Hallo Rene,
Ik heb even de specificatie van het werkelijke schip uitgedraaid, zie bijgaand bestand Moskito Yacht.
Het werkelijke schip heeft een maximale snelheid van 16,5 kn(knopen).
Een knoop is een zeemijl met een legte van 1852m, geeft een snelheid van 30,558km/uur, is 8,5m/sec.
De modelsnelheid is : de snelheid van het werkelijke schip in meters/sec / de wortel van de schaal.
Vmodel = 8,5/ √50 = 1,2m/sec = 4,32km/uur.
Je ziet, dat dit redelijke overeenkomt met mijn schatting in bericht #14.
Het schip heeft twee motoren en twee schroeven, het mooiste is dus twee motoren, die onafhankelijk van elkaar zijn te regelen.
Daarom stel ik voor, een duo vaarregelaar per kanaal 5A.
5a 2-3S Lipo Batterij Geborsteld Esc Tweeweg Motor Snelheidsregelaar Voor Rc Boot Tank - AliExpress
Het verwachte maximaal opgenomen totale vermogen, 15W, geeft een stroom per motor van 1,05A
Als accu voor deze motoren adviseer ik geen 6V loodbatterij, daar de motor 7,2v is, maar twee NiMh oplaadbare accu's van 7,2V,
7 2V Oplaadbare Batterij En Usb Lader Set Voor Afstandsbediening Off-Road Racing Elektrische Speelgoed 7.2V 3500Mah Nimh Batterijen (aliexpress.com) .
Deze accu's staan garant voor vele uren varen.
Overigens, als ik de motoren na reken volgens de formules uit "handboek varende scheepsmodellen" van André Veenstra, dan kom uit op een opgenomen vermogen per motor van minder dan 5W.
Hopelijk heb ik hiermee je vragen beantwoord.
Succes. Henk.