KJ66 Conversies

Nóg meer powerrrrrrrr!!!!

Hoi, bij afgelopen JetPower heb ik een poosje gesproken met Dieter Albisser van JETMAX | Home en hij vertelde dat hij in het voorjaar met een nieuwe turbine wiel en NGV komt. Hij heefd reeds 66mm, 70mm en 85 mm. Daar is inmiddels een 55mm bijgekomen en de nieuwe zal een 74mm worden.

Nu wil ik misschien toch iets meer vermogen voor mijn grote F16 en zat eerder al te denken aan de 85mm variant om daar een 30kg motor omheen te bouwen, tekeningen zijn al een heel eind klaar. Echter wordt dat een andere klasse motor die een stuk groter en zwaarder zal worden en zoveel vermogen heb ik nu ook weer niet nodig. Plus, dan raak ik m'n voordeel van licht gewicht kwijt, ik wil de F16 nog vol stoppen met allerlei gadgets zoals remparachute, flares en rook systeem dus kan het gewicht goed ergens anders gebruiken.

Nu kan het mogelijk zijn om de nieuwe 74mm turbinewiel in mijn GR180 te zetten met een iets grotere compressor wiel, we gaan de KJ66 behuizing dus proberen nóg iets verder uit te wringen.... Nu draait mijn GR180 met een 74mm compressor met een inlaat diameter van 56mm. Ik wil eens gaan kijken of we dat nog verder kunnen rekken met het nieuwe turbine wiel naar 78mm bij een inlaat van 61mm. We zouden zomaar eens uit dat kleine keteltje een kilootje of 3-4 meer kunnen halen naar 23kg...... Én dat met nog steeds hetzelfde gewicht van 1100 gram, ongelooflijk!!! Maar, het is natuurlijk eerst uitproberen, ik ben erg benieuwd en hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Gerald
 
Effe in autocad stoeien en hier is dan het eerste concept van de GR220. Tis bijna hetzelfde als de GR180, enkel nóg grotere wielen er in. Zal wel op het scherpst van de snede zijn maar dat wil ik graag uitproberen....:yes:

Ook de diffuser al uitgewerkt, daar zit het meest kritische. Als je de sommetjes van Kamps en Schreckling gebruikt zou dat nooit kunnen passen maar dat gold ook voor de 180. Er zijn bepaalde richtlijnen vwb uittree hoeken, individuele schoep doortocht grote en diffusie hoeken maar die krijg ik zoals het er uit ziet wel allemaal op lijn. Nu is het een kwestie van uitproberen maar dat zal eerder richting voorjaar worden denk ik. Eerst nog wat tekeningen uitwerken en op speurtocht naar onderdelen, met name de compressor.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-YKECJZ7G.jpg
 
lager op stelling

full


De lager opstelling. zou ik toch een keer op deze manier proberen . de bus is 23.5 rond
lager veerring en druk veer . ik heb er goede resultaten mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
printscreen knop kapot Gerrit-Jan? :pc: ? :p
Ja, het leek mij ook een beetje op een jaren '80 image, packman loopt er nog net niet tussendoor ha ha ha!
@Gerrit Jan, ik snap nu wat je bedoelt en is zeker overwegen waard. Maar nogmaals, ik had tot nu toe nog nooit lager problemen, nu het zaakje in de gaten houden terwijl ik weer terug ben naar GRW lagers. Tnx for sharing!

gerald, die turbines van jou worden ook maar steeds groter of niet? :O

Gr. Rik
Tsja, ik maak wat ik nodig heb, niet puur voor de kick. Ik wil gewoon wat meer vermogen voor de grote F16 en dit lijkt me een redelijke oplossing. Wél is het dan nutuurlijk de uitdaging en kick om zoiets draaiende te krijgen én betrouwbaar.

