Mijn vlieg ervaring van vandaag

Zonde zeg van die Blizzard. Kwam zeker als een raket naar beneden zo zonder hoogteroer.


Vandaag heb ik mijn Last Down xxl 3,2 m gemaidend. Echt een fijne kist die vergeleken met mijn vorige zwever (sophisticated lady van goldberg 2m) veel strakker en sneller vliegt. Thermiek ben ik niet tegengekomen (of ik heb het niet herkend) ik heb ook geen enkele vogel zien cirkelen vanmiddag. De landingen zijn nog even wennen, de flaps werken vanwege de geringe uitslag niet echt heel erg remmend waardoor ik veel ruimte heb. Maar ik ben zeer tevreden. Nu de komende tijd eens serieus thermiek opzoeken...
 
Vandaag niet veel vluchten gemaaktmet de Epsilon en Sagitta ,maar de tijdsperiode tussen start en landing was wel gods lang .Belletjes oppikken vanaf een 100 meter uitdraaien tot het toestel ver genoeg was .Terug steken en dan de volgende bel oppikken met of zonder buizerd .Doorcirkelen tot het hoog genoeg was om weer hoogte af te bouwen .
De vraag was vandaag of het niet omhoog ging ,maar of je nog wel omlaag kwam .

Een zwever hebben we vandaag met 3 man gevolgd deze begonnen we te volgen toen zijn vario op 730 meter begon , hij heeft de 1000 meter op 10 meter na net niet gehaald in amper een minuut later .(er zat zelfs na naberekening tussen de hoogte afroepen door een stijgen tussen van 10m/s ).
Maar zelfs een zwever van 6 meter word goed klein op die hoogte .

Ook nog genoten van Maarten zijn flying cloud en minimoa .
Btw Maarten nogmaals dank voor het aanbod .

De Deventer Daltons vandaag niet gezien op de hei (tsja het is ook niet elke dag feest).

Na het vliegen hebben we thuis nog de crematie oven aangestoken voor het diverse vlees om de dag af te sluiten .

Nu ben ik af en zeuren mijn holtes in het hoofd wat na ,ik ga afsluiting houden om mijn ogen dicht te gooien .

Manjana .
 
Zo! das balen zeg! Hoe zag die roerverbinding er uit?

Zo'n rudderhorn die er bij zat en waarvan je 2 pootjes in het roervlak epoxied.
Vanaf nu nooit meer zulke dus :teacher:.

Zonde zeg van die Blizzard. Kwam zeker als een raket naar beneden zo zonder hoogteroer.

Ja, 180 meter zijn dan zo voorbij.
Achteraf denk je dan.....Flaps uit, Butterfly whatever, dan wil de neus omhoog en had je nog wat af kunnen vangen en was die wellicht wel heel gebleven!
Mja, eerst denk je WTF! en dan trek je aan het roer, dan voel je al je knoppen af of je geen schakelaar om hebt gegooid en voordat je de Butterfly of flaps wil pakken of door hebt wat er allemaal niet aan de hand is, is het al Game Over.

DyXTpOT5oxg[/media] & Simon - Dat kan je leuk vinden, dat kan je niet leuk vinden. T is zo! - The Voice Kids - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geluk moet je soms afdwingen.
Vandaag hadden wij de eerste Surprois wedstrijd van het seizoen.
Er was eerst gelegenheid voor een proefvlucht en daar makte ik gebruik van.

De Surprois ging prachtig aan het elastiek omhoog, na de eerste bocht viel mij op dat de reactie op het richtingsroer niet klopte. Even later totaal geen reactie van het toestel op mijn commando's. De Surprois begon keurig rondjes te draaien en ik stond machteloos op de grond. Op dat moment gaat alles door je hoofd om het antwoord te vinden wat er mis is gegaan. Gelukkig keek ik naar mijn zender en zag aan de spanningsmeter dat totaal geen spanning meer in de accu zat. De clubgenoten hoorden mij roepen dat ik geen spanning meer had. Nico hat de tegenwoordigheid van geest en riep naar mij, wat voor zender heb je?
De toeval wilde dat Nico ook een Futaba zender bij zich had waarin eenzelfde accupakket zit.
Hij scheurde onmiddellijk de accu uit zijn zender en ik de mijne.
Vlug de ander accu aangesloten en ik had direct weer contact met mijn toestel dat net van plan was om in een elegante boog de grond te raken of misschien wel een hek.
Ik had nog net voldoende hoogte om op het veld te landen.
Dit is gelukkig goed afgelopen en heb daarna met Nico zijn accu nog vele mooie vluchten kunnen maken.

