Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Dringende vraagjes m.b.t. MX-20

Ik sta op het punt een MX-20 te kopen maar heb nog vlug een paar belangrijke vragen.

Kan je verschillende schakelaars met elkaar mixen - bv. 3-way switch met 2-way switch - om zo meer verschillende waarden te bekomen op één kanaal? Dan krijg je dus i.p.v. 3 waarden bv. 6 waarden op één kanaal.

Werkt de MX-20 met Phoenix Simulator? En indien ja, welke verloopstekker heb je nodig?

Alvast bedankt voor de snelle reacties!! ;)

De MX20 is nog niet leverbaar. De eerste uitleverdatum staan momenteel op 14 oktober 2011.

Nee hoor, die ligt nu bij de lokale modelbouwwinkel aan de kant voor mij! :D

In feite is het genoeg voor mij om te weten of de MX-16 het kan, dan kan de MX-20 het sowieso.

Kan je verschillende schakelaars met elkaar mixen - bv. 3-way switch met 2-way switch - om zo meer verschillende waarden te bekomen op één kanaal? Dan krijg je dus i.p.v. 3 waarden bv. 6 waarden op één kanaal.

Hoi,
Het ontgaat me een beetje waarom je dat zou willen dus ik kan ook niet goed beoordelen of wat jij wilt ook daadwerkelijk kan.
Maar ja, het kan in principe wel. Je kunt per kanaal 5 tm 8 zelf een "geber" toewijzen. Kanaal 1 tm 4 zitten "vast" aan de knuppels, al kun je wel weer zelf aangeven naar welk ontvangerkanaal je de signalen wilt sturen. . Dus als je een 3-weg schakelaar aan een kanaal toewijst heb je alvast 3 punten (2 eindpunten en een middenstand). Dan kun je 2 vrije mixers gebruiken om nog 2 extra standen te krijgen. Het zal wel wat gepruts zijn denk ik.

Het ontgaat me een beetje waarom je dat zou willen dus ik kan ook niet goed beoordelen of wat jij wilt ook daadwerkelijk kan.

Deze werkwijze dient om vliegmodes (alt-hold, stabilize, simple, acro) te kunnen instellen voor een multicopter.
Bij mijn board kan dat enkel via kanaal 5.
Dus als ik op kanaal 5 slechts 3 waarden kan instellen via een 3-way switch, dan wil dat zeggen dat ik slechts 3 vliegmodes heb. Alleen zijn er veel meer vliegmodes. Ik denk een 7-tal.
Nu hebben ze op diverse sites tutorials voor verschillende zenders zodat je nog een 2-way switch kan combineren op die 3-way switch. Zo krijg je 6 vliegmodes i.p.v. 3 modes.

En da's iets wat ik met die MX-20 zeker zou moeten kunnen.

Op m'n Futaba T7C kan het alvast wel, maar die verkoop ik dus omdat ik iets meer kanalen nodig heb en omdat de MX-20 over telemetrie-mogelijkheden beschikt.

Denk je dat je dat even zou kunnen testen voor me?

De bedoeling is dus dat je op een kanaal mbv schakelaars zoveel mogelijk "klikbare" standen krijgt? En moeten dat dan bepaalde waardes zijn?

Ik denk dat het probleemloos gaat. Op de 3-standenschakelaar zet je bijvoorbeeld -80 -20 en 40; op een 2-standenschakelaar maak je een mixer aan die er 20 bij doet.

Dan krijg je -60 0 en 60. Heb je er al 6. Neem je een tweede vrije mixer om er nog een 20 bij te doen krijg je -40 20 en 80. Dan heb je al 9 standen.

Ik ga het zo even proberen, als dat de bedoeling is.

-edit- het kan nog makkelijker.
Je kunt sowieso 4 vluchtfases vastleggen, waarbij je de stand van ailerons/hoogteroer/welfkleppen kunt vastleggen.
Als je dat op een kanaal doet wat je met een 3-standenschakelaar bedient (net als hiervoor beschreven) kun je voor iedere stand van je 3-standenschakelaar nog eens 3 extra waardes toevoegen met de vluchtfasen. Totaal 12 standen. Lukt zeker weten en heel makkelijk.

