KJ66 Conversies

Met een beetje lef die turbine gewoon vol open schroeven Gerald ;-) :roll:

Ziet er netjes uit dat FOD screen :yes:

greetz en succes met het testdraaien maar dat zal wel loslopen bij jouw.
Berto.

Hey Berto, ja met een beetje lef zou ik dat kunnen doen...... maar ik ben er vanmiddag achtergekomen dat ik dat zéker niet moet doen! Ik had de motor al flink terug geschroefd en nóg ging de F16 versnellend omhoog. Dus na de vlucht de motor verder terug geschoefd...mooi luxe probleem ha ha! ;) ALS ik hem helemaal open had gezet ben ik bang dat de turbine door de neus weg vloog...

Vandaag 4 vluchten gedaan met de nieuwe tor ingebouwd en dat ging gelukkig probleemloos. Ben wel erg blij met de fadec, véél snellere ingestelde spool up/down van de motor wat je bij Orbit niet af kan stellen. Mijn motor zit nu na ongeveer 2 seconden aan volgas. Bijna om bang van te worden hoe hij naar volgas "blaft". aan de grond maar erg fijn als je onmiddelijk power nodig hebt bij bijvoorbeeld een doorstart.

Grt,
Gerald

Nou ,dat is heel mooi Gerald , dan weten we gelijk dat ook deze motor op de fadec werkt.

Trekker staat klaar voor morgen , en heeft gedraaid , ik begrijp er niets van , is bijna 200 graden kouder , en spoolt gigantisch snel op .

We zullen zien morgen wat ie doet voor de sleepwagen.

Groetjes,

Martin.

Hier even een plaatje van mijn KJ66
Heb hem weer eens te voorschijn gehaalt
Mischien binnenkort eens weer aan de tand voelen...:)
full

De motor heeft een jetcat ecu met een zelfstart eenheid.
Hier had ik nogal eens problemen mee dat de o ring de moer niet altijd mooi pakte...

Laatst bewerkt door een moderator:
Als hij slipt kan je een nieuw rubbertje proberen. Als je de goede maat niet kan vinden kan je naar een heli shop demper rubbers uitzoeken die goed in te buurt komen :) Deze kan je zo op maat maken dan. De dikte moet gelijk zijn en de diameter redelijk. Een oude rubber is hard en pakt veel minder goed....

Zo, de GR180 heefd zijn eerste test er op, heb er nu 15 vluchten mee gemaakt in m'n Avonds F16 en dat ging allemaal perfect. Afgelopen maandag op Rozenburg de laatste 3, was wel erg winderig maar dat mocht de pret niet drukken. Tijd om hem maar eens open te maken en te kijken of alles een beetje houd en niets aan het slijten is.

Dat viel eigenlijk reuze mee, hij zag er nog precies zo uit van binnen als toen ik hem dicht maakte voor de inbouw. Eigenlijk wel goed, hij is immers niet naar zijn max. power geweest, hij was gereduceerd van 19kg naar 11,5 kg zoals de JG100 die er in zat. De tor draaide dus eigenlijk "just cruizing...." met twee vingers in z'n neus. ;)
Hoe dan ook, altijd goed om te zien dat er geen slijt sporen zijn en dat de lagers het prima houden. Altijd maar weer de vraag bij zo'n motor, het is immers geen uitgedokterde Jetcat of AMT, het moet zichzelf nog altijd bewijzen. Hieronder wat foto's

Voorkant nog bling-bling en compressor nog als nieuw, lang leve het fod kapje gemaakt van een 1,- euro zeefje:
GroteFoto-QLFJZCI7.jpg

Binnenkant, mooi brand patroon:
GroteFoto-3Y7MGCNP.jpg

GroteFoto-OY7BRLXF.jpg

Hier kun je mooi zien waar deze motor zijn lomp vermogen vandaan haalt, het geheim zit hem in de speciale compressor met een gigantisch groot axiaal segment, hij is langer dan enig ander type:
GroteFoto-HMRZDVFA.jpg

....en hieronder het zaakje weer terug in elkaar gezet en in de kast in afwachting van m'n grote F16 z'n eerste vlucht. Al met al erg blij met het resultaat tot nu toe, straks komt natuurlijk de echte beproeving maar de eerste stap is gezet.

Groetjes,
Gerald
GroteFoto-E4DMJRM3.jpg

Hoi Gerald,
Mooi dat deze het zo netjes doet, doe ik nem hoed voor af.

Wat is het toerental bij deze 11.5Kg?
En de binne en buitenmantel is dit RVS of inconel?

