Welke snelheidsregelaar?

Minder wikkelingen = zwaardere regelaar.
Dus 80 turns motor zal voor de meeste regelaars geen probleem zijn.
Zoek iets rond de 30 Amp of meer i.v.m. beperkte koeling in de boot.
Voor en achteruit en heel belangrijk zonder rem.
Rem functie is niet handig bij een boot.

Bijvoorbeeld: Hobbywing Quicrun 1060 regelaar.
Met jumpers instelbaar met of zonder rem en accu type.
 
Let op de CTI HF Thor regelaar is wel met rem. Voordeel van deze regelaar is dat de motor niet piept bij lage toerentallen. Heb zelf zo'n regelaar in een van mijn sleepboten en heb geen last van de rem. Schakelt (bij een calaniteit) vlot van vooruit op achteruit. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
René, Als je een boot bouwt dan kijk je naar het model en gewicht om te bepalen welke schroef en motor je nodig hebt. Is het een verdringer of een planerend schip. Bij een verdringer past een motor met laag toerental en bij een planerend schip een hoog toerental. Dan kun je kiezen tussen borstelloze of borstelmotoren en een daarbij passende regelaar. Wil je een en ander goed op elkaar afstemmen dan zijn er meer specificaties van het model nodig. Lengte, breedte, gewicht en wat voor type schip het is. Pas dan is er een goed advies te geven en krijg je een goed varend model. Dus laat eens een tekening of foto zien. Gr. Klaas.
 
René, Het is een normale borstelmotor en die is met een regelaar beide kanten op te sturen.
Maar probeer eerst eens mijn vragen te beantwoorden. Begrijp dat je op het moment met heel andere vragen zit, maar laten we het van voren af aan aanpakken. Gr. Klaas.
 
René, Als je een boot bouwt dan kijk je naar het model en gewicht om te bepalen welke schroef en motor je nodig hebt. Is het een verdringer of een planerend schip. Bij een verdringer past een motor met laag toerental en bij een planerend schip een hoog toerental. Dan kun je kiezen tussen borstelloze of borstelmotoren en een daarbij passende regelaar. Wil je een en ander goed op elkaar afstemmen dan zijn er meer specificaties van het model nodig. Lengte, breedte, gewicht en wat voor type schip het is. Pas dan is er een goed advies te geven en krijg je een goed varend model. Dus laat eens een tekening of foto zien. Gr. Klaas.
https://www.google.com/search?q=hee...gMEGAEgQYgGAZAGAw&sclient=mobile-gws-wiz-serp

1:50 hoeft niet snel te gaan
 
René, Uit jouw eerste posting begrijp ik dat je één motor hebt gekocht. Het schip dat je wilt bouwen is een halfglider met 2 motoren. Snelheid is 15,5 knopen. Op schaal 1:50 wordt dat ongeveer 3,5 km/uur. Helaas geven ze geen gewicht op. De 760 GT is een inhoudsmaat. Zonder het gewicht van het model te weten waag ik me niet aan adviezen. Wel raad ik je aan om het model zo licht mogelijk te bouwen. Beter dat er later ballast bij moet dan dat het schip veel te diep ligt en geen mooi vaarbeeld geeft. Geen idee hoeveel info en ervaring je al hebt. Realiseer je wel dat het een hele uitdaging is om zo'n model te bouwen. Het klinkt misschien belerend, maar als dit je eerste schip wordt, dan zou ik met iets eenvoudigs beginnen en daarmee ervaring opdoen. Blijf je het leuk vinden neem dan iets met wat meer mogelijkheden. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Klaas, onderschat nooit een beginnend modelbouwer.
Toen ik begon met de DY en vertelde dat er een stoommachine in kwam had ik de lachers op mijn hand.
Op de vragen, heb je eerder een schip gebouwd, was mijn antwoord nee, zo ook op de vragen of ik ooi een stoommachine had gebouwd.
Over het schip, dat @Rene2024 wilt bouwen.
Deze heeft een waterverplaatsing van 760 GT, dus als model in schaal 1:50 een waterverplaatsing van ca. 6kg.
Zo spannend is dit niet.
Het jammere is, dat hij eerst een motor heeft gekocht, voordat hij wist wat er aan vermogen nodig is om te varen.
 