Laatst bewerkt:
Ja, het is me al gelukt. Met 1 driestandenschakelaar en een 2-weg schakelaar heb ik 6 standen; met een tweede 2-wegschakelaar erbij heb ik er 9. En ook nog op kanaal 5 als je wilt. Eitje dus.

Laatst bewerkt:
Dus met een servo kun je 12 klik-standen bekomen zonder al teveel problemen.
Prachtig!

Ik heb nog vragen. Want het is een beetje verwarrend soms om de juiste informatie terug te vinden.

Met die "33620 Electric Air-Module 2-14 S with Vario
Graupner HoTT 2.4" kan ik toch probleemloos alle data bekijken via het schermpje van m'n MX-20, toch?
Ik heb toch niet nog zo'n smart-box nodig hé?

Ik wil gewoon vermijden dat ik voor verrassingen kom te staan nadat ik de zender heb aangeschaft. Daarom heb ik al zoveel mogelijk manuals gedownload en bekeken.
Maar soms is het echt niet altijd even duidelijk.​

Dat weet ik niet zeker. Volgens mij kun je dan niet wisselen tussen alle data van de module en de normale informatie in het display. Met de Smartbox heb je een extra display zodat je niet hoeft te schakelen. In jouw geval zou ik de Smartbox er zeker bij nemen. Dat geeft je oneindig veel meer mogelijkheden en maakt het programmeren van je ontvanger mogelijk, waardoor wat jij wilt nog veel simpeler wordt.

Je zou je vraag HIER kunnen stellen; daar is ook iemand van Graupner voorhanden en die weet er echt wat van.

Ik heb de handleiding nog eens bekeken, ik denk dat de telemetrie van de electric air module gewoon via de zender af te lezen is.

Je zou ook eens moeten kijken op mikrokopter punt de. In de shop hebben ze ook de MX-20 en er staat een link naar de wiki-pagina's van mikrokopter.
Daar zijn duidelijk schermafbeeldingen van de telemetrie tezien. Ook in het filmpje van mikrokopter was geen smart-box te zien.
Volgens mij heb je met de nieuwste modellen gewoon geen smart-box meer nodig.

Als ik hem echt nodig heb zal ik hem moeten bijkopen natuurlijk, alleen is hij uit voorraad op dit ogenblik.

Volgens mij zijn dit wel degelijk schermafbeeldingen:

sizedmx201.jpg

sizedmx202.jpg

Ja, je kunt het wel op het display krijgen maar onder het vliegen wisselen is meen ik niet mogelijk (maar ik kan het mis hebben).
De Smartbox is overigens veel meer dan een display, het geeft je extra programmeermogelijkheden.

Nodig misschien niet maar als je het maximale uit de zender wilt halen (en ik denk dat jij dat wilt) zou ik die 43 euro wel uitgeven......als je 500 euro voor een zender uitgeeft lijkt me die meerprijs relatief klein :-)

Wat vooral van mij van belang is:
- mixen van 2 switches op één kanaal (da's dus okay, heb jij voor mij uitgetest, waarvoor dank :D)
- voltage vlieglipo + alarm indien te laag (dat lijkt me ook te kunnen via de zender alleen)
- stroomverbruik vlieglipo opvolgen (dat lijkt me ook te kunnen via de zender alleen)

Dus wat ik in de basis verwacht van de zender voldoet dus.

Maar je hebt gelijk, voor die kleine meerprijs koop je misschien beter nog zo'n smart-box.
Alleen is die momenteel niet op voorraad bij m'n leverancier.

Alvast bedankt voor je reacties, ze hebben me enorm geholpen! :thumbsup:

Ik hoop nu gewoon dat ik van alle andere dingen ook tevreden ga zijn.
Zolang de zender maar goed werkt en te vertrouwens is... ;)

Graag gedaan. Je zult misschien even moeten wennen aan de menustructuur (is anders dan Futaba) maar er kan erg veel mee.
Ik volg nu al een poosje de berichtgeving over HoTT zenders en vooralsnog kom ik nergens grote problemen tegen.
Ik weet niet waar je woont maar aanstaande zondag ben ik in Enkhuizen op het Vintage Glider Treffen, zaterdag 8 oktober bij de F5J wedstrijd in Hoeven. Als je wat wilt zien van de mogelijkheden van de zender ben je van harte welkom.

