70. Roeren, roerassen, roeras cilinder (of hoe dat ook moge heten).
Voordat ik dit hele circus ben begonnen, heb ik eerst de sleepboot geheel waterpas gesteld.
Eerst een pilootgaatje geboord op de plek in de romp waar de as er loodrecht door zou moeten komen.

Blokjes aan de onderzijde van rompprofiel voorzien met de lintzaag en een vijltje en deze met D3-houtlijm vastgezet.
Op de aangegeven merktekens met een 5mm boor van binnenuit loodrecht naar beneden geboord.
Een beetje met een vijltje verruimen en zie daar .... de 5,5mm messing buis voor de roeras cilinder past er krap doorheen.

Niets aan het toeval overlaten dus nameten met de waterpas, en jawel ..... loodrecht van alle kanten.
Vervolgens de roeras cilinders op maat afgezaagd en gepositioneerd met behulp van de messing pijp voor de roeras.
De roeras cilinder moet precies 20 mm door de romp heen steken. Beetje schildersplakband houdt de boel op zijn plaats.

Met 2 componenten epoxylijm worden de roeras cilinders permanent vastgezet,
De roeren zijn op schaal getekend zoals ze te zien zijn op de scheepswerf foto's van 1974.
Na het overtrekken op 6mm abachi hout zijn de roeren uitgezaagd met de lintzaag.

Daarna afgeschuind met grof en fijn schuurpapier tot op het getekende lijntje.
Rest nog het rompstuk dat boven het roer bevestigd moet worden en dat de zelfde schuin toelopend vorm heeft als het roer.
Het is inmiddels bijna 30 graden in mijn schuur annex werkplaats dus kap ik er voor vandaag mee.

Wordt vervolgd.