E-REVO topic

komt uit 2009, toen reed nog 90% brushed volgens mij. Nu rijdt 90% brushless. En daar zit het verschil in. Btw, in het topic wordt gebruik gemaakt van een onbekende bron
 
Oke, bron bekend. Maar vind je het verhaal van Pk- Racing (dé winkel voor rc-auto's in NL) niet geloofwaardig dan?. En mij hypothese dat het verhaal uit 2009 komt, dus uit de brushed tijd?
EDIT: bron stamt uit 2008!
 
Het is een beetje een geval "door de bomen het bos niet meer zien", en niet een kwestie van wel of niet geloven, en uit eigen ervaring kan ik nog niet oordelen, omdat ik die niet heb ;)
Vandaar dat ik de vraag hier ook stel.

Een ding weet ik wel, en dat is dat ik binnenkort toch maar infrarood thermometer ga aanschaffen :yes:

Gr. Remie
 
Laat ik het PK verhaal even samenvatten dan. Een brushed regelaar schakelt op een vaste frequentie aan/uit. Alleen de tijden die die aan staat wordt steeds langer, als je meer vermogen afneemt. Als er dan een hoge stroom door de regelaar loopt, wordt ie warm. (de regelaar dus). Hoge stroom loopt er bij een zwaar belaste motor, dus te zwaar vertand.
Bij brushed moet de regelaar bij elke omwenteling een aantal schakelingen maken. Hoeveelheid schakelingen is afhankelijk van type motor en toerental. Laat je de motor teveel toeren draaien, dan moet de regelaar dus enorm veel schakelingen uitvoeren. Bij elke schakeling komt een beetje warmte vrij. maar heel veel hele kleine beetjes, is uiteindelijk ook gewoon veel. Het toerental moet dus omlaag. Dat doe je door zwaarder te vertanden. De motor zal dan inderdaad warmer worden. Maar je moet daar de balans in vinden. En je laatste conclusie is een hele goed: koop een tempgun. Hoeft helemaal niet zo'n top-of-the bill apparaat te zijn. voor 15 euro kan je ze al bestellen in HK
 
Wat bricks zegt lijkt me een waarheid.
Btw te laag vertanden kan even dodelijk zijn als te zwaar.
600 voor een auto kan 15 euro er nog wel bij.
Tempgun = musthave
 
PK heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Zowel borstelloze als borstelregelaars gebruiken PWM (spanning in stukjes hakken, chopping). Bij borstelmotoren gaat dat, van oudsher, met lagere frequenties dan de 8, 16 of 32kHz bij borstelloos.

Doordat niet oneindig snel tussen wel en geen spanning geschakeld kan worden, ontstaan schakelverliezen. Hoe vaker je schakelt, hoe hoger die verliezen. Maar de schakelverliezen zijn ook afhankelijk van stroom, lopen kwadratisch op met stroom (net als bij een gewone weerstand). De PWM schakelfrequentie is constant ongeacht hoe je vertandt (de commutatie-frequentie is afhankelijk van toerental). Zwaardere vertanding -> meer stroom (3e macht) -> meer schakelverliezen.

Vergelijk het met caravan trekken achter auto. Motor wordt zwaarder belast, temperatuur zal oplopen. PK's advies komt overeen met "rij in hogere versnelling voor lagere temperatuur".

Regelaar wordt warm -> zwaardere regelaar en/of meer koeling.
 
PK heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Zo jij durft
Vergelijk het met caravan trekken achter auto. Motor wordt zwaarder belast, temperatuur zal oplopen. PK's advies komt overeen met "rij in hogere versnelling voor lagere temperatuur".

Regelaar wordt warm -> zwaardere regelaar en/of meer koeling.


"Natuurlijk speelt de motor belasting ook mee met het warmer worden van de regelaar. Het bepalen van de overbrengingsverhouding moet dus na een testrit bepaald worden door zowel de temperatuur van de motor als die van de regelaar in acht te nemen.

Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog. In dat geval moet je dus een GROTER motortandwiel monteren. Dit dus in tegenstelling van wat je zou verwachten als je een regelaar voor motoren met borstels gewend bent
Wordt de motor heet, maar de regelaar niet, dan wordt de motor te zwaar belast, en moet je een kleiner tandwiel monteren.
Worden zowel de motor als de regelaar te heet, dan is het hele systeem te zwaar belast, ook dan kun je proberen wat er gebeurt als je een kleiner motortandwiel monteert. Als zowel de motor als de regelaar dan minder warm worden, is het goed."
Terug naar het vergelijk met een caravan. Je gaat met een auto met caravan ook niet in zijn 1e versnelling naar zuid-Frankrijk. Enne, je moet ook geen 2.000kg Tabbert achter een Fiesta hangen. Haal je Luxemburg nog niet eens.
Moraal van dit verhaal: zoek de juiste balans op.
 
Motor en regelaar hebben staan in deze los van elkaar.

Ook al zakt bij zwaardere vertanding het motortoerental (eigenlijk is motortoerental los van belasting), de PWM schakelverfrequentie verandert niet, terwijl stroom stijgt -> hetere regelaar.

