Zou het zonder de steun kunnen?

Den of "denneboom" wordt het verticale deel van het ruim boven het gangboord genoemd. Het buitenste opstaande randje van het gangboord is het bestek. Althans zo noemden wij het. Maar met bestek kun je ook eten en het woord wordt ook gebruikt voor de beschrijving van wat er allemaal aan een nog te bouwen schip moet zitten. Het woord zijdenning kende ik nog niet. Zou in mijn bewoording beschot zijn. Een product dus van een scheepsbeschieter. Verder wil ik Bronsmotor er maar niet mee vermoeien. Gr. Klaas.
 
Ik vind het wel leuk hoor dan leer ik weer wat benamingen zoals den en buikdenning ken ik wel
U heeft niet een jaartje in de vaart gewerkt maar wel langer denk ik u heeft verstand van de ware schaal en de kleine schaal vind ik wel leuk
Ps jullie mogen me gewoon bert noemen hoor
 
Laatst bewerkt:
Kijk, zo leren we nog een Bert kennen. Mijn belevenissen op de binnenvaart heb ik vastgelegd op het Binnenvaartforum (zie link). Daar is ook een Bronsmotor actief. Als ik het goed heb Ad Langelaar. Toevallig dezelfde gebruikersnaam? En waar vaar je zelf op/mee voor je boterham?
Zelf heb ik maar 10 jaar in de binnenvaart gewerkt (1962-1972). Vind het een mooie bedrijfstak, maar door de schaalvergroting is het varen nu heel anders dan toen ik het deed. Van 1972 tot 2005 werkte ik op een raffinaderij in Europoort en had daar ook veel met de (binnen)vaart te maken. Ook dik 30 jaar gezeild en sinds 2009 weer tussen de modelbootjes. Succes verder met Felix en laat af en toe maar eens wat van je vorderingen zien. Gr. Klaas.
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=14&t=331&start=70
 
Ja een boel schippers tegenwoordig varen lraktisch voor jan joker vroeger lag een schip een maandje stil omdat ze op vakantie gingen nu is vakantie van de duivel zowat

Ik vaar op de orion een oude denemarkenvaarder met een was al te raden bronsmotor v6
 
Met blower en nog lekker ouderwets starten op lucht
Het is 40 jaar oud en draait nog steeds trouw
In mijn ogen worden motoren niet meer gemaakt als toen ken ook een schipper met een 60 jaar oude nomag draait ook nog mooi door
 
Harm, Even je huiswerk maken. De viertakten hadden o.a. typenummer ED en waren onverwoestbare " karren". Ze hadden een gegoten blok en waren loeizwaar. Voor zover ik weet zijn er geen V- uitvoeringen van gemaakt. Later hebben ze het GB type ontwikkeld, een 2-takt met spoelpompen en uitlaatkleppen. Het blok was net als bij Bolnes, deels gelast. Zo uit mijn hoofd 60 PK per cilinder, maar met oplading 100 dacht ik, maar 125 dus. Helaas, is de fabriek na een aantal fusies, o.a. met Industrie, dacht midden 70-er jaren er mee opgehouden. In het Rotterdamse was fa Olthof de vertegenwoordiger c.q. reparateur. En die Nomag zal waarschijnlijk een Modag zijn, Bert. Gr. Klaas.
 
Is toch echt een v motor hoor en zoals klaas zegt onverwoestbare motoren van brons heb een filmpje gezien van een oud sleepbootje wat volgens mij bestemming sloop had die brons konden ze nog steeds starten na al die jaren
 
Weer wat geleerd en gevonden.
GV:
Dit is een motor zoals de GB maar dan als V uitvoering.
In 1957 was de proefmotor gereed en van 1959 tot 1981 werd deze motor geproduceerd.
Het vermogen was 75 Pk /cyl. bij 320 tpm. in een 8, 12 en 16 cylinder V motor.
Vanaf 1965 was er ook een uitvoering met 6 cylinders die 100 Pk /cyl bij 375 tpm leverde.


Doe mij maar een 4 takt, wat een lawaaibak is dit zeg.:(
 
Laatst bewerkt:
Ja Bert, ik bedoel dan een stuk antiek dat ruimte vreet en lading kost.
Iets zoals deutz, mwm, mak, enterprise, skl?, skoda, smit man.

Niet van die semi langzaamlopers tot 900 rpm.
Die ken ik ook en zijn alleen stationair redelijk te pruimen
 
Vergeleken bij de ED was de GB een afgang. Op zich, net als Bolnes, geen slechte motor, maar geen 4 takt geluid. Er draait nog steeds een oude ED in de sleepboot Limburgia. Ooit een mooie stoomsleepboot en waarschijnlijk bij Harm wel bekend. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Oh en wie nu zegt dat die brons van ons zon herrie zou maken ik hoor eerder die 4 cyllinder hatz generatorset dan die brons
Hahaha 2takt of 4takt bepaalt niet de herrie gewoon algehele bouw en inbouw van de motor bijv:
Een oude havendienstboot van amsterdam had een stork werkspoor erin staan aan dek zoveel gerrie dat je oorkleppen op moest vanwege gehoorbeschadigingen bij meer dan 400 toeren geloof ik dat het was
Die boot hoorde je van 300 meter aankomen
 
Back
Top