Bij het begin hebben we gewerkt vanaf het 0 punt waarop de ontwerptekening is gemaakt. Dat 0 punt was gebaseerd op het NAP waterpeil.
Alle hoogtes, van de vloeren t/m de nok, zijn op die tekeningen aangegeven vanaf dat 0 punt, en wij hebben dat overgenomen voor de ruwbouw. Dit in de wetenschap dat we in een later stadium het waterpeil aan de lage kant als basis voor het diorama zouden gaan nemen. Nu alle ruwbouw van het gebouw klaar is kunnen we verder met het afwerken van het gebouw. Daartoe hebben we in de afgelopen periode eerst de muurdelen onderin afgezaagd zodat we gezakt zijn tot het niveau van het diorama waterpeil. En vanaf nu zullen we het gebouw, en de watergangen, op een tijdelijke bouwplaat opbouwen.
Ook de gaten voor de schepraderen, voor de aandrijfmotor, en voor alle elektrische doorvoeren worden hier in gemaakt waarmee we dan de “gatenmal” hebben voor de uiteindelijke bodemplaat van de diorama tafel.
Nu krijgen ook steeds meer onderdelen hun plekje (en met iedere toevoeging worden we zelf ook enthousiaster). Maar ook steeds meer onderdelen moeten op elkaar passend gemaakt worden.
Nu Jan W het eerste scheprad technisch klaar heeft kunnen we een beetje zien wat het gaat worden.
Zo kunnen we nu al zien dat het toevoegen van zulke complete schepraderen aan de open kant te veel zicht op de stoominstallatie gaat wegnemen. Dit was eigenlijk ook geen verrassing, maar nu weten we het zeker. Daarom zullen we aan de gesloten kant twee volledige raderen zetten en aan de open kant komen dan aangepaste raderen met mindere schoepen….
Hier staat het scheprad er even bij aan de gesloten (zuid) want. Het rad zal straks nog zakken tot in het water en komt dan iets beneden de rand van het dak uit (met ruimte voor de goot).
En alhoewel het rad niet op de juiste plaats staat geeft het wel aan hoe groot deze waren..
Vanuit dezelfde hoek (de zuid-oosthoek) nu met de voorzet gevel, het eerste deel van de zijmuur en de brugdelen over de waterlopen.
Het vooraanzicht, alles nog koud geplaatst, zoals we dat verder zullen uitwerken…De twee deuren worden nog wel ingezet, maar zetten we open om het inkijkje op de stoommachine.
Het hekwerk ervoor komt over de hele breedte. Dus ook over de houten bruggen en op de muren bij de schepraderen. Een zelfde hekwerk komt ook op de loopbrug vanaf de kolenopslag naar de stookruimte. Maar dat komt allemaal later….de onderdelen daarvoor moeten nog binnenkomen….
gr. Jan B