Zou het zonder de steun kunnen?

Hallo allemaal
Ik ben bezig met de felix en nu kom ik erachter dat het steuntje wat onder de schroefaskoker hoort er bijna niet onder te krijgen is nou vroeg ik mij af is dat absolute noodzaak of zou ik dat steuntje wel weg kunnen laten hij blojft wel op zijn plek door de schroefas die in de
motor-as koppeling zit schroefas zit ook mooi erin heel weinig speling
 
Een soort havenrondvaartbootje
Zoals ik heb begrepen ook wel gebruikt door loodsen in duitsland
Helaas lukt het niet om een foto te uploaden
 
Het is een bouwdoos van Krick en moet een Hamburgse havenbarkas worden, als ik het goed heb. Op de tekening waarschijnlijk nr 28. Klopt dat? Ad? Zo ja, dan zou ik het steuntje er wel onder zetten. Het moet het binnenste eind van de schroefaskoker steun geven. Ontbreekt die, dan zal bij de geringste onbalans in as of koppeling de boel gaan schudden, met slijtage en lekkage als gevolg. Pas het steuntje zo aan dat deze er gemakkelijk onder schuift. Dan, als alles goed in positie zit vastlijmen met 2-C lijm. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
He klaas dat weet jij weer heel goed dan wordt het wat schuren en dan komt het goed dankjewel
Het is mijn eerste en het zijn toch wel kleine dingetjes die ik liever navraag
Bedankt voor de reactie
 
Leuk bootje, waar je best iets moois van kunt maken. In Rotterdam voeren er ook een paar, waaronder de Ursula. Werden arbeiders mee heen en weer gevaren. Een soort van watertaxi zeg maar. Gr. Klaas.
 
Zit net onder dek dat is erg irritant om er in te krijgen en dat ie niet weer omkiept
Maar nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen wat onderdeel 30 moet zijn staat een coaming maar ik weet niet waar ik het nu moet vinden ik kom er niet uit
 
Leuk bootje, waar je best iets moois van kunt maken. In Rotterdam voeren er ook een paar, waaronder de Ursula. Werden arbeiders mee heen en weer gevaren. Een soort van watertaxi zeg maar. Gr. Klaas.
Weet u toevallig wat onderdeel 30 precies is ik kom er niet uit
Alvast bedankt
 
Als ik de onderdelenlijst bekijk is het een latje (leiste) om de motorkist (motorabdeckung) op zijn plek te houden. Staat op het bovenste zijaanzicht tussen nr 32 (voorschot motorkist) en nr 17 (motor). Op het onderste bovenaanzicht zie je dit latje net voor de motor liggen. Zo te zien zit het vast op de vloer. Rustig onderdelenlijst en tekeningen bekijken en dingen in gedachten een plekje geven. Maak eventueel eerst de motorkist en pas het dan in elkaar. Meestal blijkt dan waar het het latje exact op de vloer komt te zitten. Succes! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:

In goed landrotten nederlands gewoon een "waterkerende opstaande rand" (en dan bedoel ik niet die zuid Afrikaanse munt...).
In het engels specifiek een scheepsterm, in het nederlands is er bij mijn weten geen echte (scheepsspecifieke) vertaling: wij zeggen gewoon ook coaming....
 
Zou voor sommige delen golfbreker gebruikt kunnen worden, Bert? Het verhoogde deel op de verschansing werd ook wel golfbreker genoemd. In de bauanleitung, die ik heb gedownload, kom ik Duitse begrippen tegen. Bij het ene valt het kwartje eerder, dan bij het andere. Zal ook een beetje aan je achtergrond en opleiding liggen. En belangstelling wil ook wel eens helpen. Maar intussen bouwt Bronsmotor een mooi bootje, waar hij een hoop plezier van kan hebben. Gr. Klaas.
 
Achtergrond is niet echt een probleem
Duits is bij mij een groot probleem en vaktermen in het engels ben bezig met de opleiding schipper binnenvaart ben ook schipperskind dus ik heb weleens dat ik dingen kan noemen in praktijkttaal en zon handleiding is het weer net wat anders maar ik heb nog eens gekeken je hebt gelijk klein houtje om de motorkap strak op zn plek te houden

En je hebt gelijk wordt een leuk bootje kan ik in get klein met een enkelschroever zonder boegschroef oefenen:)

Als ik later nog problemen tegenkom mag ik u dan vragen stellen?
 
Je mag dit schipperskind alles vragen! We zijn er om elkaar te helpen en daar heb ik (net als veel anderen op het forum) geen moeite mee. Mijn eerste baan was in de binnenvaart en dat heb ik met veel plezier gedaan. Toen de kinderen naar school konden toch voor een walbaan gekozen en dat is gelukkig goed uit gevallen. Mijn motto is nog steeds: Je kunt overal iets van proberen te maken. Lukt het dan is de voldoening groot. Lukt het niet, probeer dan uit te vinden waarom het niet lukt en hoe het dan wel zou moeten kunnen. En zo kom je er achter dat je bijna alles kunt (leren). Maar dat is een gezegde van een ander forumlid. Bedtijd nu! Gr. Klaas.
 
Zou voor sommige delen golfbreker gebruikt kunnen worden, Bert? Het verhoogde deel op de verschansing werd ook wel golfbreker genoemd. In de bauanleitung, die ik heb gedownload, kom ik Duitse begrippen tegen. Bij het ene valt het kwartje eerder, dan bij het andere. Zal ook een beetje aan je achtergrond en opleiding liggen. En belangstelling wil ook wel eens helpen. Maar intussen bouwt Bronsmotor een mooi bootje, waar hij een hoop plezier van kan hebben. Gr. Klaas.

Dat zou kunnen... in het engels is het specifiek de verhoogde rand langs de kuip van een zeilboot, of de verhoogde rand onder een dekluik, waar het luik op ligt, niet te verwarren met een luikhoofd, wat veel hoger is.
In het nederlands zie ik "coaming" gebruikt worden voor iedere verhoogde rand die dunne laagjes vloeistof moet keren, maar dan dus uitsluitend de "lage randjes" zoals bij een verticale dekdoorvoer, of het randje wat een lekbak vormd onder hydrauliek. Typisch van die randjes die niet hoger zijn dan een cm of 5 a 10.
 
Struikelobjecten dus Bert! Is maar gekheid hoor! Heb nog een poosje zitten denken hoe we die dingen in de binnenvaart noemden, maar er komt niets boven drijven. Er zal best wel een kreet voor bedacht zijn, maar alles is inmiddels zo verengelst dat menig tekenaar de oude termen nooit heeft gehoord of gezien. Kan het ook niet meer nakijken in mijn maritieme encyclopedie. Na 15 jaar in een doos in de berging heb ik die weggegeven aan een modelbouwer van oude schepen. Hij was er blij mee. Maar we zullen Bronsmotor zijn bouwverslag niet verder vervuilen. Maar een beetje achtergrondinformatie kan ook geen kwaad. Gr. Klaas.
 
Den of denning was toch de houten ruimbekleding? Die term ken ik alleen als buikdenning en zijdenning...
 
Struikelobjecten dus Bert!

Inderdaad... maar wel verrekte makkelijk, want anders liep tijdens het dek moppen continue vuil sop langs de trappen naar beneden, of via de gaten waarlangs leidingen een dek lager uitkomen....
 
Back
Top