Klaas, onderschat nooit een beginnend modelbouwer.
Toen ik begon met de DY en vertelde dat er een stoommachine in kwam had ik de lachers op mijn hand.
Op de vragen, heb je eerder een schip gebouwd, was mijn antwoord nee, zo ook op de vragen of ik ooi een stoommachine had gebouwd.
Over het schip, dat @Rene2024 wilt bouwen.
Deze heeft een waterverplaatsing van 760 GT, dus als model in schaal 1:50 een waterverplaatsing van ca. 6kg.
Zo spannend is dit niet.
Het jammere is, dat hij eerst een motor heeft gekocht, voordat hij wist wat er aan vermogen nodig is om te varen.
Er is mij verteld dat deze motor teruggebracht tot 2000 tpm en een driebladschroef van 30 mm een snelheid van 5-6 km zal kunnen halen met dit formaat boot, gewicht is echter onbekend.
Vandaar.
 
Klaas, onderschat nooit een beginnend modelbouwer.
Toen ik begon met de DY en vertelde dat er een stoommachine in kwam had ik de lachers op mijn hand.
Op de vragen, heb je eerder een schip gebouwd, was mijn antwoord nee, zo ook op de vragen of ik ooi een stoommachine had gebouwd.
Over het schip, dat @Rene2024 wilt bouwen.
Deze heeft een waterverplaatsing van 760 GT, dus als model in schaal 1:50 een waterverplaatsing van ca. 6kg.
Zo spannend is dit niet.
Het jammere is, dat hij eerst een motor heeft gekocht, voordat hij wist wat er aan vermogen nodig is om te varen.
Dit is wel mooi om te lezen, ik ben ook van het nagenoeg onmogelijke komt ook omdat ik operator ben die vaak tovertrucks uit moet halen om machines hoe dan ook te laten draaien en of te verbeteren.
 
gewicht is echter onbekend.
Vandaar.

Het gewicht is bekend, staat in mijn eerdere antwoord.
Het werkelijke schip heeft volgens de genoemde link een gewicht van 760ton.
Voor een model geldt, dat het gewicht is het gewicht van het werkelijke schip gedeeld door de schaal tot de derde macht.
76000/(50x50x50)= 6kg.

Er is mij verteld dat deze motor teruggebracht tot 2000 tpm en een driebladschroef van 30 mm een snelheid van 5-6 km zal kunnen halen met dit formaat boot.

Dit lijkt mij niet correct.
Een Rboesch schroef 3bl. heeft een stijging van 30,6mm, dus legt per omwenteling 30,6mm af.
Verder is een modelbouw schroef niet efficient en daarom rekenen we met 50%.
Bij 2000 t/min, 2000 x 60 x 0,0306 x .5 = 1836m/uur , ruwweg 1,8 km/uur.
Dus wil je in de buurt van 4,5 km/uur komen, dan zal de motor 5000 t/min moeten draaien.
De motor kan 7000 t/min aan, dus dat is geen probleem.
Gelet op mijn schip verwacht ik, dat je ca. 15W aan motorvermogen nodig hebt.
Succes. Henk..
 
Al met al een onduidelijk verhaal waarin alleen maar één motor wordt genoemd en een schroef van 30 mm. En wat info over het echte schip. In principe is er maar weinig kracht nodig om een scheepsmodel in beweging te brengen en de schaalsnelheid te bereiken. Het echte schip heeft 2 x 1.000 PK. Ik kan me niet voorstellen dat 1.000 PK afgegeven kan worden op een schroef van 1,5 m in diameter. Of het moet een hoogtoerige schroef zijn met veel spoed. Maar zoals Stoompomp al stelt heb je bij een schroef van 30 mm een hoger toerental nodig dan de gestelde 2.000. V.w.b. de slip durf ik bij zo'n model romp wel terug te gaan naar 30%. Normaal reken ikzelf ook met 50% slip, puur om te kijken of het toerental van de motor de rompsnelheid mogelijk maakt. Gr. Klaas.
 