Bedankt Nico!:thumbsup:

img3268u.jpg


Johannes
 
De Deventer Daltons vandaag niet gezien op de hei (tsja het is ook niet elke dag feest).
Nee....verplichtingen, soms kom je er echt niet onderuit.
Morgen ben ik er vanaf een uur of 16.00u, Hendrik komt wat later met zijn Big Lift en dan gaan we mijn ASW22 eens omhoog sleuren.
 
Nog geen 6 seconden later was mijn thermiek-vliegdag alweer voorbij :(
Ik had vorige week dinsdag zoiets, maar met minder ernstige afloop.
Ik vloog met mijn Elipsoid. Op een gegeven moment begon mijn zender te piepen, ik schrok me rot (heb recent twee keer gehad dat de zenderaccu op was, wat resulteerde in een crashlanding, maar beide keren met een simpeler model en beide keren geen schade). Ik speer de Elipsoid naar beneden en zet 'm zo snel mogelijk neer, dat ging niet helemaal soepel maar ook niet echt met een klap.
Vervolgens bleek dat mijn zender heel ergens anders om had gepiept. Okee, dan gaat-ie weer omhoog. Even snel de roeren checken... hee, het hoogteroer doet niks! Wat bleek, de hoogteroerservo (in het kielvlak) was door de onzachte landing losgeraakt. Blij dat ik het merkte, en ook dat-ie niet tijdens een vlucht is losgeraakt (het heeft dus nut om af en toe onzacht te landen :cool: ) want dat hoogteroer is het enige dat je echt ab-so-luut niet wil missen....
Zit inmiddels weer vast en héél zorgvuldig gelijmd...

Gisteren was er op mijn club een Huckepack wedstrijd, en als er dan thermiek is is dat helemaal prima! Mijn Nova, recentelijk uitgerust met rolroeren, gaf eerst nog wat moeilijkheden maar uiteindelijk met wat extra lood in de neus vloog hij goed en wilde ook best stijgen. Plezier gehad, ook al eindigde ik tamelijk ver onderaan...
 
Vandaag gespeelt met de ASW 27B en de lier, maar de thermiek viel een beetje tegen. Tot een bepaald plafon en hoger ging het niet. langste vlucht toch nog 18 minuten.
 
Ik moest helaas werken. Bij de nadering op Eindhoven merkte ik wel dat het lekker thermisch was.... Woensdag eens kijken of ik mijn buurman zijn eerste belletje kan laten pakken.
 
Ik moest helaas werken. Bij de nadering op Eindhoven merkte ik wel dat het lekker thermisch was.... Woensdag eens kijken of ik mijn buurman zijn eerste belletje kan laten pakken.

Nou helaas? Jij kan met jouw baantje wel stellen dat je wellicht de meeste keren/dagen on topic kunt reageren in dit topic "Mijn vliegervaring van vandaag" ;)
 
Dutchy, je hebt wel een beetje gelijk. Ik ga graag naar mijn werk, maar als het mooi weer is in NL ben ik toch ook wel een beetje jaloers op de mensen die lekker in een weiland kramp in hun nek staan te krijgen. Het is allemaal leuk!
 
Ik had vandaag wel een bijzondere ervaring.

Vanmiddag om 16.00 uur naar de Ginkelse Heide.

Arjan ging zijn nieuwe aanwinst ASW 22 zijn eerste vlucht laten maken, Hendrik slepen met de Big lift, Serge met de Epsilon.