Groetjes,
Gerald
 
Gerald ,je hoeft niet meteen een nieuwe turbine te bouwen om 23kg te krijgen.
met mijn techniek weet ik zeker dat je heel dicht bij komt met je 19 kg motor
 
Gerald ,je hoeft niet meteen een nieuwe turbine te bouwen om 23kg te krijgen.
met mijn techniek weet ik zeker dat je heel dicht bij komt met je 19 kg motor
Daar gaan we zéker een keer over afspreken Martin :yes:. Echter wil ik sowieso een reserve motor bouwen voor de F16, had ik dit jaar al nodig gehad. Én als je dan toch een nieuwe bouwd, dan maar meteen met de nieuwste technologie, niet? (....en als ik die dan op 23kg schat...., ben ik benieuwd wat jij daar dan nog meer uitkrijgt ;))

Maar ik kom zeker ergens van de winter effe een keer buurten met m'n tor onder m'n hand.

Grtz,
Gerald
 
Ik ben benieuwd martin .laat je techniek maar komen gr Gerrit Jan

Ik denk dat het mogelijk is om heel dicht in de buurt van Gerald wens te komen.

Ben momenteel veel bezig met de juniors , en die heb ik al flink opgevoerd.
standaard kreeg ik de wielen van de puller niet eens rond, maar nu gaat het lekker .
De meeste verbrandings kamers zijn vaak niet goed berekent, en kunnen dus de lucht wat de compressor levert niet kwijt , en dan slaan als het ware de gaten dicht verzadiging , de motor word warm , en dan lijkt of er niets meer uit te halen valt.
de p80 se van jetcat zit op de zelfde manier in elkaar.
eerst 8 kg , nu met aangepaste diffusor ,en andere verbrandingskamer (meer gaten ,en ander posities) krijgen ze de kkk 2038 compressor tot 9,5 kg.
als je maar probeert en logisch nadenkt ,dan kom je er wel ,maar wel in zomer als het warm weer is ,of net zoals nu met hoge vochtigheid ,en warm weer testen , want dan doet ie het zoieso als het kouder is .

Mvg,

Martin.
 
Hoi mart
dat is volgen mij wat ik al een tijdje zeg
heb ik ook in het draadje over de verbranding,s kamer al eens over gehad
dat de verbranding kamer een beperkende factor is.
Gr Limme
 
Ik denk dat het mogelijk is om heel dicht in de buurt van Gerald wens te komen.

Ben momenteel veel bezig met de juniors , en die heb ik al flink opgevoerd.
standaard kreeg ik de wielen van de puller niet eens rond, maar nu gaat het lekker .
De meeste verbrandings kamers zijn vaak niet goed berekent, en kunnen dus de lucht wat de compressor levert niet kwijt , en dan slaan als het ware de gaten dicht verzadiging , de motor word warm , en dan lijkt of er niets meer uit te halen valt.
de p80 se van jetcat zit op de zelfde manier in elkaar.
eerst 8 kg , nu met aangepaste diffusor ,en andere verbrandingskamer (meer gaten ,en ander posities) krijgen ze de kkk 2038 compressor tot 9,5 kg.
als je maar probeert en logisch nadenkt ,dan kom je er wel ,maar wel in zomer als het warm weer is ,of net zoals nu met hoge vochtigheid ,en warm weer testen , want dan doet ie het zoieso als het kouder is .

Mvg,

Martin.
en 5000 toeren meer en heter met 60 graden meer . modeljet :yes:
(5000 toeren is rond 1 kg of 9, 88 newton )
 
Hij loopt inderdaad harder.dat was ik even vergeten te vertellen ,maar er zit een veel betere verbrandingskamer in ,en is juiste kouder, niet warmer.
op de foto is duidelijk te zien , hoe mooie de vlam zit , daardoor kan de motor sneller reageren voordat de vlam voorbij het juiste punt schiet.
met de oude was dit niet mogelijk.
Of er nou 6 of 12 sticks in zaten ,weet ik niet meer

