Zender kiezen, wil ik te snel / te veel?

Uiteraard heb ik de sticky over zenders gelezen, maar ik kom er tóch nog niet uit.

Eerder postte ik al mijn beginnersverhaal waarin ik aangaf voor een Futaba T8FG-Super te willen kiezen, maar ik twijfel toch nog.

De reden is prijs vs opties. Ik wil graag een zender waarmee ik een poosje vooruit kan. Dus niet dat ik volgend jaar meteen een nieuwe moet kopen als ik een stapje verder wil.
Maar heb ik daar dan meteen een zender van €430 voor nodig met 8+ kanalen? Als ik een stapje lager ga naar 7 of 6 kanalen kan ik immers ook een toestel met twee motoren, ailerons+rudder+elevator, retractables en/of airbrake besturen.
En tegen de tijd dat ik echt toe ben, genoeg ervaring heb, om alle acht kanalen te gebruiken zijn we wellicht een paar jaar verder, is de techniek gevorderd en wil ik misschien om hele andere reden tóch al iets nieuws.

Dus, vraag 1 is: Is het wel handig om als absolute beginner meteen een dure 8-kanaals te kopen?

Dan een vraagje voor wat betreft merken. Op hobbyking zie je 7 kanaals zenders voor een dollar of 50. Nu is goedkoop vaak duurkoop en ik heb meer eisen dan alleen het aantal kanalen natuurlijk. Als beginner is het voor mij een must dat ik mijn zender makkelijk kan koppelen (buddyboxen heet dat denk ik?) aan die van een trainer.
Ik weet nog niet wie mij gaat trainen en welke zender die heeft (ga ik natuurlijk nog vragen), maar ik vermoed dat de goedkope HK zenders niet zo makkelijk te koppelen zijn. Maar hoe zit dat met bijvoorbeeld een Graupner en een Futaba? Zijn die koppelen? Graupners zijn een stukje goedkoper voor hetzelfde aantal kanalen, maar lijken iets minder opties te hebben. Zijn die opties erg van belang, of vliegen ervaren vliegers net zo lief met een Graupner?

Dus, vraag 2 is: Kan ik voor een Graupner kiezen en is die dan ook met een ander merk (bijv Futaba) te koppelen? En is er een groot verschil tussen opties en kwaliteit tussen Graupner en Futaba?

Twijfel... twijfel...

Laatst bewerkt door een moderator:
Een 6 kanaals Futaba (2,4) is genoeg voor de eerste jaren.

Veel modelvliegers hebben nooit meer nodig als 6 kanalen .

Mvg Johan

Een 6 kanaals Futaba (2,4) is genoeg voor de eerste jaren.

Veel modelvliegers hebben nooit meer nodig als 6 kanalen .

Mvg Johan

Tnx! Dat bevestigt mijn vermoeden en behoed me van iets kopen dat ik de komende jaren (of zelfs nooit) toch niet zou gebruiken :)

En het Futaba vs Graupner verhaal?

Waar ik al mijn helis mee vlieg zonder ooit een probleem:banana:

Is de Walkera 2801PRO is een 8 kanaal TX niet duur en zeer degelijk.

Men kan er 8 modellen in steken zowel helis als vliegers

Grtz Ed

Koppelen kan je die (geloof ik) niet .

Maar Futaba is gewoon het beste wat er is (mijn mening :D ) en veel te vinden op de clubs ;)

Koop je iets van qualiteit heeft het ook als gebruikt nog zijn waarde zou het niks voor je zijn .

Mvg Johan

Dank Johan! (en helios natuurlijk, alle input is welkom)

Aangezien een trainer op de club ook al Futaba aanraadde lijkt me dat een goede keuze. Dan zou het de Futaba 6EX6 worden.

Als ik met zo'n zender wil simmen, heb ik dan nog speciale kabels nodig?

Ik kocht mijn eerste zender op aanraden van de club, e futaba ff9, en waarom die?
omdat de meesten in de club met dergelijke zender vlogen en hem dus goed kenden qua afstelling.
Mij moet je niet vragen hoe bvb e spektrum werkt, heb daar 0 ervaring mee, dus ik zou je dan niet kunnen helpen.

ik betaalde 329 euro voor mijn ff8 zonder ontvanger. dat had ik ervoor over, gezien de vele opties, bvb inflight je gyro kunnen aanpassen, upgradeble (nu bvb is de 4.0 uit vr de ff8 ), verlicht scherm, goed in de hand etc..
Heb nu idd 8 kanalen waarvan ik er slechts 6 gebruik. Qua ontvangers gebruik ik de hobbyking orange probleemloos
Ga je echter naar de nieuwe futaba FBL systemen kan je de ele en de ail gain echter ook aanpassen vanuit de zender, en dus niet meer (verplicht) op de gyro zelf.. maar dan spreek je enkel over heli

Voor vliegtuigen is 6 zeker voldoende, en op zich vr heli dus ook, behalve als je nog wat toeters en bellen erbij wilt..
Futaba is volgens mij goede keuze!

Laatst bewerkt:
Als er meerdere op de club zijn die met Futaba goede ervaringen hebben dan kan je daar het beste voor gaan. Voor mij ook een reden geweest om Futaba aan te schaffen. Mijn eerste zender was een cockpit mm van multiplex, gewoon omdat er meerdere met diezelfde zender vlogen en de ervaring goed waren.

