Gister en vandaag is de kiel geplaast. Ik heb eerst de kielgedeelte bij de boeg aangebring.
En zeker gemaakt dat de spanten mooi bij de boeg aansluit.
Daarna was dit de beurt van de middelste of langste gedeelte van de kiel. Deze bestaan uit twee gedeeltes wat ik al een rukkie gelede gelijm het. Daarna de kiel gedryfit, mooi gemerkt waar ik gaatjes wil boor en 5 pilot gaatjes van 0,8mm met Kolderstok se handboortje geboor. Daarna is de gat eerst tot 1.5mm vergroot en finaal tot 2.0mm Een ding wat walnoot mij geleer heb, is dat dit graag kraak of split langs de grein as daarin geboor word.
Vervolgens een dun laagje lijm aangebring aan de kiel en dit verzichtig in positie geplaast op de romp. Daarna heb ik van mij puinasies gebruikt om in de gaatje van de kiel tye plaast el liggies met een hamer in de romp bevestig. Zo na een halfuur de puinasie verwijder en met de 2.00mm gat in de kiel as gids een 1.5mm gat in de romp geboor. Daarna een sateprikker in twee geknipt, in die lijm gedoop en in die gat in de kiel geplaast. De 2.0mm gat in de kiel laat de sateprikker lekkers tijj pasty, tywerwijl de 1.5mm gat in de romp net groot genoeg is, om de skerp punt van de sateprikker te vat. Daarna doodeenvoudig met de hamer de sateprikker ingeslaan, de oortollige deel afgeknipt met een side-cutter en gladgeschuur. Deze exercise is vijf keer herhaal.
Bovenaanzicht
Stuurboordkant
Bakboordkant
Stuurboordkant schuins van voor.
Boegaanzicht. Let op de gedeelte in de roden zirkel. Ik heb dit glad niet raakgezien totdat ik de foto geneem heb. Wijs jouw maar net weer - modelbouw houw ons nederig!
En bij sluiting van de scheepswerf vanaand - ruztig langs Big Brother!