284131_2251234571446_1565724534_32436124_80067_n.jpg
 
Hij loopt inderdaad harder.dat was ik even vergeten te vertellen ,maar er zit een veel betere verbrandingskamer in ,en is juiste kouder, niet warmer.
op de foto is duidelijk te zien , hoe mooie de vlam zit , daardoor kan de motor sneller reageren voordat de vlam voorbij het juiste punt schiet.
met de oude was dit niet mogelijk.
Of er nou 6 of 12 sticks in zaten ,weet ik niet meer

284131_2251234571446_1565724534_32436124_80067_n.jpg
6 sticks , 125000 / omv. per minut 9,5 kg stuv, 700 graden modeljet :yes:
 
Hoi mart
dat is volgen mij wat ik al een tijdje zeg
heb ik ook in het draadje over de verbranding,s kamer al eens over gehad
dat de verbranding kamer een beperkende factor is.
Gr Limme
Hoi Limme, hoest daar, al poosje niet meer gesproken?

Ja, in de verbrander valt altijd nog veel te halen maar ik heb het idee dat de GR180 al een heel eind op weg is, kijk maar naar de foto waarbij je duidelijk kan zien dat de verbranding over de hele range ligt. Spool-up kan deze motor dan ook bruut snel, 3 seconden over de hele range en vanaf half toeren (1/3 vermogen) blaft hij in nog géén seconde naar volgas.

GroteFoto-8M8RXGST.jpg



Oorspronkelijk geplaatst door modeljet
6 sticks , 125000 / omv. per minut 9,5 kg stuv, 700 graden modeljet :yes:
brennkammeraltt.jpg


Robert Sturckpf brendkammar (Frank turbinen) 4 jaar geleden modeljet :cool:
Ja, harder draaien is inderdaad ook een optie, echter heb ik het idee dat 123.000rpm aardig de mechanische grens is voor een 74mm compressor? Als ik er namelijk boven kom dan stijgt de EGT ineens heel snel.

Die Sturckf brandkamers zien er allemaal erg prachtig uit, hij heefd de truukjes van deze techniek erg mooi onder de knie. Zo'n berg sticks vind ik best wat werk en ik denk dat het met minder ook aardig kan, zou dat veel in vermogen schelen? Frank turbine heefd ze geloof ik ook niet standaart in hun motor zitten. Ik zit er wél over te denken om voor de grotere GR220 met grotere 78mm compressor van 12 naar 14 of 15 sticksn te gaan om de meervoud in lucht wat makkelijker te verwerken. Maar da's een kwestie van uitproberen. :D

Groetjes,
Gerald
 
Ik ben absoluut niet weg van Frank turbines.
Bijna alle Frank turbines die ik geserviced heb , hebben doorgebrande kamers
 
De nieuwe grw lagers zitten inmiddels weer in de GR180 van m’n F16 en ik ben weer helemaal blij! Heb van Jochempie een paar setjes overgenomen en gelijk ingebouwd. Inmiddels 10 runs en daarna 10 vluchten er op zitten en het draait weer helemaal als een zonnetje, ze klinken nog steeds als nieuw. Da’s mooi want ik begon zo langzamerhand ook stiekem te twijfelen aan het smeer systeem zoals Gerrit Jan al zei. Maar alles is nog prima nat na een run, zowel voor als achter met een natte tunnel binnenkant, niets meer aan doen…..:D

GroteFoto-OTYBCHKX.jpg


Effe wat anders, afgelopen dagen bezig om een tweede GR180 te bouwen, reserve voor de F16 en misschien bruikbaar voor een andere kist maar dat volgt later. Ger Kovacs was er ook mee bezig geweest maar hij is ook druk bezig met andere hele mooie projecten dus dan moet je keuzes maken. Met plezier heb ik zijn beginsel overgenomen, scheelt mij weer hoopjes werk, we zullen deze tor dan ook maar GR180-K noemen. :D

Ger had reeds de diffuser gefreesd, as tunnel gedraaid en buitenmantel van verf gestripped. Daarnaast ook de ruwe giet onderdelen van NGV en turbine overgenomen.


