Ach alles wat ik weet er van is gelezen literatuur. En dat bouw en vliegverslag en de tekening van Schroeder.
Ik wil hem ook nog eens bouwen. Dat is sinds mijn eerste Svenson cat in vroeg '70.
Maar probleem is dat ik omkom in de projecten. Lees ik hier wat, veer ik weer uit de stoel...
En dan nu staat er weer pardoes een mooie originele Big Lift, keurig vanuit kit, naar de tekening gebouwd.
Voor een APK. Veel afkeurpunten. Dorpels zijn echter goed.
Kom veel technisch tegen wat vergeten is. Vermoeden bestaat dat de kist nooit gevlogen heeft.
Servo wissels, toch even in andere kist overzetten.. zoiets...
en hevels die niet op de servo passen daardoor, en toch vastgeschroefd. Dat klipt door natuurlijk.
En vooral... de roeren achterop nimmer lijm gezien. Dan heeft het niet gevlogen, het waren de laatste loodjes.
Maar de oude gebruikte Webra Speed 10cc loopt prachtig. Tevoren nieuwe slangen en tank gespoeld. Carburateur losgemaakt
en gespoeld en geblazen. Met wat gehoest en geproest gestart om de oude conserverings olie uit te jassen.
Zonder startmotor! Startvinger, daarop tegen de compressie. Hop aan! Op commando.
En vervolgens een gezonde 11.600 rpm, 12 x 6" met 3 kilo trekkracht en 85 Cº op de kop gemeten.
Ging steeds beter klinken, na de loop een uitermate gezonde compressie. Poi! Helemaal top!
Lange tijd op MP gestaan. Onbegrijpelijk.
Folie leek moe, maar SolartexSuper van Robbe, dat wordt nooit moe.
Vleugels transformeerden van uitgelubberde spiekerbok naar snaarstrakke banjo. Twengggg!
De transfers... die waren uitgeoxideerd. Die zijn weggepoetst.
Deftig! Meer kan ik er niet meer van maken... Testvliegen en dan Brutificeren tot 4-takt benzine-lurker.
Mooi om vintage zwevers met beleid op hoogte uit te zetten, zonder ze in tweeën te trekken.
@Cnn heeft er steeds meer lol in. Dat was ook de bedoeling!
Gr Bas
PS: Wat de Eyeball betreft! RC-Europe even oppoken, dan gaat Ton aan de slag!
"Ik zeg, doen!!!"