WILLEM BARENTSZ - KOLDERSTOK 1:50

Hoi Heinrich. Ik had het al gepost op het SoS, maar hier ook wel aardig om te vermelden:
Je vermeldde dat er meer schepen waren die ook de naam WB droegen.
Vandaag kreeg ik van mijn admiraal een boek met oude luchtfoto's;
CEE7373A-122A-4CC2-8C93-286C75E83343.jpeg

Daarin ook deze van de walvisvaarder met die naam op de Wilton/Feijenoord-werf tussen Vlaardingen en Schiedam:
2B19323D-B951-4370-A795-4AEE6427800E.jpeg

Als bijzonderheid in de tekst naast de foto:
Dit was de 2e Willem Barendsz, de 1e kreeg na 9 jaar zijn oorspronkelijke functie als tankschip weer terug.
Ook dit schip (de 2e) was slechts 9 jaar in gebruik als walvisvaarder. Daarna voer het onder de Zuid-Afrikaanse vlag voor een visverwerkingsbedrijf. Ook dit schip (de 2e) was slechts 9 jaar in gebruik als walvisvaarder. Daarna voer het onder de Zuid-Afrikaanse vlag voor een visverwerkingsbedrijf.

Dus met een link naar jou roots.
Gr. Peter

Hoi Heinrich. Ik had het al gepost op het SoS, maar hier ook wel aardig om te vermelden:
Je vermeldde dat er meer schepen waren die ook de naam WB droegen.
Vandaag kreeg ik van mijn admiraal een boek met oude luchtfoto's;
Bekijk bijlage 487113
Daarin ook deze van de walvisvaarder met die naam op de Wilton/Feijenoord-werf tussen Vlaardingen en Schiedam:
Bekijk bijlage 487112
Als bijzonderheid in de tekst naast de foto:
Dit was de 2e Willem Barendsz, de 1e kreeg na 9 jaar zijn oorspronkelijke functie als tankschip weer terug.
Ook dit schip (de 2e) was slechts 9 jaar in gebruik als walvisvaarder. Daarna voer het onder de Zuid-Afrikaanse vlag voor een visverwerkingsbedrijf. Ook dit schip (de 2e) was slechts 9 jaar in gebruik als walvisvaarder. Daarna voer het onder de Zuid-Afrikaanse vlag voor een visverwerkingsbedrijf.

Dus met een link naar jou roots.
Gr. Peter

Vele dank hiervoor, Peter! Ik was bewus van de walvisvaarder, maar hebt niet geweet dat daar Zuid-Afrikaanse connecties was.

Toch interessant de verschillende spellings van Barentsz. De walvisvaarder was Barends met een "d" terwijl Ab Hoving dit "Barents" spel, zonder de "t".

Back