ZUIGER, de 1e 25 jaar, deel 2.

We pakken de draad weer op met de zuigerkisten. In het deel 1 zagen we uitsluitend single channel kisten en in dit deel 2 gaan we meerdere 2 assig bestuurde modellen zien. Reden...zo nodig de vliegsnelheid aanzienlijk kunnen verhogen.

Het thema: de wereldkampioenen, en zij die het hadden kunnen worden.

Het was vanochtend prima zuiger vliegen weertje en ik stond om 10.30h op OHA met de fietskar en een 3 tal kisten. zoals bv de fifties Dixielander en de seventies Gefi 21.

De Dixie doet het meer dan lekker op de 2,5 cc OMT en met slechts 2 cc peut bereikt die een prachtige uitgangshoogte. Het gaat allemaal zo snel en hoppa de bel in en wanneer ik denk waar heb ik ook alweer mijn mobieltje..tja..dan zit die al hoog en droog onder een cumulus wolkje en is niet meer in beeld te krijgen voor de jeugdige cineast.

20250509_114818.jpg

Ik ben met een afstel programma bezig want vorig jaar zaten de zuigerkisten nog in een T 7 Futaba waar maar 10 kisten in kunnen en enige tijd geleden heb ik alles overgezet naar een T 10 CP waar 15 kisten in kunnen. Zuigervliegen komt op de mm...wat zeg ik.. op de tiende mm met de instellingen en een klikje meer of minder bocht trim is al in het stijgpatroon te bemerken.

Dus alle kisten moeten eerst ff wat starts maken met de zender er bij en is het dan ok met de trim dan kan er Hands Free gevlogen worden..dus de zender eerst ter hand nemen zodra je zo ver downwind bent dat er terug gestuurd moet worden.

Ik kan nog behoorlijk vooruit en er valt nog het eea af te stellen:

1746803750161.png

1746803773247.png

Hier boven zie je dat er al 13 verbranders in de 15 plekken tellende T10CP zit dus ik moet nodig op zoek naar nog een Futaba T10 of een T-7 want...de motorenplank ligt nog behoorlijk vol en er is ook weer wat op de bouwplank verschenen, de 1951 Komet.

De wereldkampioen van 1951.

En dit is die kist die bij de start van de FAI Zuigerkisten klasse in 1951 het in de handen van Gerhard Schmit tot wereld kampioen wist te brengen...

003.jpg

WK 1951.1.jpeg

Op die kist zat toen een E.D. Racer en wat wil het toeval..die heb ik nog liggen en wel een getunde :

20250509_143555.jpg

En..er lag ook nog een RC Europe kit van deze kist dus lekker aan het plakken en het gaat als een speer:

20250509_143459.jpg

Wat ik nog meer aan motoren heb liggen en op het te bouwen verlanglijstje heb staan..de tijd zal het leren.

De Komet is eigenlijk toch wel een bijzonere kist, lijkt qua span meer op een Nordic/A2 dan een zuigerkist maar ach..ze waren in 1951 nog maar net begonnen met de klasse en het was nog zoeken naar de optimale configuratie.

De bouw van mijn 3e Komet verloopt voorspoedig..vleugels al bijna klaar en het stab al helemaal. Wat een joekel van een stab overigens.

20250512_162739.jpg

Ramses en Sebas,

Kunnen jullie eens ff naar de 2 spanten kijken waar de tongen in zitten.

Nav de bouw van model 1 en 2 ( die gelijktijdig zijn gelaserd en gebouwd) hebben we wat aangepast in de spantsleuven voor de tongen.

En..nav de vliegervaringen met deze kisten heb ik nu de V- stelling vermindert (kist waggelde bij het sturen). Maar er zit nog steeds geen instelhoek in de vleugel.

De sleuven moeten dusdanig zijn dat:
- de V stelling 3 graden wordt
- de instelhoek (raaklijn onderkant profiel) 2,5 graden wordt.

Hier de opbouw van de vleugels, de tongen en de 2 spanten. ( en ik heb de sleuven iets aangepast om aan die waarden te komen).