En wat durven betreft André, geen zorgen, al zit ik doorgaans in het vliegtuigsubforum, ik ben geen onbeschreven blad, zie: www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax , mijn vakgebied laat ik nog even buiten beschouwing :)
 
Hahhahhah, ik heb zovaak op mn flikker gekregen hier; grappig om te zien dat de kenners t ook niet altijd eens zijn..
Wss een kwestie van engelse termen misunderstanden....:razz:


Voor de duidelijkheid:

Undergeared betekent te licht vertand <=> je pinion is te klein oftewel je spur te groot...

Overgeared = dus het tegenovergestelde <=> pinion te groot of spur te klein...


Dus bij hete motor..... = undergeared(too low gearing).....oplossing = zwaarder vertanden = grotere pinion of kleinere spur

Hete regelaar....... = overgeared(too high gearing).....oplossing= lichter vertanden = kleinere pinion of grotere spur



Ron heeft in deze (weer eens) gelijk...helaas:razz:

Maar als ik t met fietsen vergelijk.....:

Indien ik op een te klein voortandblad (licht verzet dus) rijd, trap ik me rot en zal ik oververhit :Fade-colorraken...maar t zelfde zal me gebeuren als ik met een te groot achterblad (groot verzet) de Keuteberg op wil fietsen, wat me dan toch al niet zou lukken...

T gaat allemaal om balans...

Uit betrouwbare bron..

FYI though, its not so much that the motor is forced to spin faster, more-over there isnt enough load so it reaches max rpms too quickly and stays there; these 4 pole motors really like a decent load on them ( higher gearing ). If you gear too high though ( over-geared ), then the motors draw more current and the batts/ esc begin to overheat, but the motor itself stays relatively cool.

Its all a tricky balancing act sometimes, but with the aid of a few spares pinions/ spurs and an IR temp gun, you can work out the best gearing vs temps setup for you


Regelaar te heet = zwaardere vertanden
Motor te heet = lichter vertanden
Allebei te heet = nieuwe combo kopen
Let op, da's dus net andersom als bij brushed

Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared
Cool motor, hot controller, hot batteries = overgeared
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components
 
Laatst bewerkt:
Gezien wij een discussie aan het voeren zijn in de meeting gedeelte over waar revo eigenlijk nou goed voor is, wil ik het hier ook ff voorleggen.
Mijn eigen ervaring is eigenlijk dat die overal wel goed voor is, maar net niet genoeg.
Jumps/bash is savage het beste
race/rondjes rijden is een losi of asociated beter.

Waar is een revo het beste in?
 
Revo is het beste als het gaat om het aantal hop-ups wat je erop en eraan kunt schroeven. Qua rijden een klasse op zich. M.i. de beste bash truggy die er is. Ok qua techniek wat complex maar dat maakt hem ook wel weer gaaf...
 
Revo is het beste als het gaat om het aantal hop-ups wat je erop en eraan kunt schroeven. Qua rijden een klasse op zich. M.i. de beste bash truggy die er is. Ok qua techniek wat complex maar dat maakt hem ook wel weer gaaf...

Qua techniek wat complex; zoals een 3.3 die niet wil starten? ;)

Ik vind dat Nard het wel goed zei; het is natuurlijk ook persoonlijke smaak.
Ik had eerst een merv en sindsdien wil ik stiekem nog eens een echte e-revo. Gewoon omdat ik het een tof ding vind. Hoe goed het apparaat dan is in vergelijking met andere autootjes zal mij aan m'n reet roesten.

Ik heb gisteren een e-revo eindelijk eens live in actie mogen zien... ik kon het niet echt van hem winnen met m'n stock Slash 4x4 op NiMh, hehe.
Maar nu weet ik het zeker: Ooit zal ik een e-revo hebben!
 
En het is ook niet nodig om die discussie op 2 plekken te voeren.
Gaat toch om de funfactor?

Ik wil die meeting thread niet helemaal offtopic maken. Dus vraag ik het hier rond.
Fun factor is toch hoe beter iets ergens in is, hoe leuker het is?
Ik vergelijk maar, als je van snelheid houdt, dan is het toch ook leuker om in een ferrari te rijden dan in een range rover en offroad is het andersom.
Het is niet dat ik niet leuk vind om een revo te rijden, maar in wat voor opzichte kan men het maximale funfactor uit de revo halen?

Edit: Westcost, ik zie dat je zonder die wing rijdt. Misschien moet ik dat ook maar es doen, scheelt weer een heleboel onderdelen bestellen... :P
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je van een revo ook een redelijke tot goede racer kunt maken. Bedenk daarbij dat racen voor 80% mentaal is, en voor 20% de mechanica. Combineer dat met wegligging voor 80% bandenkeus is, en voor 20% setup, en je begrijpt wat ik bedoel. Oke, zet je dezelfde rijder met bijvoorbeeld een mugen op de baan, zal die sneller rondgaan dan met een revo. Maar of het verschil ook zo groot is als je het met een willekeurige LRP of AE doet, daar heb ik sterk mijn twijfels over. Probleempje met de revo is, dat niemand in staat is het Hudy set-up boekje te vertalen naar de revo
 
Back
Top