Hallo Rene,
Ik heb even de specificatie van het werkelijke schip uitgedraaid, zie bijgaand bestand Moskito Yacht.
Het werkelijke schip heeft een maximale snelheid van 16,5 kn(knopen).
Een knoop is een zeemijl met een legte van 1852m, geeft een snelheid van 30,558km/uur, is 8,5m/sec.
De modelsnelheid is : de snelheid van het werkelijke schip in meters/sec / de wortel van de schaal.
Vmodel = 8,5/ √50 = 1,2m/sec = 4,32km/uur.
Je ziet, dat dit redelijke overeenkomt met mijn schatting in bericht #14.
Het schip heeft twee motoren en twee schroeven, het mooiste is dus twee motoren, die onafhankelijk van elkaar zijn te regelen.
Daarom stel ik voor, een duo vaarregelaar per kanaal 5A.5a 2-3S Lipo Batterij Geborsteld Esc Tweeweg Motor Snelheidsregelaar Voor Rc Boot Tank - AliExpress
Het verwachte maximaal opgenomen totale vermogen, 15W, geeft een stroom per motor van 1,05A

Als accu voor deze motoren adviseer ik geen 6V loodbatterij, daar de motor 7,2v is, maar twee NiMh oplaadbare accu's van 7,2V, 7 2V Oplaadbare Batterij En Usb Lader Set Voor Afstandsbediening Off-Road Racing Elektrische Speelgoed 7.2V 3500Mah Nimh Batterijen (aliexpress.com) .
Deze accu's staan garant voor vele uren varen.

Overigens, als ik de motoren na reken volgens de formules uit "handboek varende scheepsmodellen" van André Veenstra, dan kom uit op een opgenomen vermogen per motor van minder dan 5W.

Hopelijk heb ik hiermee je vragen beantwoord.
Succes. Henk.
 

Bijlagen

De modelsnelheid is : de snelheid van het werkelijke schip in meters/sec / de wortel van de schaal.
Als niet-(fanatieke) bootjesvaarder zou ik zeggen delen door de schaalfactor, snelheid is 1-dimensionaal. Maar het kan natuurlijk zijn dat dit een vuistregel is om een natuurgetrouw (boeg- en hekgolf)beeld te verkrijgen.
 
Als niet-(fanatieke) bootjesvaarder zou ik zeggen delen door de schaalfactor, snelheid is 1-dimensionaal.

Als je de snelheid 30,6km/uur deel door de schaal 50, dan krijg je een dobberding met een snelheid van 0,6km/uur.
Er is nog een andere formule en deze houdt rekening met de romp snelheid : vermenigvuldig de wortel van de waterlijn van het schip in meters met 4,54.
Nu de lengte van het model is 1,1m, dus als je dit uitreken, dan zit je weer op circa 4,5km/uur.
Het is grappig, zoals de ene berekening aansluit op de andere.
Bedenk wel, het is geen absolute wetenschap.
Groet. Henk.
 
Deze heeft een waterverplaatsing van 760 GT, dus als model in schaal 1:50 een waterverplaatsing van ca. 6kg.
Zo werkt dat niet... Klaas zei het al: GT is een inhoudsmaat, niet een gewicht. Kijk maar... Gross tonnage - Wikipedia

M.a.w, het gewicht van het model gaat NIET 6 kilo zijn.

Héél ruw geschat is het originele schip ongeveer 900 a 1050 ton waterverplaatsing, gebaseerd op een blokcoëfficient van 0,6 a 0,7
 
Back
Top