Énke Blériot
PH-SAM
We pakken de draad weer op met de zuigerkisten. In het deel 1 zagen we uitsluitend single channel kisten en in dit deel 2 gaan we meerdere 2 assig bestuurde modellen zien. Reden...zo nodig de vliegsnelheid aanzienlijk kunnen verhogen.
Het thema: de wereldkampioenen, en zij die het hadden kunnen worden.
Het was vanochtend prima zuiger vliegen weertje en ik stond om 10.30h op OHA met de fietskar en een 3 tal kisten. zoals bv de fifties Dixielander en de seventies Gefi 21.
De Dixie doet het meer dan lekker op de 2,5 cc OMT en met slechts 2 cc peut bereikt die een prachtige uitgangshoogte. Het gaat allemaal zo snel en hoppa de bel in en wanneer ik denk waar heb ik ook alweer mijn mobieltje..tja..dan zit die al hoog en droog onder een cumulus wolkje en is niet meer in beeld te krijgen voor de jeugdige cineast.
Ik ben met een afstel programma bezig want vorig jaar zaten de zuigerkisten nog in een T 7 Futaba waar maar 10 kisten in kunnen en enige tijd geleden heb ik alles overgezet naar een T 10 CP waar 15 kisten in kunnen. Zuigervliegen komt op de mm...wat zeg ik.. op de tiende mm met de instellingen en een klikje meer of minder bocht trim is al in het stijgpatroon te bemerken.
Dus alle kisten moeten eerst ff wat starts maken met de zender er bij en is het dan ok met de trim dan kan er Hands Free gevlogen worden..dus de zender eerst ter hand nemen zodra je zo ver downwind bent dat er terug gestuurd moet worden.
Ik kan nog behoorlijk vooruit en er valt nog het eea af te stellen:
Hier boven zie je dat er al 13 verbranders in de 15 plekken tellende T10CP zit dus ik moet nodig op zoek naar nog een Futaba T10 of een T-7 want...de motorenplank ligt nog behoorlijk vol en er is ook weer wat op de bouwplank verschenen, de 1951 Komet.
De wereldkampioen van 1951.
En dit is die kist die bij de start van de FAI Zuigerkisten klasse in 1951 het in de handen van Gerhard Schmit tot wereld kampioen wist te brengen...
Op die kist zat toen een E.D. Racer en wat wil het toeval..die heb ik nog liggen en wel een getunde :
En..er lag ook nog een RC Europe kit van deze kist dus lekker aan het plakken en het gaat als een speer:
Wat ik nog meer aan motoren heb liggen en op het te bouwen verlanglijstje heb staan..de tijd zal het leren.
Het thema: de wereldkampioenen, en zij die het hadden kunnen worden.
Het was vanochtend prima zuiger vliegen weertje en ik stond om 10.30h op OHA met de fietskar en een 3 tal kisten. zoals bv de fifties Dixielander en de seventies Gefi 21.
De Dixie doet het meer dan lekker op de 2,5 cc OMT en met slechts 2 cc peut bereikt die een prachtige uitgangshoogte. Het gaat allemaal zo snel en hoppa de bel in en wanneer ik denk waar heb ik ook alweer mijn mobieltje..tja..dan zit die al hoog en droog onder een cumulus wolkje en is niet meer in beeld te krijgen voor de jeugdige cineast.
Ik ben met een afstel programma bezig want vorig jaar zaten de zuigerkisten nog in een T 7 Futaba waar maar 10 kisten in kunnen en enige tijd geleden heb ik alles overgezet naar een T 10 CP waar 15 kisten in kunnen. Zuigervliegen komt op de mm...wat zeg ik.. op de tiende mm met de instellingen en een klikje meer of minder bocht trim is al in het stijgpatroon te bemerken.
Dus alle kisten moeten eerst ff wat starts maken met de zender er bij en is het dan ok met de trim dan kan er Hands Free gevlogen worden..dus de zender eerst ter hand nemen zodra je zo ver downwind bent dat er terug gestuurd moet worden.
Ik kan nog behoorlijk vooruit en er valt nog het eea af te stellen:
Hier boven zie je dat er al 13 verbranders in de 15 plekken tellende T10CP zit dus ik moet nodig op zoek naar nog een Futaba T10 of een T-7 want...de motorenplank ligt nog behoorlijk vol en er is ook weer wat op de bouwplank verschenen, de 1951 Komet.
De wereldkampioen van 1951.
En dit is die kist die bij de start van de FAI Zuigerkisten klasse in 1951 het in de handen van Gerhard Schmit tot wereld kampioen wist te brengen...
Op die kist zat toen een E.D. Racer en wat wil het toeval..die heb ik nog liggen en wel een getunde :
En..er lag ook nog een RC Europe kit van deze kist dus lekker aan het plakken en het gaat als een speer:
Wat ik nog meer aan motoren heb liggen en op het te bouwen verlanglijstje heb staan..de tijd zal het leren.