Na de eerste sleepstart van Arjan mijn Multiplex LS1 ook klaar gemaakt en Serge en Arjan opgezocht die inmiddels de eerste bel hadden gevonden.Op enig moment begon de LS1 behoorlijk kleiner te worden en besloot ik de bel te verlaten.
Ik leg de kist recht prik een beetje snelheid bij en spontaan gaat de kist op zijn neus en regeerde niet meer op hoogte, op dat moment zie ik twee stabilo delen rondfladderen en de LS 1 gaat over in een duikvlucht.
Na diverse rolroer en richtingsroer pogingen ging de kist in een soort van rugvlucht, gelukkig nog behoorlijk wat hoogte en kon nog wat proberen, geprobeerd om de rolroeren beide omhoog te zetten (je moet iets) en dat leek enig resultaat op te leveren in de vorm van snelheidsvermindering, hierna met behulp van richtings- en rolroeren de kist in rugvlucht naar beneden kunnen zwabberen (had niets met vliegen te maken) en de kist geland/ gevallen in de heide:rolleyes:
In de wandeling er naar toe hoop je dat het nog enigszins meevalt want in die seconden die alles duurt zag ik een zak vol met brokstukken voor me.

Alles bij elkaar valt het nog mee wel mee allemaal en besef ik hoeveel geluk ik nog heb gehad, linker vleugel halverwege een knik en en rechter vleugel achterlijst geknikt, romp is eigenlijk zonder verdere schade:p

Folie maar eens van de vleugels halen en definitieve schade bekijken en plan trekken om deze toch wel redelijk unieke zwever een nieuwe doorstart te geven op termijn.


IK zoek nu toch echt een tekening om vleugels en stabilo te kunnen nabouwen



Hierna kwam Johan Snijders nog even kijken, en heb ik de Eyecatcher nog maar in elkaar gestoken en lekker mee gevlogen.

groet


Terence
 
Vandaag eindelijk zonder invloed van medicijnen gevlogen op het eind van de dag .

Epsilon lekker ingepakt ,Zender nog geladen ,Accu's nog vol stroom gezet en af naar het veld waar de Deventer Daltons en Terence samen met Dick aanwezig waren .

Epsilon samen gesteld ,roeren check gedaan , en af . Eerste indrukken waren licht thermisch tot een meter of 200 hoger wilde het niet en de bellen waren zeer smal .
Na een 10 tal minuten de prop weer aangezwengeld en dus op een 250 meter uitgezet ,Daar was de inversie laag dus ernstig over en ging het met rappe sprongen omhoog ,zo rap zelfs dat de Epsilon nog maar een klein potloodstreepje aan de hemel werd(hoogte zet ik zelfs hier niet geschat neer)
Spoilers uitzetten bleef stijgen ,butterfly uitzetten gaf het zelfde resultaat .
Dan maar butterfly en op de neus zetten . Dat ging een tijdje goed tot ik weer kleur op de vleugels zag .Toen was het opeens flutter in de lucht ,gelijk rap zachtjes up trekken en een ruime looping vliegen om de spanning in de vleugels te trekken om de flutter op te heffen .
Helaas ,schade was geschiet, links om rol reageerde wel en rechtsom rol niet .Spoilers zetten leverde een bocht naar links . Welvingskleppen zetten gaf een bocht naar rechts .Dus de gehele rechtervleugel was dus stuur lam .Al loopings vliegend de resterende 5 minuten hoogte afgebouwd .Tussendoor verloor Terence van zijn Ls-1 zijn stabilo in de lucht op een ernsige hoogte van ongeveer een 180 meter (waargenomen vanuit de ooghoeken omdat ik zelf druk bezig was om zelf veilig omlaag te komen ).Gelukkig bleek bij Terence dat hij het toestel in rugvlucht wel kon beheersen in zoverre dat mogelijk is zonder stabilo en kon hij hem zonder verdere schade in de hei landen of gecontroleerd laten neerstorten (petje af kerel).

Goed ik heb dus de Epsilon als een 2 asser aan de grond gekregen ,maar dan baal je wel van de goede zweef eigenschappen van het toestel,pas aan het eind van het veld net in de hei aan de grond gekregen .Resultaat 1 gestripte rolroer servo (carboniet tandwielen) en een losgeschoten kwiklink van de welvingsklep.

Voor mij dus ook geen carboniet tandwielen meer ,maar alles metaal .

Nog wel genoten van het silouet van de asw22 van Arjan en zijn sg38.
Ondertussen kwam Johan ook nog even langs .
En hebben we nog lekker naar het vliegen zitten kijken en zitten keuvelen .
 
Back
Top