Zou het zonder de steun kunnen?

Ja Bert, ik bedoel dan een stuk antiek dat ruimte vreet en lading kost.
Iets zoals deutz, mwm, mak, enterprise, skl?, skoda, smit man.

Niet van die semi langzaamlopers tot 900 rpm.
Die ken ik ook en zijn alleen stationair redelijk te pruimen
Niet om het een of ander maar die oude brons is 40 jaar en die draait nog steeds zonder problemen
Heb ook op een zeeslepertje gewerk met 2 cats met alletwee al ellende gehad dus ik blijf erbij dat dat stuk "antiek" toch echt betere kwaliteit is als er maar verstandig mee wordt omgegaan en niet als een echte zzper starten en gelijk vol gas doel ik niet op alle zzpers zijn ook goede bij hoor maar mijn ervaring is toch dat als je goed omgaat met die stukken antiek dat je dan nog wel jaren kan draaien
 
Oh en baggeraar die van ons is een langzaamloper geen semi die 375 toeren draai je niet zowel dan ben je niet bepaald snugger bezig
 
die van ons is een langzaamloper geen semi die 375 toeren draai je niet

Haha, ik weet dat normaliter de grens van 400 toeren gebruikt word, maar ik vind 200 omwentelingen al snel.... Ik ga me pas op mijn gemak voelen onder de 150....

(geintje, niet serieus nemen... :p)
 
Hahaha lekker rustig varen
Met 150 rpm
Oh en baggeraar zet dat er in het vervolg bij dat je abc bedoelt
Enne als je moeite heb met lezen lees je het toch lekker niet
 
Sorry hoor maar als u gaat lopen miepen over kommas
waar bijna niemand op let en dat u er gelijk van maak dat ik een slechte instelling heb
Dan ga ik daar geen moeite voor doen
Maar u zegt dat die abc antiek is maar volgens mij was u bezig met een op stoom varende baggermolen
Dat is toch de antieke technologie?
 
Misschien wel een beetje afgedwaald van de oorspronkelijke vraag,
stukje 30 is een houten balkje dat op de bodem word gelijmd om de motorafdekking op zijn plaats te houden, zodat dit niet kan weg schuiven
 
Bert, Baggeraar is met zijn techniek net zo'n perfectionist als in de Nederlandse taal. En niet iedereen kan overal even goed in zijn. Ik lees ook wel eens iets, waarvan mijn tenen krullen. Als schipperskind had ik het voorrecht om tot mijn 17e te mogen leren. En daar heb ik mijn voordeel mee kunnen doen! Blijf lekker schrijven aan je verslag. Met het commentaar kun je je bouwkunsten verbeteren en door te schrijven je Nederlandse taal. Eigenlijk moet je blij zijn met elk commentaar. Toen ik begon te bouwen was ik matroos op de tankvaart. Reed ook nog motor, waardoor nog minder vrije tijd. Pas in 1972 was er in de continudienst weer tijd. Toen heeft het nog 5 jaar geduurd eer het model RC was. Ook een sleepboot gebouwd.Van 1978 tot 2009 nogmaals een bouwstop om vrije tijd aan een tweetal zeilboten te besteden. In 2009 begonnen aan de Smit Finland en eind 2014 aan een 1: 50 coastertje. Terugkijkend was mijn carriere in de binnenvaart prima, maar op een tanker is er weinig vrije tijd. Geen ligdagen op laad en losplek. Maar ik raad je wel aan om een hobby te bedrijven en je verder te ontwikkelen in deze mooie bedrijfstak. Dat daar studie en schrijfwerk aan vat zit, moet je voor lief nemen. Probeer met je schipper een deal te maken dat hij je coacht. Wat ik in de tijd dat mijn stuurman bij het KOF studeerde niet wist zochten we samen op. Dat heeft ook bij mij meegewerkt aan mijn ontwikkeling al schipper. Ook voor later, toen ik Marine Coordinator was is er een goede basis gelegd. En nu probeer ik links en rechts wat support te leveren. Ook ik kan wel eens vinnig uit de hoek komen, maar dat wordt nogal eens veroorzaakt door de vraagstelling, waarbij sommigen direct antwoord verlangen. Althans zo komt het dan op mij over. Het verhaal is eigenlijk al veel te lang, maar kijk of er iets voor je bij zit. En nu weer terug naar je Havenbarkas. En goede vaart gewenst verder! Gr. Klaas.
 
Ik heb zelf het idee dat de tank en containervaart ernstig veel varen voor een lage prijs vooral daghuur etc.
Ik ken een schipper die heeft een tijdje gevaren met containers maar dat was zoveel stress.
Hij is uiteindelijk door de stress een keer op de motor wakker geworden.
Gewoon door al het gestress en gejaag knockout gegaan.
Duurde toen niet lang meer dat hij ermee stopte
 
En eerlijk gezegd onderwijs in de binnenvaart is nog goed voor (niet vervelend bedoeld) de binnenvaart in uw tijd denk ik neem aan dat de kopschroef nog geen standaard was.
Wij spelen nog steeds met scheepjes over de kaart zonder kopschroef.