Dus met een servo kun je 12 klik-standen bekomen zonder al teveel problemen.
Prachtig!

Ik heb nog vragen. Want het is een beetje verwarrend soms om de juiste informatie terug te vinden.

Met die "33620 Electric Air-Module 2-14 S with Vario
Graupner HoTT 2.4" kan ik toch probleemloos alle data bekijken via het schermpje van m'n MX-20, toch?
Ik heb toch niet nog zo'n smart-box nodig hé?

Ik wil gewoon vermijden dat ik voor verrassingen kom te staan nadat ik de zender heb aangeschaft. Daarom heb ik al zoveel mogelijk manuals gedownload en bekeken.
Maar soms is het echt niet altijd even duidelijk.​

Je hebt de smartbox niet nodig om je telemetrie data uit te lezen. Wel is het een feit dat de weergave display wat groter is op een betere positie zit, zodat je de data beter kan aflezen.
Als je op je zender de telemetrie, of welke data dan ook, wilt uitlezen dan past dat natuurlijk nooit op een scherm. Je kan dus (ook onder het vliegen) door de schermen scrollen met je rechter "taste" er zijn totaal 10 schermen op te roepen, en afhankelijk wat voor sensoren je hebt aangesloten wordt de data hierop zichtbaar gemaakt:

Dataschermen zijn:
-ontvanger: is standaard aanwezig: (spanning ontvangststerkte, ontvangstkwaliteit, ontvanger temperatuur etc.)
-sensor 1 (spanning stroom en capaciteit)
-sensor 2 (spanning en temperatuur)
-toerental (toerentalsensor omw/min)
-vario (vario module: hoogte (m) en stijg- en daalsnelheid (m/s))
-GPS (GPS module: snelheid (km/h), afstand (m), stijg- en daalsnelheid (m/s), hoogte (m))
-GPS (GPS module: windrichting (N O Z W), snelheid (km/h) ontvangstsignaalsterkte (%) afstand (m), hoogte (m), stijg- en daalsnelheid (m/s en m/3s en m/10s) en GPS coordinaten (graden Ol en Nb)
-Vario (Vario module: ontvangst-signaalsterkte (%), hoogte (m), stijg- en daalsnelheid (m/s en m/3s en m/10s), hoogtelimieten (min max)
-electric airmodule: hoogte (m), spanning accu 1 en 2 (V), balans-celspannning voor 2 accu's tot 7s(V), stroom voor 2 accu's (A), temperatuur 1 en 2 (C), stijgings/daling (m/s en m/3s)
-general airmodule: spanning accu 1 en accu2 (V), temperatuur 1 en 2 (C), brandstofniveau (0-100% stappen van 25%), balans-celspannning voor tot 6s(V), hoogte (m),stijgings/daling (m/s en m/3s) en stroom (A)

zelf lijkt me een GPS module interessant om aan te sluiten aan de ontvanger.

Je zult misschien even moeten wennen aan de menustructuur (is anders dan Futaba) maar er kan erg veel mee.
Ik volg nu al een poosje de berichtgeving over HoTT zenders en vooralsnog kom ik nergens grote problemen tegen.
Ik weet niet waar je woont maar aanstaande zondag ben ik in Enkhuizen op het Vintage Glider Treffen, zaterdag 8 oktober bij de F5J wedstrijd in Hoeven. Als je wat wilt zien van de mogelijkheden van de zender ben je van harte welkom.

De menustructuur zal wel niet onoverkomelijk zijn.
Ben blij te horen dat er geen grote problemen zijn met de nieuwste zenders!

Ik zou graag eens afkomen om de zender eens in het echt te zien, helaas woon ik nogal ver en heb ik bovendien geen tijd dit weekend.
Wel jammer, anders was ik graag eens langsgekomen.

