Windfreak

LCtech heeft nog een paar modellen in zijn programma die naar mijn idee het bekijken waard zijn... de Horus en de Neo Retro. Voor wie van iets bizonders houdt...

Bij het in het rudder lijmen van de scharnieren ben ik iets te enthousiast geweest met de dunne CA... de scharnieren scharnierden niet meer.
Goed, ik ben nu bezig het rudder om te bouwen. Voordeel is dat de constructie wat sterker zal worden, de verschillen zijn later onzichtbaar onder de oracover. Maar een heel gedoe.
Ondertussen ook een vliegende vleugel zwever aan het opknappen voor een Hückepack clubwedstrijdje komend weekend. Dat geeft een boel méér gedoe dan verwacht... Geen goeie dag.

De vleugels naderen voltooiïng, maar ik ga een weekje op vakantie. Zal ook beslissingen moeten nemen over de motorisering voor ik serieus aan de romp begin, de mij gezonden gelaserde delen zijn voor een zweefromp, maar ik wil een gemotoriseerde versie bouwen (mijn tekening toont een motorromp maar geeft weinig informatie). Heb Ludo Clavier nogmaals om info gevraagd maar hij is weer traag. Over een week verder.
Als er hier nog iemand een tip heeft voor een geschikte motor (niet Chinees) en prop voor een 250 cm zwever van een kilo of 2 schat ik...

Hieronder zie je de ruimte waar een hoogteroer in moet komen, verderop (in de onscherpte) de achterlijst van de rest van de vleugel. Deze bestaat uit boven- en onder indekking van 2 mm balsa, achter de punt van de ribben over 2 cm samengelijmd.
Dit moet natuurlijk nog geschuurd worden, en ik vraag me af: ik kan het neutraal schuren (boven en onder evenveel) maar ik kan er ook wat meer S-profiel in schuren (punt omhoog) of wat meer klassiek profiel (punt omlaag).
Uit de tekening kan ik niks opmaken. Het gebruikte profiel heeft een heel lichte S-slag. Natuurlijk kan ik uiteindelijk met de hoogteroeren ook nog een S-slag instellen.
Hoe zal ik dit schuren? Er moet zeker 2 mm af...
1745166307658.jpeg

Ja daar neig ik ook al naar... enige twijfel: een ingeschuurde S-slag is voor eeuwig, en er is geen manual die er iets over zegt. De elevons iets omhoog daar kan je mee experimenteren, ook on-the-fly...

Ik zou zeggen dat je de bovenzijde vlak houdt en de onderzijde mogelijk heel licht gebogen. Daarmee kom je goed in de richting van het origineel. Je stuuruitslag doet de rest.

Is een beetje stil geweest hier... ja er moet ook gevlogen worden, en ook gerepareerd...
Vleugels Windfreak zijn inmiddels vrijwel klaar voor bespanning. Rompje krijgt vorm. Ik moest een truc verzinnen om het motorschot op de (ingekorte) romp te lijmen...
20250512_135248.jpg

Er komt ook nog een stukje glas overheen hoor. Maar omdat mijn kit voor een motorloze versie is moest er een stukje af en dan mis je de normale pasnokjes.

20250513_165635.jpg

Rompje indekking is 5mm balsa. Daar zit een heel lichte welving in maar dat is niet te buigen (dwars op de nerf). Dan maar drie lagen 2mm op dit lastige stukje...
20250513_105603.jpg
Het stuk dat op het kapje moet heeft in water liggen weken, onder spanning, en dat lukt wél, met hulp van wat gewicht...

Tussen het lijmen door ben ik vast aan het bespannen. Het verbaast me steeds weer dat de vleugels, zelfs ongecoverd, volledig torsiestijf zijn. Dat moet de specifieke constructie van de hoofdligger zijn.