En ik ben niet de beste binnenvaart matroos.
Maar mijn leraar die geef ik bijna les in de binnenvaart.
Hij heeft vroeger in de zeevaart gewerkt en later bij alphatron.
Maar er is zoveel veranderd sinds die tijd dat hij het allemaal niet meer weet.
Juist oudere schippers die voeren met de ankerlier jlaar voor gebruik zijn de mensen die les moeten geven in het varen.
En een moderner iemand voor het bpr en rpr.
En de ais systemen ben op zee stuurman geworden maar heb geen idee hoe ik een koers in een tresco kaart moet zetten;)

Maar goed het is een mooi vak en ik blijf het wel doen maar ik probeer zo lang mogelijk het op de oudere manier te doen.

Oh mooi voorbeeld de lek-noord bocht is een mooi voorbeeld van kunnen varen en weten wat je doet of totaal niet
 
Bert, Hoe je het ook wendt of keert: Om goed te leren varen heb je zowel de theorie als de praktijk nodig. In je bovenkamer ontstaat een plan en je zult het met de aanwezige middelen moeten doen. Zonder theorie is het moeilijk om de reactie van het schip te begrijpen en de juiste corrigerende maatregelen te nemen. Toen ik mijn laatste zeilboot kocht heben we een aantal uren besteed aan het manoeuvreren. O.a. wat de snelste methode was om het schip te stoppen. Op achteruit deed de klapschroef niet veel. Bleek de snelste manier om te stoppen een korte S-bocht te varen. Ook heb ik de laatste tanker waarop ik voer wel eens vol, maar ook leeg de wal in gevaren. Geladen bij de oude spoorbrug in Groningen en leeg bij de spoorbrug in Grouw. Geen schade gevaren gelukkig. Maar dat is ook wel eens gebeurd hoor! Naar mijn geveoel was ik een doorsnee schipper, maar wel bereid ergens iets van te leren. Heb ook wel met collegae gevaren, die helaas de capaciteiten niet hadden om schipper te worden. En dat hing meestal om de onwil om zich de theorie machtig te maken. Maar dat is dan hun keuze en heb ik geem moeite meer gedaan om het ze te leren. Was niet mijn keus, maar hun keus! Begrijp me niet verkeerd, de goede wil moet van twee kanten komen. En meestal werkt dat wel. Maar dan moet je wel een docent hebben, die er ook moeite voor wil doen. Denk er wel om dat het initiatief om iets te leren bij jezelf moet liggen. En verder schrijf ik maar even niks. Van 1955 tot 1972 werkte ik in de binnenvaart, daarna 33 jaar op een raffinaderij, waarvan de laatste 13 jaar als marinecoordinator. Altijd met veel plezier gedaan, maar ook steeds bij moeten leren tot aan mijn pensioen. Maar als je thuis bent in de materie gaat dat bijna vanzelf. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat bedoel ik klaas je kan niet alleen leren van het houten bootje op de kaart de praktijk is erg belangrijk zoals je zegt je zeilboot vaart anders dan bijv: die tanker
Maar beste is dan wel leren van iemand die zelf ook weet wat ie doet dat mist mijn leraar helaas.
Ik heb trouwens wel nog een leraar die schipper is en dat is echt het grote verschil.
Hij heeft met en zonder kopschroef gevaren hij heeft ook de kennis van die leuke schooltermen.
Alleen praktijk leer je andere termen dat is weer minder voor toetsen.
Maar ik geef je groot gelijk.
Je moet zelf ook willen die leraar die ik nu net noem die vraag ik ook altijd om te bespreken wat ik fout had op de toetsen en dan geeft ie met duidelijke uitleg feedback.
Van zulke leraren kun je in mijn ogen het beste leren.

Zo ken ik een schipper van 60 daar kan ik het echte varen van leren.
Dat schip heeft nog een kettingstuurwerk en dat schip reageert erg snel ik kan er nog niet mee varen.
Op het ijsselmeer geprobeerd maar ik leek wel bezopen te varen voor anderen denk ik
En wat betreft het meren.
Ik denk dat u juist betere kennis bezit dan de "moderne" schipper.
Die zijn allemaal echt afhankelijk van kopschroeven en de piloot.

Oh en klaas een ongelukje kan gebeuren heb het wel meegemaakt met een duwboot.
Daar doe je niks aan.
Dat is nou eenmaal.

Kortom je hebt helemaal gelijk het moet van beide kanten komen en ik heb geluk dat ik al wat meer kennis heb dan de meesten op school.
Zoals ik aangaf de bocht lek noord een heleboel kunnen die bocht niet mooi maken die belande dan of te ver in de midden of aan de verkeerde kant.
Die bocht heb ik al meerdere keren gemaakt.
En er zij wel schippers die bijna ongelukken varen door dan te denken dat ze dat schip binnen 1 tel rknd hebben is trouwens al eens gebeurd.
En dat is zoals je zegt theorie die ze dan niet toepassen daar.