20250513_172133.jpg

Wat weten we (nog) van dat 1e Zuiger WK in 1951? Nou..bar weinig. In latere jaren was het vaste prik dat bv de Aermodeller er een verslaggever heen stuurde die dan meerdere pagina's vol wist te schrijven met de bekende foto collages. Maar van dit 1e WK is geen verslag te vinden.

Wat we wel weten is dat bij aanvang van de WK reeks de klassen gescheiden werden gehouden, dus anders dan later toen het een soort van vliegweek was geworden en de klassen op volgorde A,B en C werden gevlogen op de zelfde locatie.

In 1951 vond dat 1e WK plaats in Evereux, Frankrijk. Slechts 16 deelnemers waarvan er van slechts 6 de vliegtijden bekend zijn. In deze uitslagenlijst staat dat dit WK in Lesce -Bled, Joegoslavië werd gehouden maar dat is fout. Dat was de locatie van de WK A2 een maand later:

Waarom zo weinig deelnemers? Mogelijk slecht weer??

Vreemd is dat een maand later het WK A2 plaats vond in Joegoslavië en aansluitend was er een grote zuiger wedstrijd met wel wat meer deelnemers, met zowaar 1 Nederlandse deelnemer:

AeroModeller_December_1951Digital-afbeeldingen-45.jpg

Een pril begin van de romp van de Komet:

20250515_133558.jpg

De romp van de Komet groeit gestaag...ben er bijna...

20250524_130441.jpg

In tegenstelling met het org en mijn 2 voorgaande Komets heb ik nu de motor op de zijkan er in gezet. Dat is omdat mogelijk door die lage vleugel positie het stijgpatroon slecht te voorspellen is.

Maar er is nog een aspect...er zit alleen een underfin op en daar zit het RC richtingroer. Er is dus geen plek voor een Auto Rudder.

Zonder AR gaat het ook en dan ook nog eens zonder timer..we hebben dan een SLOP ( Slow Open Power).

Dmv het afstellen van het roer voor de linker zweefvlucht en wat leinks zijtrek zodat die met een mooi patroon rechtsom naar boven krult kom je er ook.

Echter...Zijtrek afstellen op een verticaal geplaatste motor is nagenoeg onmogelijk, derhalve zit die nu dus zijdelings gemonteerd.

20250524_130446.jpg

Het gebruikelijke stukje 0,8 mm staaldraad door de zaagsneden en de bouten kunnen niet roteren...

20250524_130457.jpg

Wat was er nog meer te beleven in het begin van de fifties op zuiger gebied..laten we eens kijken t/m 1956..dus daar waar het voor de SAM Europe regels stopt.

Lekker vergelijken vindy ik altijd het prettigst in de Franck Zaic boekjes..staan zelfs on-line!!

Onderaan op deze site staan ze allemaal:

Bv in de 1955 uitgave staat deze giga grote en mooie kist:

1748094504981.png

1748094179780.png

En we gingen kijken naar wereld kampioenen..nou..dan kun je niet om Mike Gaster heen, met zijn Gastove, wereldkampioen in 1955. Vorig jaar heb ik nog behoorlijk met hem gemaild.

Michael-Gaster-.jpg

Op Outerzone staat die breed uit:

1748094395666.png

De Komet (Zuigerkist 1951) is een wel hele leuke Nostalgia klasse kist..18 sec motorloop en dan zweven als een gek!!

D houtbouw is zover gereed dat er bekleed kan gaan worden...

Het is een relatief grote kist..maar liefst 1800 mm span.

20250619_185908.jpg

Het typische staartstuk...

20250619_185931.jpg

Gelijk het origineel een ED racer 2,5 cc diesel maar..nu zijdelings gemonteerd..

20250619_185919.jpg

Ik ga hem vliegen als basic kist..ook wel bekend onder de naam SLOP ( slow open power). Dus geen Auto Rudder en dan moet je de klimbocht afstellen met de zijtrek en dat gaat subliem met een beetje links zijtrek.

Er komt ook geen motorloop timer op..maar gewoon simpel een deel van een injectie spuitje ( ongeveer 2 cc) en dan weet je na een beetje ervaring er mee wanneer te lanceren zodat de motor op tijd stopt.

Heerlijke kit..ontworpen door de Sammers en geproduceerd door RC Europe.

Back