zelfklevende heatsink tape

Beste collega's,

Voor een eenvoudige toepassing zou ik een koelplaatje (15x10 mm) willen bevestigen op een electromotortje, doch een mechanische verbinding van de koelplaat is konstruktief niet mogelijk. Ik zou met zelfklevende thermal tape dit koelplaatje kleven op een vlakke zijde van de motor (ipv koelpasta te gebruiken)

In de handel bestaat er : Thermal Adhesive Tape Heatsink
(voor een blad met afmeting: 10 x 10 cm, +- 5,5 euro)
thickness 0.30mm• Thermal conductivity: 0.9 W/m.K)

Wat zijn der ervaringen met een dergelijke tape...?

-is de lijmkracht nog voldoende groot zodat de koelplaat niet loslaat bij hogere temperaturen .......
-een nadeel is wel dat dergelijke tape ook al een thermische weerstand heeft van +- 1W/mK (maar heeft dit wel een grote impact op de eindtemparatuur ?)
- ik had ook gelezen op internet dat men bv ook secondenlijm kan gebruiken om een koelplaat te bevestigen......(maar ra ra... wat zou de thermische weerstand van een dergelijke lijm zijn ?)

groeten
Steffe

De beste overdracht van warmte gaat via metaal op metaal contact. Alles maar dan ook echt alles wat er tussen zit zal die overdracht belemmeren. Stilstaande lucht is een zeer goede warmte isolator dus als dat er tussen zit heb je een behoorlijk probleem met de warmte overdracht.
De oppervlakken van zowel de transistoren als de koelplaat zijn nooit perfect vlak en sluiten derhalve ook nooit perfect op elkaar aan. Er zijn altijd plekjes waar een klein beetje lucht tussen die oppervlakken zit. Dat kunnen uiterst kleine plekjes zijn, micrometers soms, maar omdat lucht zo'n goede warmte isolator is heeft dat wel effect.
Dit was eigenlijk nooit een echt probleem omdat het te koelen oppervlak ruim groot genoeg was om voldoende contact met de koelplaat te maken. De behuizing van bijvoorbeeld vermogens transistors was daar zelfs speciaal voor ontworpen. Denk dan aan de aloude 2N3055 transistor met de TO-3 behuizing. Die behuizing was zeker een keer of drie zo groot dan nodig was om de eigenlijke transistorchip te kunnen bevatten. Het blok metaal er omheen was puur voor de koeling, de goede overdracht van de warmte naar de koelplaat.

Helaas werd dit wel een probleem met de komst van de computer chips en vooral toen deze steeds sneller en groter werden. Die ging meer en meer vermogen vragen en werden daardoor steeds warmer. Al vrij snel was het oppervlak gewoon niet groot genoeg meer om voldoende warmte af te kunnen geven aan de lucht. Een koelplaat werd noodzakelijk, en die moest ook steeds groter worden. Na verloop van tijd werd die koeling een zo groot probleem dat zelfs de microscopische luchtbelletjes tussen de koelplaat en de processorbehuizing verwijderd moesten worden.
Daarom zijn er hulpmiddeltjes bedacht om die luchtbelletjes te voorkomen. Er zijn pasta's, lijmsoorten, tapes en weet ik wat nog meer ontwikkeld die dit voor elkaar moeten krijgen. Er is één belangrijk probleem, al die materialen hebben nog steeds een hogere warmte weerstand dan het echte metaal op metaal contact. Daarom is het erg belangrijk dat die middeltjes zo dun zijn als maar mogelijk is. Dus geen dikke laag koelpasta tussen de koelplaat en de processor smeren. Die laag koelpasta zal een hogere weerstand hebben dan het echte metaal op metaal contact. Je krijgt dan zelfs het tegenovergestelde effect, het koelprobleem wordt groter!

Heb jij nu die pasta's en dergelijke nodig? Ik denk het niet, die koelplaat gewoon om de motor klemmen zal hoogstwaarschijnlijk wel voldoende zijn. Moet je toch lijmen? Zorg dan dat je een lijmsoort gebruikt met een zo klein mogelijke warmte weerstand. Hoe kom je daar achter? Helaas dat kan ik je ook niet vertellen. Misschien dat de fabrikanten je daar meer over kunnen vertellen. Kijk bijvoorbeeld eens of je de "officiële" fabrieksspecificaties van een bepaalde lijm kan vinden. Daar zou het in moeten staan.
Hoe dan ook zorg er voor dat je zo veel mogelijk metaal op metaal contact heb, dat is altijd beter dan welke lijm of pasta dan ook. Die lijmen, pasta's en dergelijke kunnen helpen de warmteoverdracht te verbeteren maar als ze niet helemaal goed worden gebruikt kunnen ze het ook verslechteren.