Sorry voor het lange verhaal maar vind dat we wel goed geprek hebben zo
 
Bert, Dat doet me dan weer plezier! Ik zal je eerlijk bekennen dat ik een schipper was zonder diploma's en het in de praktijk heb geleerd. Gelukkig had ik op school wel meetkunde gehad, dus het uitzetten van een koersje over het IJsselmeer lukte nog wel. Later toen we aan de wal zaten en een zeilboot kochten ben ik naar een cursus geweest voor kustnavigatie. Het was voor mij qua theorie een eye-opener. Toen dacht ik: Verrek, doe je dat zo! Daarvoor zat ik wel eens achteruit te denken en te rekenen. Je wordt vanzelf wel inventief.
Mijn advies is: Lekker doorgaan met je beroep en alle leraren en schippers qua kennis "uitzuigen"! Wij hadden vroeger een collega, die we Henk Vrage noemden. Die sloeg het allemaal op en wist op den duur meer dan menig collega. Toen we gingen automatiseren maakte Henk tekeningen van het bedieningspaneel dat ging verdwijnen. De mannen waren bang dat ze dat zouden missen. Weet je trouwens wat me opvalt? Dat je minder schrijffouten maakt dan in het begin. Dus, je ziet maar: Oefening baart kunst! Trek je niet teveel aan van kritiek, maar doe er wel iets mee. Ik ben inmiddels oud genoeg om te weten dat je ook met afbrekende kritiek iets kunt. Ook ik vraag me wel eens af: Moet dat nu zo? Maar als je er iets mee kunt, gebruik het dan lekker. Gr. Klaas.
 
Maar klaas juist schippers van de praktijk die kunnen juist de leuke kunstjes.
Die hebben uit de praktijk geleerd wat het schip doer als je achteruitslaat etc etc.
In mijn klas vonden ze dat erg ingewikkeld.
Ik heb ongv 7 weken in frankrijk op de seine gevaren met een duwboot.
En daar moet je wel erg goed nadenken wat je doet gewoon in de stroom vastmaken niet met de stroom mee.
Dat heeft de schipper toen geprobeerd en toen raakte de koppeldraad los van de lier en brak het reserve touw.
Vandaar toch altijd nadenken wat het water doet met het schip.
Is trouwens een 2 schroever die duwboot.
Die achipper kan ook gewoon dwars varen met dat bootje en dat vind ik wel een kunst.

Maar wat vindt u er van dat er steeds meer schepen een automatisch startsysteem hebben met voorpompen en al erin?
Ik vind het zelf doodeng het idee dat als er 1 draadje loszit dat je motor stil kan vallen[emoji32].
Heb het gehoord van een zeegaand schip daar was er 1 draadje los in de kast en het hele schip lag te dobberen op zee.
Oh en een catamaran met 2 baudouen ( weet nu niet zeker of ik het goed spel)
Motoren.
Die had dubbel alarm van de olie op zee en die motoren gingen gelijk uit.
Maar daar zit je dan op zee met een computerfoutje.
Is trouwens wel veilig de haven ingekomen.
Maar steeds meer ellende die motoren zijn slecht ingebouwd.
Uitlijning van assen zijn niet goed en er zit ergens iets verkeerd waardoor er een ernstige trilling in het hele schip zit.
Het is zo erg dat bouten van de motoren afbreken.
 
Bert, Trillingen heb je ook in de modelbouw en 1 draadje los, kan ook je scheepje stil leggen. Daarom motor en schroefas goed uitlijnen en het lifst een dubbele kruiskoppeling ertussen. Ook je bedrading goed verleggen, opdat er niets zwabbert en afbreekt naast een soldeerpunt. Goede stekkerverbindingen gebruiken en een zekering tussen accu en motorregelaar. Houd ons op de hoogte van de vorderingen aan je scheepje en laat af en toe ook maar weten hoe het echte schip vaart. Zachtjesaan bedtijd, maar hier loopt de wekker niet zo vaak meer af. Gr. Klaas.
 
Ook maar even een kleine duit in het zakje doen, ikzelf heb een stalen 10 meter motorbootje.
Ik ben geen ervaren schipper, en het ding heeft geen boeg- of hekschroef.
Wel een oude diesel en een grote schroef voor het bootje.
Toch kom ik overal rond met het ding..
We krijgen zelfs complimentjes van sluiswachters dat wij het zo netjes en beheerst doen tov de huurboten....
Rust is alles, en ieder schip reageert anders.
Zelfs onze tobbe, als de bijboot erachter hangt stuurt het ding veel rustiger dan zonder, dan slingeren we de eerste paar km...
 
Back
Top