WILLEM BARENTSZ - KOLDERSTOK 1:50

Proficiat met dit stadium van de bouw. Ziet er prachtig uit. Dat briefje geeft een deja-vu: mijn vader timmerde dik 50 jaar geleden een kamer voor mijn broer en mij in ons nieuwe huis. Toen de laatste muurplaat dicht ging, hebben wij drieën daar aan de binnenkant iets geschreven. Soortgelijk als jou briefje. Leuke traditie.
Gr. Peter

Proficiat met dit stadium van de bouw. Ziet er prachtig uit. Dat briefje geeft een deja-vu: mijn vader timmerde dik 50 jaar geleden een kamer voor mijn broer en mij in ons nieuwe huis. Toen de laatste muurplaat dicht ging, hebben wij drieën daar aan de binnenkant iets geschreven. Soortgelijk als jou briefje. Leuke traditie.
Gr. Peter

Dankjewel vir de mooi woorde Peter! Ik is zeker maar een nostalgiese schepsel vandaar de briefje! :) De verhaal van jullie nieuwe huis is vir mij prachtig en een waardevolle herinnering. Is de huis noch deel van de familie?

Gister en vandaag is de kiel geplaast. Ik heb eerst de kielgedeelte bij de boeg aangebring.

微信图片_20220105221623.jpg

微信图片_20220105221609.jpg

微信图片_20220105221556.jpg

En zeker gemaakt dat de spanten mooi bij de boeg aansluit.

Daarna was dit de beurt van de middelste of langste gedeelte van de kiel. Deze bestaan uit twee gedeeltes wat ik al een rukkie gelede gelijm het. Daarna de kiel gedryfit, mooi gemerkt waar ik gaatjes wil boor en 5 pilot gaatjes van 0,8mm met Kolderstok se handboortje geboor. Daarna is de gat eerst tot 1.5mm vergroot en finaal tot 2.0mm Een ding wat walnoot mij geleer heb, is dat dit graag kraak of split langs de grein as daarin geboor word.

Vervolgens een dun laagje lijm aangebring aan de kiel en dit verzichtig in positie geplaast op de romp. Daarna heb ik van mij puinasies gebruikt om in de gaatje van de kiel tye plaast el liggies met een hamer in de romp bevestig. Zo na een halfuur de puinasie verwijder en met de 2.00mm gat in de kiel as gids een 1.5mm gat in de romp geboor. Daarna een sateprikker in twee geknipt, in die lijm gedoop en in die gat in de kiel geplaast. De 2.0mm gat in de kiel laat de sateprikker lekkers tijj pasty, tywerwijl de 1.5mm gat in de romp net groot genoeg is, om de skerp punt van de sateprikker te vat. Daarna doodeenvoudig met de hamer de sateprikker ingeslaan, de oortollige deel afgeknipt met een side-cutter en gladgeschuur. Deze exercise is vijf keer herhaal.

微信图片_20220107151459.jpg

Bovenaanzicht

WBR1.jpg

Stuurboordkant

WBR 2.jpg

Bakboordkant

WBR3.jpg

Stuurboordkant schuins van voor.

WBR4.jpg

Boegaanzicht. Let op de gedeelte in de roden zirkel. Ik heb dit glad niet raakgezien totdat ik de foto geneem heb. Wijs jouw maar net weer - modelbouw houw ons nederig!

微信图片_20220107174824.jpg
En bij sluiting van de scheepswerf vanaand - ruztig langs Big Brother!

Back