Je hebt de smartbox niet nodig om je telemetrie data uit te lezen.
Je kan dus (ook onder het vliegen) door de schermen scrollen met je rechter "taste" er zijn totaal 10 schermen op te roepen, en afhankelijk wat voor sensoren je hebt aangesloten wordt de data hierop zichtbaar gemaakt:

Dataschermen zijn:
-ontvanger: is standaard aanwezig: (spanning ontvangststerkte, ontvangstkwaliteit, ontvanger temperatuur etc.)
-electric airmodule: hoogte (m), spanning accu 1 en 2 (V), balans-celspannning voor 2 accu's tot 7s(V), stroom voor 2 accu's (A), temperatuur 1 en 2 (C), stijgings/daling (m/s en m/3s)

Ik vind hier voor mij de belangrijkste functies terug, prima dus!
Doorheen een scherm scrollen is niet zo erg voor mij, dat lukt wel tijdens het vliegen aangezien het een multicopter betreft.
Het wordt sowieso een electric airmodule, daar heb ik alle nodige informatie mee. (vooral voltage en stroomverbruik)

Eigenlijk ligt m'n besluit zo'n beetje vast.
Ik ga de MX-20 kopen! :D

Software foutje?

Ik ben wel een probleempje (schoonheidsfoutje?) tegengekomen tijdens het programmeren van de zender.
het gaat om het inschakelen van de timer (aftellen)
ik heb twee modellen geprogrammeerd:
-1 model met een afteltimer die wordt geactiveerd als de gasstick uit de idle-positie is voor een elektrokist. De tijd stel je 1x in en je reset de timer door de twee pijltoetsen even ingedrukt te houden.
-1 model met een afteltimer die wordt geactiveerd door een schakelaar; als de schakelaar actief is telt de timer af. Instellen en resetten van de timer idem. Deze instelling gebruik ik voor een brandstofkist.

wanneer ontstaat nu het probleem?:
als je van modelgeheugen gaat wisselen.
Nadat je dit hebt gedaan dan wordt de timer niet meer geactiveerd door de signaalgever. Sterker nog als je van het brandstofmodel (timer op een schakelaar) naar het elektromodel omschakelt, dan start de timer niet door de gasknuppel uit de rustpositie te brengen. Maar als de dan de schakelaar bedient die in het vorig modelgeheugen geprogrammeerd is dan start de timer en werk de timerschakeling met de gasknuppel weer. En dit terwijl je de bediende schakelaar in dit modelgeheugen helmaal niet hebt geconfigureerd!
De oplossing om dit te omzeilen in de zender uit en weer aan te zetten na een geheugenwissel.

Ik wil nog kijken of er updates zijn waar dit euvel is verholpen, het is op zich geen vitale functie maar wel een beetje slordig.

kan iemand dit ook eens proberen ik ben benieuwd of dat dit bij jullie zich ook voordoet.

mvgr Michiel

Laatst bewerkt:
Ik heb de MX-20 nog maar net in m'n bezit.
Vanaf ik een beetje wegwijs ben in de basisfuncties ga ik dit eens uittesten.

Weet iemand toevallig of er al een engelstalige handleiding uit is?
Want als je nu de handleiding download heb je die van de MX-16 alhoewel de file spreekt op de MX-20.
De handleiding die bij m'n MX-20 zit is "auf Deutsch" en het wil nu wel dat m'n duits niet zo super is. ;)
Die duitse handleiding van de MX-20 heeft trouwens véél méér pagina's dan die van de MX-16. Dus als ik enkel de MX-16 bestudeer, dan heb ik het gevoel dat ik veel ga missen!

Zit er trouwens een zalig zendertje uit die MX-20. :D
Hij ligt goed in de hand, de knoppen zitten op de goede plaats, de sticks voelen goed aan, ...
Bovendien zijn die sticks heel makkelijk instelbaar voor alles modes van vliegen. Niks veertje losmaken aan de sticks, niks extra spannertje toevoegen.
En enorm handig dat je direct kunt kiezen voor vliegtuigmode of helimode binnenin. Want hooveren met een heli in klikmode is echt lullig.
Tot nu toe lijkt alles prima doordacht door Graupner.

Wat ik niet zo goed begrijp aan de Electric Air module 2-14s is waarom het stroomverbruik gemeten wordt over slechts één pool. Een beetje raar toch.
Je zou toch denken dat stroom wordt gemeten over beide polen.
De voltage wordt daarentegen gemeten aan de hand van een piepklein rood draadje in combinatie met de zwaardere negatieve kabels.

Laatst bewerkt:
Back