Laatst bewerkt:
20250609_133138.jpg
Ben al een paar dagen bezig met bespannen, moeizaam, af en toe heen en weer geslingerd tussen iets helemaal opnieuw doen of toch 'n beetje zuinig zijn op mijn folie, om uiteindelijk niet nieuw folie bij te hoeven kopen. Gelukkig zie ik geen verschil tussen Oracover en Hongkongcover wit (waar ik nog wat van had liggen, ik probeer geen Chinees spul meer te kopen).
Hoe doen jullie dat, als je de lijnen van de beplanking wil volgen met de bespanning? Is de tweede keer dat ik dit doe en ik vind het lastig, al een aantal keren twee linkerdelen of zo uitgeknipt...

Laatst bewerkt:
Ik kan je geen advies geven met foliebekleding. Kan het zelf niet goed.
Maar ik ben wel heel blij dat je er toe gekomen bent de Windfreak te bouwen.
Ik hoophem dan ook snel te zien vliegen.

Veel andere dingetjes te doen, dit is niet echt bouwseizoen. Maar af en toe gebeurt er wel wat. Over het plaatsen van de servo's in de vleugel en aansluiten op hoogteroeren en spoilers is niet erg veel te vertellen, (hooguit dat een servo die ik getest had na inbouw overleden bleek, nog nooit gehad, ik kon er niet meer goed bij en de vervanging is wat geïmproviseerd). Spoilers werken mooi maar ik moet nodig betere tape kopen.
Rompje is klaar en in de folie. Het blijft een indrukwekkend richtingsroer...
20250625_135441.jpg

Laatst bewerkt:
Dat richtingsroer heeft drie degelijke plastic scharnieren, het is de enige asymmetrische besturing dus zonder rudder gaat het alleen nog rechtuit. Ik heb de constructie van het staande deel van het rudder ook wat versterkt t.o.v. de tekening.
Was ook al een tijdje van plan op betere scharniertape over te gaan, vond bij de Gamma Tesa PP Strong. Deze heb ik gebruikt bij de spoilers (ik gebruik dat woord doorgaans liever dan remkleppen, omdat remmen niet functioneel is; de overtreksnelheid zou dan immers lager worden. Maar ik ben ook altijd beducht dat de term spoiler niet ieders ding is.) De hoogteroeren (geen elevons op dit model) scharnieren op de folie, dat werkt doorgaans goed. Ik heb dus 3 verschillende scharniersoorten op dit toestel.

Laatst bewerkt:
De eerste keer dat ik het toestel, min of meer voltooid, in elkaar steek. Altijd spannend.
Het blijkt dat ik nog wel iets zal moeten knutselen om de vleugels stevig tegen de romp aan te trekken, maar dat zal wel lukken.
Toestel ziet er wel tof uit, ik hou wel van zo'n brede vleugel, dat vind ik imposant als het vliegt...
Mijn zolder is nog net groot genoeg om het hele gedoe niet naar de tuin te hoeven verplaatsen om deze foto te maken.

1751284690899.jpeg

dat is ook wel een beetje een gok (ik bedoel, veel variabelen), het hoogteroer en de S-vorm ervan van het profiel.
het zou dan kunnen dat uiteindelijk, met het beste zwaartepunt qua vliegen, het roer weer net niet in lijn staat getrimd.
als je het roer nou niet, had voorzien van die S uitloop (enz). (of juist wel)
qua weerstand maakt het uiteindelijk nagenoeg niks uit dat scheelt weer. er kan dan wel iets obsessiefs zijn als het roer net niet
in lijn staat, achteraf. (bij mij soms zo).
aan de andere kant het is maar een roer. als je je echt beter zou voelen als het toch anders zit, kan het altijd nog!

ik heb een kist met een symmetrisch profiel, daarvan zet ik de (doorlopende) ailerons, een tikkeltje naar beneden, zodat ze in
normale vlucht, ongeveer recht zouden staan. (schuim kist flext beetje). in mijn hoofd klopt dan het symmetrische plaatje beter.
voorbeeldje van iets obsessiefs wat dan wel mooier klopt.

Prachtig!

Krijgt door de vleugelvorm en jouw mooie folie layout iets modern roofvogelachtigs. Vind ik heel mooi.

Complimenten uit Leeuwarden

Op de website van lctech staat een foto van een Windfreak die als een roofvogel is afgewerkt... die zal je vast bevallen...
1751318540697.jpeg

Back