Omdat ik ging overstappen naar 2,4ghz ben ik voor de FF7 gegaan omdat je dan net een wat groter schermpje hebt voor de verduidelijking van je instellingen etc. en je hebt net even een schakelaar meer. Plus iedereen stapte van 35 mhz naar 2,4 naar Futaba...

Nu ik met grotere modellen ga vliegen heb ik pas een overstap gemaakt naar de T8FF Super... denk dat ik dan zelfs nog wel met de 7 uit de voeten had gekund dus het is ook beetje hebbedingetje :p

Op onze club wordt veel graupner en spectrum gebruikt. De gebruikers kunnen elkaar goed helpen met instellingen, vooral als ervaren mensen en instructeurs je kunnen helpen.
Echter, ons speelgoed is net als een auto. Soms is gezond verstand niet genoeg, en wil het oog ook wat. De T8FG zender ligt ook lekker in de hand. Als je handig bent, kun je vaak ook zelf alles instellen. De graupner gebruiker vindt de indeling misschien onlogisch, ik vind mijn weg er heel snel in de menu's

6 kanalen kan genoeg zijn, bij mijn funcub hoef ik geen truuks uit te halen om de flaps via extra elektronica de juiste bewegingen te laten maken. Ik geef ze gewoon een eigen kanaal. Rolroerdifferentiatie, eigen kanaal en het is opgelost. Met futaba eigen ontvangers een dure grap, maar met genoemde frsky/orange en nog wat klonen best betaalbaar.

Groeten
Peter

Laatst bewerkt:
Futaba site

Het totaal aantal kanalen is niet het meest boeiend. De software mogelijkhedenzijn veel interessanter. Op deze site:

Futaba® Radio System Feature Comparison

kun je de verschillen tussen de Futaba zenders onderling vergelijken.
De software van de T8Fg is op dit moment het meest geavanceerd (van de betaalbare zenders, maar dat ligt ook aan je budget).

Zelf ben ik erg van de T8Fg gecharmeerd.

succes,

Erik

Ik ben dan wel geen beginner maar na enkele maanden zenderloos te zijn geweest en heel wat fauna en fora te hebben afgeschuimd ben ikzelf uitgekomen op een Hitec Aurora 9. Waarom? Het was gewoon heel veel zender voor heel heel weinig.

Na mijn Futaba periode (FC28 FF7) ben ik overgestapt naar meer budget spullen (je kent het wel, huisje en kindje gekocht en er schiet niet zo heel veel over voor de hobby). Ik heb toen een Hitec Eclipse 7 gekocht op de klassieke 35 Mhz band en daar altijd heel tevreden mee geweest zelfs in die zin dat ik me afvroeg waarom ik al dat geld voordien aan high end gear had gegeven. Vandaar nogmaals de keuze voor de Aurora na enige tijd.

Dat Futaba het betere merk is zal niemand ontkennen en daar heb je ook heel veel zender voor heel veel, punt!

Stevo

Laatst bewerkt:
De Futaba FF6 of FF7 is goedkoper als de Aurora . :D

Ik spreek over 7 jaar geleden wat de FF7 betreft :rolleyes: Toen had Hitec de Eclipse.

Aurora :
9 channels...check!
2.4....check!
touchscreen....check!
backlit BIG touchscreen....check!
Sexy??? double check!

Stevo;)

Ik vlieg met een Graupner MX16 HoTT; 8 kanalen, veel software mogelijkheden, standaard met telemetrie, en betaalbare ontvangers (relatief dan....)

Waarom Graupner? Omdat ik die vanaf het begin heb, ik ben gewend aan de menustructuur. Futaba of Graupner; in kwaliteit maakt het geen snars uit. Ook Multiplex en de Hitec Aurora is helemaal niks mee.

Persoonlijk denk ik dat je met 6 kanalen wel snel aan de grenzen komt, al is dat afhankelijk wat je wilt doen. Tel even mee. Minimaal heb je nodig:

1 één motor
2. rolroer links
3 rolroer rechts
4 hoogte
5 richting

Als je met één rolroerservo of een y-kabel werkt bespaar je één kanaal maar mis je veel mogelijkheden (rolroerdifferentiatie, flaperon....)

Dan heb je dus nog één kanaal over voor flaps, gear, ontkoppelservo, tweede motor, vario, verlichting, afwerpmechanisme, remkleppen of wat je nog maar zou willen bedenken.
Als er in dit lijstje 2 dingen voorkomen die je denkt ooit tegelijk te gaan gebruiken in een model heb je met 6 kanalen een probleem. Niet onoplosbaar als je dingen gaat combineren maar dat is wel even wat gepuzzel.

Bedenk wel dat als je nu een goede 6-kanaals zender koopt en volgend jaar ontdekt dat je eigenlijk een kanaal te kort komt, dat je dan een heleboel geld méér kwijt bent dan wanneer je nu direct een goede 8 kanaals neemt. Maar daar moet je zelf een keuze in maken.

Terechte opmerking Arjan.

Je zit echt voor je het weet aan het maximum aantal kanalen (zeker als de Aziaat ook nog eens vliegtuigen begint uit te brengen waar standaard 10+ servos in zitten...)

Ik doe er nog 1 bij

6. intrekbaar landingsgesteld.

Je zit dus al aan 6 kanalen zonder gek te gaan doen.

Stevo

Jullie denken te ver in de toekomst .

Hij moet nog beginnen met modelvliegen en 50% van de modelvliegers heeft nooit meer als 6 kanalen nodig in zijn vliegerleven.

Mvg Johan

Back