Daarna gelijk verder aan de oude Avonds F16 motor, de JG100. Deze heb ik voorzien van een nieuwe kamer na een paar flame-outs vorig jaar op Leeuwarden. Temperaturen waren prima, weinig verhoging merkbaar. Toch bleken er (na 5 jaar vliegen) een aantal gaten in gebrand te zijn die blijkbaar een paar vervelende lucht wervelingen aan de verbranding toevoegen met als gevolg de flame-outs. Eenmaal open bleek waarom......:

GroteFoto-ACMDS6R3.jpg

GroteFoto-YWDCJHOK.jpg

GroteFoto-RN3PVHDW.jpg

Aardig gatenkaas dusssss, tijd voor een nieuwe kamer. De oude had nog 6 sticks, de nieuwe heefd er nu 12. Ook het patroon aangepast vergelijkbaar met m'n GR180, iets kleinere gaten vanwege de lagere flow door de motor.
GroteFoto-QYKWKY84.jpg

Hier nog met 6 sticks, die heb ik vanwege temperatuur problemen later aangepast naar 12 sticks waar deze kamer blijkbaar om vraagt.

Hieronder na een aantal runs, ook gelukkig weer goede temperatuur verdeling. Ik moest nog een beetje aanpassen aan de gatren verdeling voor een koelere verbranding, aan de voorkant zijn een paar extra gaten geboordt als je goed kijkt en vergelijkt. Vanmiddag flink aan het testen geweest en de motor is weer klaar voor de F16. Temperaturen zijn ongeveer gelijk aan voorheen, stuwdruk........ ik ben gegaan van 11,4 naar 13,5!!!! Da's een hele verbetering voor een KJ66 (P80) met een iets groter compressortje! :D
GroteFoto-I6TGFPT6.jpg

Ook deze weer klaar om in te bouwen zodat we het weekend weer kunnen vliegen met nóg meer vermogen, cool! :cool:

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-3G3AI6VP.jpg

GroteFoto-JP4M3DDV.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Gerald,
Mooi dat deze het zo netjes doet, doe ik nem hoed voor af.

Wat is het toerental bij deze 11.5Kg?
En de binne en buitenmantel is dit RVS of inconel?

Tnx! :D

Hij draadid dan nét 104.000 toeren op z'n gemak.
Buitenmantel is nog steeds het blauwe campinggas flesje, verf eraf, polijsten en laten verchromen bij een locale chroom boer zodat'ie jaren mee kan.

Groetjes,
Gerald

Aha, sorry. Deze is gewoon 304 roestvrij staal. Die oude had ik ooit van een engelsman gekregen en dat zou inconel moeten zijn volgens hem......

Groetjes,
Gerald

Wat ik me nog afvroeg, zou je met deze motor te knijpen tot ongeveer 80 á 90.000 toeren ook rustig met je F16 kunnen starten?
Stuw zou dan ergens rond de 7-8 kg liggen schat ik??

En hoe zit het dan met de trust bij idle, is die niet te hoog voor een normale landing?

Hoi, dat kan heel goed inderdaad, vermogen is bij 90.000rpm nog steeds 9kg en 7kg bij amper 82.000rpm. Je hebt dan een motor die héél lang mee gaat omdat dan de slijtage op alles nihil is. Minimum stuwdruk op stationair is wel vrij hoog, zo'n 700gram. Geen probleem als je flaps of rem kleppen hebt maar een lichte turbine trainer zonder aerodynamische rem middelen zal onhandig worden ben ik bang. Voor iemand die van niets/scratch een KJ66-achtige turbine wilt gaan bouwen raad ik dan ook aan om zoiets als deze motor te bouwen. Kosten van grotere compressor en turbinewiel zijn ongeveer gelijk, de motor weegt niet veel meer dan een KJ66/P80 en qua bouwen is het ook niet veel lastiger, de diffuser is zelfs eenvoudiger te maken. Je kan er vervolgens alle kanten mee op in toekomstige modellen.

Hieronder het vermogens curve van de motor zoals vast gesteld vorig jaar.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-VDLHQJYX.jpg

Ik ben wel eens benieuwd wat hij drukt bij 25graden plus?
Als ik mij niet vergis had je hem gemeten in de winter toch?
Ben benieuwd wat het nou voor verschil geeft.

mooi knap staaltje werk hoor.

Ja dat klopt, de tabel is niet ISA gecorrigeerd en dat gaan we maar proef ondervindelijk vast stellen. Heb er niet echt een formule voor maar het zal inderdaad iets minder zijn maar weet niet hoeveel. Van de zomer nog maar eens op het bokkie. :D

Groetjes,
Gerald

Back