Het werk stond pas geplanned voor begin december maar ik zit te wachten op wat onderdelen om m’n nieuwe Sebart Angel vliegklaar te maken dus alvast een beginnetje gemaakt.
Gelijk maar begonnen met het lastigste, het gat boren in het veels te harde inconel turbine wiel. Een precies karweitje, helemaal als ik de tippen niet wil slijpen. Dit wordt meestal gedaan om eventuele slingeringen aan de buitenkant weg te slijpen maar voor maximaal vermogen wil ik niets van de tippen halen dus moeten we het zaakje uitklokken op de tippen:
GroteFoto-JRC3M8G6.jpg


Gat centreren met centerboortje:

GroteFoto-J7GCW67F.jpg


Boren met cobalt boortje Ø5,5mm, laag toerental en veel koeling:
GroteFoto-438CRNKF.jpg


En op maat draaien met harde bijtel. Dit kan op meerdere manieren, slijpen is eigenlijk mooier en beter maar daar heb ik geen spullen voor. Maakt niet zoveel uit, zolang de turbine uiteindelijk strak om de as past
GroteFoto-PNHP3DYC.jpg


De diffuser en as tunnel reeds door Ger gemaakt, moest alleen nog de bevestigings gaten maken en tappen:
GroteFoto-C3M7Q7BZ.jpg


Lager koel/smeer gaten frezen:
GroteFoto-PWW78X3C.jpg


GroteFoto-BPRGR66L.jpg


Lomp werk aan NGV, gelukkig niet zo taai als turbinewiel, nog steeds hoopjes werk. Je kunt bij jetmax ook een gedraaide versie kopen maar die is dan ook weer een stuk duurder, dit kost behalve tijd niets extra:
GroteFoto-UX3X6OT7.jpg


Bevestiging en koel gaten merken. Ik heb geen rotary tafel dus doe ik het zó; ik teken het eerst precies in autocad, daarna print en snijd ik het uit met een snijpasser. Nu alleen nog met een punch de gaatjes merken en voila. Nét zo precies en simpel.
GroteFoto-73IUFZ4W.jpg


De NGV vervolgens weer als boor mal gebruiken voor de montage gaten in de as tunnel.
GroteFoto-FYOPWNDA.jpg


Motor kern in principe bijna af, er moet nog een ander spinnertje op de compressor, deze had ik nog liggen.
GroteFoto-K6K6QEKX.jpg


Mantel op maat draaien en achter flens maken. De flens gaat vrij eenvoudig zonder persmallen en zo. Op de draaibank cross slide komt een vaste beugel met standaard 608 lager die de ketel tegehoud. De rotary slide zet ik op ongeveer 45 graden en daarin komt de andere 608 lager zodat als ik deze 45 graden naar buiten draai ik er langzaam maar zeker een flens in draai. Zie foto’s wat ik bedoel:
GroteFoto-GSILFTTS.jpg


GroteFoto-YYFFEHVZ.jpg


Op deze flens wordt later de uitlaat gepuntlast:
GroteFoto-QV8RQ3MH.jpg


GroteFoto-L8M7TFMY.jpg

Tool om de mantel vast te houden:
GroteFoto-4RO4WZAE.jpg


De mantel klemt er gewoon op vast, geen fixeer bouten of zo:
GroteFoto-7DIGPEKE.jpg


En hier de motor zover:
GroteFoto-Y4QGAIMP.jpg


GroteFoto-TSPIXJGT.jpg

Hierna werk aan de verbrandingskamer, alvast schijven uitknippen. Vandaag spullekkes voor de Angel binnen gehad dus daar eerst maar mee verder zodat er zsm mee gevlogen kan worden.

Groetjes,
Gerald


GroteFoto-MQJPDZOB.jpg
 
Back
Top