Ik heb vandaag 2 zenders in mijn hand gehad en de knoop doorgehakt. De MPX cockpit M-link action ligt lekker in de hand maar ik vind deze toch te playmobiel-achtig. Ik heb de 35mhz cockpit uitvoering met een assan model en dit bevalt me goed. De Graupner MX16 Hott is wel wat duurder (+60€) dan de MPX cockpit M-link maar je ziet het er wel vanaf: mooie degelijke uitstraling, metalen schakelaars uitgebreide menu structuur. Maar ligt ook lekker in je hand met op de juiste positie de (trim)schakelaars, mooie degelijke digipotmeters, licht van gewicht door de 4-cellen AA-accu en micro SD voor extra geheugen functies. Kortom prijs/kwaliteit is prima.
Telemetrie:
Standaard is in de hott ontvanger al geïntegreerd:
ontvangstvermogen (dBm)
signaalkwaliteit (%)
signaalsterkte (%)
ontvangertemperatuur (-10 tot 55C)
cyclustijd dataframe (tijd tussen zenden en ontvangen van een dataframe in ms, tijd te lang dan failsave actief)
ontvanger bedrijfsspanning (v)
minimale bedrijfsspanning van de ontvanger(v)
dan is er per kanaal nog de instellingen uit te lezen zoals: reverse, center (1500usec), trim (000usec), travel+ (150%) travel- (150%), periode (cyclustijd 10 of 20 us).
Rechtstreeks in de hott ontvanger is als optie aan te sluiten:
-vario module (hoogte stijging/daling)
-GPS module (positie, snelheid, hoogte, stijging, daling, richting)
Graupner zender MX-16 HOTT
Graupner ontvanger GR-16 Hott
Ik heb ook naar de telemetrie module gekeken die je op de ontvanger kan koppelen.
Er zijn 3 uitvoeringen:
-general air-module
standaard onboard: stroommeting 40A cont. 60A piek, accucapaciteit 30Ah max, accu balanceer aansluiting max 6 cellen,
aansluiting voor 2 temperatuursensoren, aansluiting voor RPM sensor, aansluiting voor een brandstofniveausensor.
-general engine-module
standaard onboard: stroommeting 40A cont. 60A piek, accucapaciteit 30Ah max, accu balanceer aansluiting max 6 cellen, ,
aansluiting voor 2 temperatuursensoren, aansluiting voor RPM sensor.
-electric air-module
standaard onboard: stroommeting 150A cont. 300A piek, accucapaciteit 30Ah max, accu balanceer aansluiting max 6 cellen,hoogtemeter -500 tot 3000 meter, aansluiting voor 2 temperatuursensoren, aansluiting voor RPM sensor, aansluiting voor een brandstofniveausensor.
op deze modulen extra aan te sluiten sensoren zijn (afhankelijk van de module):
-temperatuursensoren (0-120C of 0-200C)
-toerentalsensoren (optisch of magnetisch)
-brandstofniveau sensor (nog niet in de handel) kan niet op de electric airmodule
Al met al een hoop informatie en het is de vraag welke gegevens je belangrijk vind om tijdens of na de vlucht uit te lezen en wat je niet interessant vind.
Het is jammer dat Graupner 3 verschillende modulen heeft gemaakt en niet 1 universele.
Ik ben er nog niet uit en ga nog wat meer informatie lezen over heel het spul wat wel en niet kan of interessant is, en natuurlijk wat het kost.
ik ben in ieder geval erg enthousiast geworden over de mogelijkheden die deze zender/ontvanger nu al bieden zonder nog de gebruiksaanwijzing te hebben doorgelezen.