WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Laat het dieseltje dan nog maar wat verder puffen tot het opnieuw op toeren kan komen.
Langzaam is ook nog steeds vooruit, moet het bij mezelf ook vaststellen.
Ziet er weeral prachtig uit, doe maar rustig verder.
 
ik wil nog even aanvullen.
Als je nu kijkt naar de onderste foto, gewoon naar het eerste deel, dan zie je hoe enorm mooi het er uitziet.
Het zou gewoon 1:1 kunnen zijn (natuurlijk als je dan verder kijkt weet je .....)

Dank je Maarten. In wezen is dat natuurlijk wat ik nastreef. Houdt ook in dat er wel eens iets niet gaat zoals ik wil. Hoe vervelend ook, ik kan het dan niet laten zitten.
 
Laat het dieseltje dan nog maar wat verder puffen tot het opnieuw op toeren kan komen.
Langzaam is ook nog steeds vooruit, moet het bij mezelf ook vaststellen.
Ziet er weeral prachtig uit, doe maar rustig verder.

Gaat best wel goedkomen Marc. Afgelopen jaren héél veel bezig geweest met de hobby. Door omstandigheden de laatste 2 jaar veel minder. Maar het gaat weer de goede kant uit al zal het nog even duren voordat de diesel weer op toeren is. Bedankt.
 
Ziet er allemaal mooi uit Sjoerd. Vraagje: hoe verwijder jij het overtollige soldeer waarmee bv. de verschansing op de printplaat van het dek gesoldeerd is? Wegkrabben, stralen? Zelf doe ik dat meestal met een klei schroevendraaiertje, schuurpapier en staalwol. Ben benieuwd hoe jij dat doet. Mijn methode is in ieder geval een langdurig rotwerk, maar levert uiteindelijk wel een mooi resultaat op. Andere vraag: wat is de dikte van de printplaat waarvan je het dek hebt gemaakt?
 
Vraagje: hoe verwijder jij het overtollige soldeer waarmee bv. de verschansing op de printplaat van het dek gesoldeerd is? Wegkrabben, stralen?
Ik weet dat er een soort pen is. Als je op een knopje drukt is er 'een sterke windvlaag naar binnen'.
Dus dat ding zuigt dan het te veel op, maar meestal zie je dit bij Electronic vast solderen.
 
Ik ken die pennen. Denk dat dat niet gaat lukken omdat je daar het gesoldeerde onderdeel ook weer mee zal los maken. ga het t.z.t. wel proberen. Bedankt voor de tip. Wellicht nog iemand anders die een handige tip heeft?
 
Klinkt een beetje betweterig, maar meestal is de fout dat het te solderen deel niet heet genoeg is en er teveel in wordt gebruikt. Warm maken en teveel aan tin wegvegen met een kwast. Opzuigen is geen doen. Zo'n tinzuiger werkt goed op een printplaat, maar niet tegen een dek en verschansing. Zorg dat je soldeerbout voldoende capaciteit heeft en goed aanligt tegen de gesoldeerde vlakken. Op die manier heb je warmteoverdracht en zal de tin smelten. Op temperatuur gaat de tin glanzen en kun je het wegvegen. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Tja, ieder heeft zijn eigen werkwijze en wie ben ik om te zeggen wat de juiste is. In mijn beleving komt Klaas het dichtst in de buurt van mijn manier. Ik zorg voor een juiste passing, gebruik een heel klein beetje Purine ( soldeervet) op het soldeervlak, heel belangrijk dat er genoeg warmte van de soldeerbout komt en zo weinig mogelijk soldeer. Bovenstaande resulteert in een mooie verbinding die geen nabewerking behoeft, heb ik eens een ongelukje maak ik dit weer netjes met een proxxon handfrees met een freesje er in. Bovenal geldt met name voor solderen het veel doen en en je zult steeds betere resultaten boeken. Wat de printplaat betreft, ook dit is een kwestie van weten hoe je gaat bouwen. Voor een dek gebruik ik bij voorkeur printplaat met aan beide zijden koper. Dan kun je bijvoorbeeld de railingpalen door het dek heen steken en aan de onderkant solderen. De dikte varieert van 1,5 tot 2 mm voor het dek. Hoop dat je weer even verder kunt met deze info.
 
Ik werk voornamelijk in messing.
Een soldeerbout gebruik ik voornamelijk bij elektronica, maken van schakelingen op printplaat.
Hierbij gebruik ik een geregelde soldeerbout 48W en harskern soldeer.
Hierbij geen soldeerwater of soldeervet!
Bij het solderen van messing gebruik ik een kleine hete brander, vlam temperatuur ca. 1400°C.
Nu gebruik ik wel soldeervet.
Na insmeren van beide delen en fixeren leg ik een klein stukje soldeer op de naad.
Met de hete vlam, eerst gericht op de messing plaatdelen voor de voorverwarming kun je met de vlam het soldeer sturen, gelijk hardsolderen.
Voor een indruk over solderen van de romp van de Dockyard : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-3#post-3853835
Deze werkwijze heb ik ook doorgegeven aan een clublid, het maken van zijn auto, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/auto-van-clublid.282245/#post-4253569
Op de treeplanken is nog te zien, waar het soldeerstukjes waren neergelegd.
Opmerking, bij vlamsolderen van messing delen op printplaat, NIET de printplaat verwarmen maar het messing deel.
Het eerder neergelegde stukje soldeer zal nu mooi tussen de printplaat en het messing deel vloeien.

Dit was solderen, nu losmaken na fout solderen.

Weer met gebruik van de hete vlam.
Nu kun je door verplaatsen van de vlam de verbinding plaatselijk verwarmen het soldeer vloeibaar maken en het deel, vaak onbeschadigd, losmaken.
Voor mij is solderen op deze wijze als metaal lijmen onder temperatuur.
Groet. Henk
 
Laatst bewerkt:
Mooi filmpje van "mijn" schip. Bedankt. Beetje stil, ja dat klopt wel. Staat even on hold. Ben tegen een technisch probleempje aangelopen wat eerst opgelost moet worden. Heb toen de Smit Nederland weer op tafel gezet en dat gaat ook weer lekker. Zit niet stil dus. Tevens voor de vereniging nog wat werk te doen aan de Bokalift 1. Werk zat dus. Maar de Mersey komt eerdaags ook weer aan de beurt hoor.
 
Van de Smit Nederland van mij staat een bouwverslag hier op het forum. Van de Bokalift 1 niet. Dat is een project van de MailLine Groep. Daar is geen openbaar verslag van. Wordt wel af en toe genoemd op Facebook.
 
Back
Top