Zuiderzeebotter 1:20

Dank heren voor de complimenten.
@Hans Groenenberg, passen meten schuren, passen, schuren, passen ,schuren net zo lang de naden sluitend zijn of in ieder geval zo goed mogelijk. Ik zet een streepje op de lat die ik aan het bewerken ben en een streepje op de lat die er al zit, dan pas je altijd op dezelfde plaats en komt het goed met wat geduld en rust.
 
9B59B1E3-A9FA-4278-A3E1-B52DC59693C0.jpeg
De laatste plank van het vlak zit er ook op. Nu verder met de spantjes in het voorschip. Wat een bos hout weer en waar laat ik dat allemaal? Gewoon rustig verder gaan en spantje voor spantje pasmaken en vastzetten. Wordt vervolgd.
 
A5EAFBBE-B9A3-4A60-A2B1-2BBEB812A1C2.jpeg

E1A3E6C4-8E6F-4EE6-B6C4-D2E5BEDB61FE.jpeg
Zo, de spantjes aan het voorschip zitten er allemaal in. Nu eerst het berghout. Dat bestaat uit een middenstuk en een voor-en achterstuit. Dat is iets wat geheel uitgezaagd moet worden en daar heb je een flink stuk eiken voor nodig. Ik had nog een oud stuk eiken van een bureau zo’n 50 jaar oud of meer en dat is nu wel droog genoeg. De zeeg in het middenstuk zit er in. Nu nog op breedte en dikte zagen en dan nog een keer hetzelfde aan de andere kant, bakboordzijde geheten.
 
Hoi Jan. Ik haal de maten van de tekening en beschrijving die ik erbij heb. Of ze in werkelijkheid ook zo zwaar waren weet ik niet. In het boek van Peter Dorleijn staan wel wat maten voor de schepen die ze in het echt bouwden, maar daar werd ook rekening gehouden met het werk waarvoor ze bestemd waren. Een Noordzee botter moest zwaarder woorden uitgevoerd dan een scheepje dat alleen op de. Zuiderzee voer. Dus ja, het lijkt mij ook wel aan de zware kant maar des te steviger wordt het bootje. Ik ga het in elk geval niet slopen!
 
Weer verder met het berghout. De achterstuit gemaakt en gepast in driftig. Wat foto’s genomen of er een vloeiende lijn in zit en geen knik. Op een foto vaak nog beter te zien dan in real life. Zo te zien gaat het wel goed. Moet nog een en ander aan worden geschuurd, want het achtereind moet wat lichter toelopen evenals de voorstuit maar die moet nog worden gemaakt. Best een klusje dat berghout, maar leuk om te maken. Het meeste hout wordt verzaagd. Ook nog een foto van de spanten in het voorschip.

A0890FE3-7726-43CF-B218-A2026BD0D7ED.jpeg
30FB403B-3B5C-43D2-BA2C-B76FF6BED22C.jpeg
ABEEE3BF-9710-4541-A474-B2C327F6E1DE.jpeg
2A216D31-740C-4E8C-884D-CA74A7AAC0C6.jpeg
 
Weer verder met de berghouten. De voorstuit gemaakt, (2 keer voor dat ie voldeed) pas gemaakt en het geheel gelijmd. Nog dryfit aan het bootje want er moet nog wel wat geschuurd worden hier en daar. Begonnen aan het middenstuk van de bakboordzijde. Voor het oog lijken er geen knikken in te zitten. Dus dat valt weer mee.

CE8A0E3C-F26D-4F69-9D4E-46DD98561DA1.jpeg
4F6919B7-3981-4C2A-B573-F40721D0A4B8.jpeg
 
Mijn eerste kit was de Botter van Artensia. Niet te vergelijkbaar natuurlijk met wat jij maakt. Maar nu ik dit zo zie zou ik hem ook nog wel een keertje willen maken:thumbsup:
 
71F027F5-ECBE-47EA-8C9A-B38E4ECC127D.jpeg
C55A9F51-2F39-4B80-93BC-4E8319FFF3CE.jpeg

Dank heren voor jullie reacties.
Beide berghouten intussen vastgelijmd. Het voorstukje aan stuurboordzijde is niet geheel naar mijn zin en ook niet geheel symmetrisch met de bakboordzijde. Ik ga nadenken wat ik eraan zal doen. Intussen verder met de dekenpoten. In totaal 7 aan iedere kant. De eerste is gelijmd. Als extra versterking een houten nagel via het berghout. Kijken of het wat wordt. De nagel is wel van eiken maar je moet er straks niet te veel van zien. Ik weet nog niet of ik het berghout schilder (zwart).Lullig dat je gelijk kan zien dat je een klem hebt gebruikt (op de dekenpoot). Voortaan wat zachtere klemmen gebruiken denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top