het hierdoor komt omdat ik 10 minuten daarna pas geratel hoorde.
Nu vraag ik me af of mijn gedachtengang klopt, en wat ik in hemelsnaam gedaan kan hebben waardoor dit opeens gebeurd is.
TL;DR: ERBE ratelt, niks geks mee gedaan, lijkt van het achterdiff te komen, wat deed ik verkeerd, is t serieus en of makkelijk te verhelpen.
Tevens voor uw amusement, de intens kapotte mudguard: