Zlin 526: low-tech, low-cost maar BIG-fun

Afgelopen zaterdag was Dirk "Von W" weer te gast op m'n clubje en het werd weer een leuke vliegdag. De dag werd (uiteraard) afgesloten met een massa vlucht met enkel zlins en het is wonder boven wonder goed verlopen.

De 5 tenoren:
upload_2016-8-7_3-25-27.png


En hun magistrale machines:
IMG_20160806_204224.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook in de Auvergne doet de zlin het uitstekend
2ab5612178c831eb806bf159df886ed9.jpg


@Dirk: ik zit hier op 8 minuten van de Banne d'Ordanche maar de enige zwever die ik meehad is op zijn maiden testvlucht loodrecht de grond in gegaan met een uitgefikte regelaar... grmbl
 
  • Like
Reactions: p40
Jullie hebben geen matje aangebracht voor de versteviging waar de vleugels tegen elkaar gelijmd worden zag ik op de foto's. Dat dit sterk genoeg is verbaast mij.
 
Laatst bewerkt:
Ook in de Auvergne doet de zlin het uitstekend
2ab5612178c831eb806bf159df886ed9.jpg


@Dirk: ik zit hier op 8 minuten van de Banne d'Ordanche maar de enige zwever die ik meehad is op zijn maiden testvlucht loodrecht de grond in gegaan met een uitgefikte regelaar... grmbl


Hey Dries, en Zlin in de Auvergne heb ik nog niet gehad maar mss wel eens leuk om eentje als pss te vliegen op de Banne. Wij hebben dit jaar de Banne niet links maar wel rechts laten liggen en zijn de Alpen ingetrokken voor onze jaarlijkse vliegvakantie en zijn een weekje gaan hellingzweven in Corps, hier een kort filmpje vanop m'n Orca.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/vonb-share/Aspres-Les-Corps/Col-de-Parquetout-20160823.m4v
Wel jammer dat je vlucht fout is afgelopen maar in een zwerver hoort geen regelaar te zitten:D

Dirk
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: p40
Jullie hebben geen matje aangebracht voor de versteviging waar de vleugels tegen elkaar gelijmd worden zag ik op de foto's. Dat dit sterk genoeg is verbaast mij.
Je bent al goed bezig zie ik, als je de houten sleutel goed verlijmd in de vleugel helften met dat normaal volstaan, en matje met epoxy lijkt me Overkill maar als je twijfelt kan je altijd enkele strippen glasvezel versterkte tape leggen over de naad, dit doe je dan best op het dikste punt van de vleugel.

Dirk
 
Je bent al goed bezig zie ik, als je de houten sleutel goed verlijmd in de vleugel helften met dat normaal volstaan, en matje met epoxy lijkt me Overkill maar als je twijfelt kan je altijd enkele strippen glasvezel versterkte tape leggen over de naad, dit doe je dan best op het dikste punt van de vleugel.

Dirk
Ik ga wel even kijken hoe ik het ga doen. Jullie vliegen ook zonder, waarom zal ik extra werk verrichten.
Heb vandaag papier gekocht en zal de vleugels inpakken en de romp.
 
Idd, gewoon het houten stukje mooi inlijmen met bruislijm (vormt voor mij toch de beste verbinding tussen hout en foam) en dat volstaat ruimschoots.
Als je de vleugel met papier nog inpakt komt er daardoor nog een gigantisch sterke verbinding erbij.
Wel een tip: maak dat je ongestoord kan doorwerken als je met het papier aan de slag gaat.
Dus de vleugel in 1 keer, en de romp ook in 1 keer. Anders zou je de boel wel eens krom kunnen trekken.
Bij mij is het ook direct gelukt en het is echt een stevig geheel.
Mijn vorige zlin was met oracover gecovered en dat was minder sterk, maar de vleugel is ook nooit gebroken hoor.

@Von W : het was een BMI schuimzwevertje, meer kreeg ik niet meer in de auto, anders moest ik een dochter thuislaten. Heb die even ingevlogen in de ruime tuin van de chambre d'hôte waar ik verbleef maar daar was geen andere gelegenheid dan met motor te vliegen. Twee keer op hoogte brengen en de boel was verbrand... Einde verhaal. Heb eigenlijk maar 1 deftige zwever, (een Fox met een epoxy romp) maar da's eigenlijk een zware raggende acrobak en het doel van de vakantie was niet jachtig raggen maar wat ontspannen uitstapkes doen ;-)
Ik heb er geen vijf minuten slaap voor gelaten. Tof filmpje!
 
Toch nog even een vraagje heren.
Lijmen jullie de servo's vast in de romp en vleugels of zetten jullie deze vast met dubbelzijdig tape?.
 
Ik schuif de servo's zonder lijm in de uitsparing en pas daarna zet ik ze vast met wat hot glue In de romp zitten ze wat dieper en dal leg in simpel wat lijm in de hoek tegen de romp en de servo's in de vleugel spuit ik een beetje lijm tussen de foam en de servo's ter hoogte van de bevestigingslipjes dit is in beide gevallen voldoende, ik heb nog geen enkele servo gehad die los kwam. Indien er toch eens eentje met vervangen worden trek ik met een punttang de lijm gewoon los en dan komt de servo er zo weer uit.

Dirk
 
Back
Top