Zender nostalgie

Hier komt ie dan:
De 2,4 ghz antenne is verborgen in de frequentieknijper. De antenne bestaat uit een ronde messing buis van 4 mm buiten diameter en het laatste deel van de coax kabel is ontdaan van de metalen afscherming. De afscherming gesoldeerd aan het uiteinde van de messing buis. Let op: de afmeting van buis en onaf geschermd deel van de coax is kritisch. Meer details hierover op het vintage Mode Zero forum. Dit idee van de frequentieknijper is mijn eigen idee. Wel heeft ooit iemand de antenne op soortgelijke manier en met succes verborgen in een frequentie vlaggetje.
Wat zie ik hier? :confused: Een springlading met lont om, in geval van nood, de antenne af te werpen?:eek:
img_2529-jpg.440188

Eyeball... wil RC Europe gaan kitten tzt. Ton van Munsteren zou hem ergens in de planning hebben voor cnc.

Eureka heeft de kit met de langere staart. Die met de korte kon bij een stuurfoutje in een onherstelbare spin raken.
Eyeball. Svenson had hem mooi gekit. En in die uitvoering met dat kleine cabinekapje en kleurstelling in de folder (de kit had een grote kap,
het model op de plaat was het kampioenschapsmodel van de ontwerper zelf, kan niet anders.
Wel zijn de rolroeren vreemd opgesteld? Een vol profiel, en daar achter repen klaphout.
Of dat nu zo goed flowd?
Een bouwverslag beschrijving van deze Svenson in een jaren '70 Brits tijdschrift eindigde dan ook in een crash. Hmmm.

Art Schöder de ontwerper. Had er twee vleugels voor bedacht. Tapered toelopend, of een met schuine voorlijst en rechte achterlijst. Dus iets swept-wing.

Op RC Groups bouwdraadjes. Helaas elektro gedreven. Liever Webra, HP of HB er op niet?
Al is het maar vanwege het wonderschone geluid.

Laatst bewerkt:
Heb 'm toen van tekening gebouwd, besteld bij Model Airplane News. Had geen neuswiel maar wel een staartwiel en strip ailerons. Voorzien van ik dacht een Webra blackhead 10 cc glow. Weet ik niet meer zeker. Vloog erg strak en was een kei bij het ballonrammen wat we soms deden op de Paalberg in Ermelo. Moet nog ergens een zwart wit foto hebben. Eens kijken of ik 'm kan opsnorren. Vervelende vliegeigenschappen kan ik me niet heugen maar wegvallen over de tip bij te lage snelheid deed hij wel. Veel plezier aan beleefd.

Laatst bewerkt:
Ach alles wat ik weet er van is gelezen literatuur. En dat bouw en vliegverslag en de tekening van Schroeder.
Ik wil hem ook nog eens bouwen. Dat is sinds mijn eerste Svenson cat in vroeg '70.
Maar probleem is dat ik omkom in de projecten. Lees ik hier wat, veer ik weer uit de stoel...
En dan nu staat er weer pardoes een mooie originele Big Lift, keurig vanuit kit, naar de tekening gebouwd.
Voor een APK. Veel afkeurpunten. Dorpels zijn echter goed.
Kom veel technisch tegen wat vergeten is. Vermoeden bestaat dat de kist nooit gevlogen heeft.
Servo wissels, toch even in andere kist overzetten.. zoiets...
en hevels die niet op de servo passen daardoor, en toch vastgeschroefd. Dat klipt door natuurlijk.
En vooral... de roeren achterop nimmer lijm gezien. Dan heeft het niet gevlogen, het waren de laatste loodjes. :-)

Maar de oude gebruikte Webra Speed 10cc loopt prachtig. Tevoren nieuwe slangen en tank gespoeld. Carburateur losgemaakt
en gespoeld en geblazen. Met wat gehoest en geproest gestart om de oude conserverings olie uit te jassen.
Zonder startmotor! Startvinger, daarop tegen de compressie. Hop aan! Op commando.
En vervolgens een gezonde 11.600 rpm, 12 x 6" met 3 kilo trekkracht en 85 Cº op de kop gemeten.
Ging steeds beter klinken, na de loop een uitermate gezonde compressie. Poi! Helemaal top!

Lange tijd op MP gestaan. Onbegrijpelijk.
Folie leek moe, maar SolartexSuper van Robbe, dat wordt nooit moe.
Vleugels transformeerden van uitgelubberde spiekerbok naar snaarstrakke banjo. Twengggg!
De transfers... die waren uitgeoxideerd. Die zijn weggepoetst.

Deftig! Meer kan ik er niet meer van maken... Testvliegen en dan Brutificeren tot 4-takt benzine-lurker.
Mooi om vintage zwevers met beleid op hoogte uit te zetten, zonder ze in tweeën te trekken.
@Cnn heeft er steeds meer lol in. Dat was ook de bedoeling!

Gr Bas

Schermafbeelding 2021-05-18 om 14.57.44.png Schermafbeelding 2021-05-18 om 15.02.11.png Schermafbeelding 2021-05-18 om 15.03.16.png

PS: Wat de Eyeball betreft! RC-Europe even oppoken, dan gaat Ton aan de slag!
"Ik zeg, doen!!!"

Laatst bewerkt:
Heeft er nog iemand een stukje coax rond slingeren. Voor mijn nabouw Mac Gregor 1 kanaals zender, is een wasknijper antenne wel een heel mooie oplossing. Even langs de kringloop voor een antenne en dan kan de originele Zender in het museum.

Ombouw moderne Futaba T6L naar vintage look , ik moet eerlijk toegeven dat ik dit idee van Philip Avonds geleend heb .
Een "oude" metalen zenderbox zou niet lukken want bij deze zit de antenne op de print ingebouwd , daarom maken we ze van hout en zal ze worden afgewerkt , gespoten in metal look.

Frontplaat zo goed als klaar ,
DSCN8371.JPG

DSCN8372.JPG

DSCN8373.JPG

Groeten Jef

Nog beetje verder met de futaba "vintage look"
3 hardhouten balkjes epoxy verlijmd om de printplaat te bevestigen , gaten geboord om de sticks vast te zetten , schroeven worden nog vervangen door zwarte bij eindmontage , aan de plus min nieuwe draden met stekker gesoldeerd , en de lamp brand :D

4.JPG

5.JPG

6.JPG

Groeten Jef

ziet er netjes uit
Harm heeft ook zo een zender in een houten kast ingebouwd
ik zou die schroefjes nog verzinken als je er later dan met een verzonken kop in zet is het mooi vlak
het mooie is ook (heb ik van de mensen van bernico)dat de schroefjes allemaal in dezelfde richting staan als je ze vast draaid.
ik blijf volgen

gr raf

Super tof! Maar keuze voor hout vind ik wat vreemd? Was een kunststof plaatje geen betere keuze geweest naar afwerking enz?

Hout vind ik gemakkelijker te lijmen schuren en schilderen , als deze klaar is lijkt het een "vintage" zender in metaal en dat is de bedoeling .

Groeten Jef

Ik vind het prachtig hoor... je kan het inbranden, BBQ-style.... haha
Prima donna gelakt, tot en met metallic en bestikkerd, zal je het hout er niet meer in terug zien.
Wordt vast een pareltje.

Maar ik weet vroeger van de HMBC bootjes tijd, 1972 etc.. werden de
kastjes uit alu plaat gezet. Gaten ging met de figuurzaag.
Ik geloof dat ik zo een leen 72Mc zender op zolder heb liggen.
De basis waren Robbe zenderschema's en printplaten die na werden gemaakt...
Het leek wel of die hele club op zelfbouw voer...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back