Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
De laatste 4 zitters ook nog even gemaakt en geplaatst. Dat witte wat er onderhangt is een mal voor de kimlijn waarmee de liggers, oplangers en zitters worden uitgelijnd. @Pingu57 ja hij groeit goed!
Jan, ik heb even een vraagje, misschien zie ik het verkeerd, maar heb jij ruimte tussen het zeilwerk en de deken??
Op de foto is het net alsof ze bijna tegen elkaar aanliggen, maar daar zit nog een hoosruimte tussen. hoofdstuk Laningen op de website.
@Pingu57 ja hoor die ruimte is er zeker, ik denk iets van 11mm. Ik heb daar een latje tussen liggen zodat het wellicht lijkt of de opening er niet is. Goed dat je oplet, want voor je het weet kan je opnieuw beginnen
Zo, ze mag even uit de helling. Er gaat gewerkt worden aan het vlak en dan moet ze op haar kop. Gezekerd middels een zware “balk” in het midden. Dan blijft ze mooi recht tijdens de werkzaamheden. Intussen is het boek van Peter Dorleijn ook gearriveerd en valt er weer iets te lezen.
Thanks heren. @robberdebop, ja het is hard werken als je met pensioen bent. De spanten kun je van de tekening halen, maar er zijn ook malllen aanwezig in het boek van Orm. Het is bij een schip toch veel zelf meten en kijken want niemand bouwt hetzelfde schip. Maar het boek is een enorme hulp. Je wordt geholpen bij de wijze waarop je moet werken. Nog een foto van de visgraat op z’n kant.
Tijdje niks gedaan en je staat zo op pagina 2. Moest eerst hout zagen voor het vlak en gelijk maar voor de huidplanken. Had nog wat delen van ons eiken parket liggen en die maar gebruikt. Eerst stroken zagen van zo’n 25 mm en daarna de eiken stroken eraf halen. 3 mm voor het vlak en 2,5mm voor de huidplanken. Veel stof en zaagsel, maar dan heb je ook wat. Ik las in het boek van Peter Dorleijn dat men in de echte botter bouw voor het vlak planken nam van 6 tot 8 cm dik en zo’n 50 cm breed. In één lengte van wel 11 meter! Wat een gewicht moet dat geweest zijn en alles met de hand. Ook het branden van de bochten en het scheluw maken gebeurde met vuur. Hele stellages met kettingen en dommekrachten. Respect voor die mensen.
Ik hoefde maar 3 mm te buigen en scheluw te maken. Met een verbrander gaat zulks uitstekend! Beetje geduld en passen en meten. De eerste planken in het vlak zitten er dryfit op. Morgen weer verder!
Een foto uit het boek van Peter Dorleijn waar ze bezig zijn de planken van het vlak te branden (buigen en scheluw maken) zodat ze passen op het schip.
Zojuist de eerste plank op het vlak gelijmd. Dat geeft het bootje gelijk wat stevigheid. Ook een foto van de plankjes.
Hoi Peter,
Leuk dat je ook mijn verslag wilt volgen. Nee, het branden die ik in mijn werkplaatsje al zou je het ook in huis kunnen doen. Het geeft niet al te veel rommel maar je moet iets hebben om het hout even te klemmen. Ik gebruik daarvoor mijn workmate, maar je kunt het ook aan de eettafel doen met een lijmklem bijvoorbeeld. Of je vrouw daar gelukkig van wordt is een tweede. Nee ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik veel hobbyruimte heb. Een garage waar ik alle stof en vuil makende werkzaamheden kan doen en ook nog een hobbyruimte op een slaapkamer waar ik de schone zaken kan doen. Maar daar ben ik nog niet aan toe voorlopig. Ik vind het leuk om te scratchen en bezig te zijn met hout. Eikenhout is echt geweldig om mee te werken. Het ruikt ook nog eens lekker als je het zaagt!
Groet Jan