Laatst bewerkt:
Ja hoor, een bankpasje, een parkeerkaart, een OVchipkaart en zo zijn er nog wel meer te bedenken. Iedereen heeft toch wel minstens één van die oude (ongeldige) kaarten liggen die gebruikt kan worden.
Die oude kaarten zijn ook heel goed als een plamuurmes te gebruiken. Je kan er heel erg goed mee plamuur ergens op smeren of lijm heel dun verdelen en zo nog meer zaken. Ik heb er altijd een paar liggen, reuze handig.

Niet zo bang zijn Boris. ;) Een pasje met een magneetstrip is vrij simpel met een sterke magneet of een elektro magneet onbruikbaar te maken, doe ik altijd en het werkt perfect.
Een pasje met een chip kan je ook makkelijk "slopen". Neem een voeding en verbind die gewoon met de eilandjes van de chip. Gegarandeerd dat je ergens een "verkeerde" aansluiting maakt en zo de chip voor eens en voor altijd onbruikbaar maakt.
Bij mij in huis zal je geen enkele verlopen of oude pas vinden die nog bruikbaar is omdat het zo simpel is ze onbruikbaar te maken. Hoewel, ze zijn nog wel bruikbaar maar dan als "plamuurmes". ;);)

De beste overdracht van warmte gaat via metaal op metaal contact. .......QUOTE]

Dag Ernst,

Ik kan ten zeerste uw verhelderende uitleg waarderen... (ook in tal van andere draadjes op het forum) .:D
Schitterend !

Je doet mij denken aan Chris Barrie...
(deze persoon heeft ook over diverse technische zaken een mooie eenvoudige uitleg gegeven ....op de BBC)

full

Om even bij het draadje te blijven...
- Nu ben ik ook te weten gekomen waarom het werkpaardje van een 2N3055 zo groot is....
- Ik zal eens nazien of ik het kontaktoppervlak kan verbeteren tussen de motor mantel en de koelplaat.
- Ik zal ook eens bij enkele lijm"konstrukteurs" navragen wat de thermische weerstand is van bepaalde lijmsoorten.....
Maar ik denk wel dat ze het gaan horen donderen in Keulen .....

groeten
Steffe

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Steffe,

Om welk motor gaat het en waarom wordt 'ie zo warm dat er extra koeling noodzakelijk is?

Groeten, Jan.

Voor echt gevoelige contacten op elkaar gebruik ik reparatielijm voor printsporen, dit bevat zilver en is heel duur.
Als de ruimte wat groter is tussen de beide contacten gebruik ik Weicon, Permatex 84109 of Devcon.
Al deze producten bevatten aluminium in twee componenten, waarbij je moet opletten dat er zoveel mogelijk "metaal" in de epoxy zit.
De twee componenten metaallijm van Bison en Pattex zijn af te raden.

Even zoeken op het www leverde mij DEZE site van 3M op. Zij maken zo te zien twee lijmen op epoxy basis die een lage thermische weerstand hebben. De eerste heeft de laagste thermische weerstand.
Als je onder fotootjes op de linkjes klikt krijg je de specificaties te zien, dat ziet er goed uit. Wie weet kan je deze lijmen ergens kopen of bestellen.
Succes.

Hallo Steffe,
Om welk motor gaat het en waarom wordt 'ie zo warm dat er extra koeling noodzakelijk is?

Dag Jan,

hierbij het plaatje van de motor (hoogte: 20mm, breedte van de vlakke zijde: 8mm)

full

Op de site van RCgroups had ik vernomen dat deze motoren bij de V262 bedreven worden boven hun specificaties ...:cry: (motor: JR N50) en hierdoor overmatig warm worden.....
Tevens zit de motor opgesloten in een PVC houder (zie plaatje)
dus.... een warmteprobleem en vroegtijdige uitval van de motoren....

Een extra koelplaatje aan beide zijden van de motor om de warmte beter af te voeren kan zeker geen kwaad....
Het zal een koelplaatje worden van +_ 10mmx20mm....

groeten
steffe

Laatst bewerkt door een moderator:
dag Ron,

aan deze optie (solderen) , daar zit ook iets in :o
mare......

Een aluminium koelplaatje solderen aan een metalen omhuizing van de motor....? Ik dacht dat aluminium niet zachtsoldeerbaar was?...

of zou het toch mogelijk zijn met een speciaal fluxmiddel van Griffon??....met S39 ??
of een andere type van flux?

groeten
steffe

Gewoon, plaatje(s) messing, latoenkoper, ijzer, koperpijp. Schuren (openingen afplakken), voorvertinnen, solderen. Over de magneten hoef je je geen zorgen te maken, ferriet, die kunnen veel hogere temperaturen aan dan de Neodymium magneten in moderne motoren. Desondanks een flinke soldeerbout gebruiken, harskernsoldeer. Disclaimer: ik heb het zo nog nooit gedaan.

Back