Welke schepen zijn in het bezit van de forum leden??

  • Topicstarter Topicstarter ruud48
  • Startdatum Startdatum
Hoi Piet, dank, maar de radar draait al niet meer. motortje gaf de geest. Gaan we anders oplossen, t.z.t.
Is een gestripte miniservo met spanningscoverter een optie Roel, of is daar geen ruimte voor. De 90 gr. bocht heb ik gemaakt met een slangetje om van een platgelegde servo omhoog te komen. Maar het zal jou wel lukken. Gr. Klaas.
20180423_190018.jpg
 
Laatst bewerkt:
Radar draait weer. Ander vertragingsmotortje, spanning heb ik afgetapt van de ontvanger.
Nu krijgt de schipper tenminste geen duizelingen meer als hij naar het scherm kijkt. :)
 
05-04-20. Nederland nog steeds in (gedeeltelijke) ophokplicht. Geen nood; het vaarwatertje waar ik meestal vaar is redelijk afgelegen. Vandaag wel twee (2) vissers gespot... Drukdrukdruk, gekkenhuis!
Enfin, met een stevig windje de FL-8 maar eens uitgelaten. Tenslotte had ze tot nu alleen maar met een vlak zeetje gevaren, en dat is voor een 'Flugsicherheitsboot' natuurlijk niet de bedoeling.

Een inderdaad 'knobbelig zeetje'. Mijn zitplaats gelukkig aan lijzijde.
00.jpg


Even de blusmonitor testen... Tegen de wind in blussen is geen goed plan, dan komt al het bluswater meteen terug.
01.jpg


En het zeegat uit, op halve kracht.
02.jpg


En als de diesels een beetje opgewarmd zijn: the pedal to the metal!
03.jpg


De boeg komt uit het water en nee, dat is niet omdat het achterschip te diep ligt.
04.jpg


Met de borstelmotoren had je nu de ampére's via de schoorsteen naar buiten zien komen. Dit is op 75% vermogen; als ik sneller vaar komt de boot te veel uit het water en maakt ze slagzij naar stuurboord.
Maar dankzij brushless geweld blijft het verbruik binnen de perken:
Ruim een uur (met afwisselende snelheid) gevaren: verbruik was 1.200 mAh per motor. En per motor heb ik 4,500 mAh aan boord... op 7,4 volt.... :)
05.jpg


Oh ja: de bilgepomp moest nog even aan 't werk: wel 30cc water in de bilge.
 
Laatst bewerkt:
Grappig... Toen ik in 1987 lid werd van Vaargroep Flevoland was Ruud Petersen, de starter van dit draadje, voorzitter van de vereniging. Ruud z'n trots was de Norderney. Gebouwd door de legendarisch Herman Busman voor het blad "Hobbybulletin".
Helaas is Ruud al een aantal jaren niet meer onder ons.

Vorige week kon ik een mooie Norderney overnemen van mede-modebouwer Frank. Inclusief de elektronica uit de jaren '80. Elektronica waarmee ik ooit de instap binnen de scheepsmodelbouw ben begonnen. Leuk om dat spul weer te zien.

Voorlopig staan er wat nieuwere regelaars in het schip; de oude regelaars wil ik grondig nakijken. Het model heeft een degelijke machinekamer: twee vertraagde 12V Decaperms staan daar te brommen. De vertragingen heb ik even opengemaakt: het was nodig om die schoon te maken en te ontdoen van het oude, vrij dikke vet en nieuw vet er in.
Gisteravond een proefvaart gedaan bij Vaargroep Overbetuwe te Elst (Gld).
Met een 12V, 7,2 Ah accu er in 2 uur en 10 minuten gevaren. Toen was het sap wel een beetje op.

01.jpg


Verder moet er nog veel aan gebeuren. De verlichting werkt, maar die wil ik eerst netjes aan de accu kunnen hangen. De kraan moet het ook gaan doen, en bijboot "Möwe" moet nog gebouwd worden.
Het schip ziet er voor de rest prima uit. De opbouw heb ik grondig schoongemaakt; eerst met ouwe aftershave (Prima spul om een schip mee te ontvetten en je model gaat er lekker van ruiken) daarna met een lauw sopje. Links en rechts moet er wat verfwerk gedaan worden, maar dan ziet ze er weer als nieuw uit.
 
Mooi schip Roel! Wens je veel vaarplezier. Gr. Klaas.
 
Fantastisch om deze schepen varende te houden!
Ik heb er ook een aantal.
Roel.....Maak je er een draadje van? Met liefs veel foto's! :worship:
 
Nu de verhuizing groten deels achter de rug is weer verder gegaan met de Jean Bart. NA 38 jaar trouwe dienst is het tijd om de gehele bedrading te vervangen alsmede de elektronica welke nog niet vervangen was.

20200401_143539.jpg




20200511_161344.jpg
 
Helaas nog geen boot in mijn bezit, ben bezig met de aanschaf van de happy hunter via de HMBC.

Martijn
Hallo Martijn,
Ik wil van mijn Smit Hunter af.
Ik ben er 40 jaar geleden mee begonnen en hij is zo goed als af.
Alleen stickers moeten er nog op, de reddingsboot moet gemaakt, en er moeten nippels op de schroefassen zodat je dat waterdicht hebt.
Functies (behalve varen):
Boegschroef (gemaakt van een buitenboordmotor)
Draaiend radar
Interieur in stuurhut incl lichtjes.
Sleepkabel
Harpoen (zodat je een schip met averij kan vastmaken, door de harpoen af teschieten)
(alle servo's blijven zitten, accu's haal ik er natuurlijk voor je uit).
Een verslag van de bouw vind je hier https://www.krick-modell.de/shop_fa...unter Bilder+Lasertafeln zur Anleitung_kl.pdf
Infeite is de boot heel compleet.

Waarom gaat de boot weg?
Het leuke van bouwen vind ik het bouwen, het maken van dingen, vinden van oplossingen voor uitdagingen. Het maken van het interieur ed.
Alle plaatjes uit bladen, tekeningen en van Smit zelf krijg je er ook bij (ook evt de zender) + wat ik aan reserve onderdelen nog heb.
En als nou blijkt dat er iemand opzoek is naar zo'n schip dan zouden er 2 geholpen zijn.
Kan je hier wat mee?
IMG_20200611_095827.jpg
IMG_20200611_095810.jpg
IMG_20200611_095736.jpg
IMG_20200611_095757.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vriendelijk model... en oogt alsof er veel tijd en zorg in is gestopt.
Daar is vast interesse in.
Ik smelt er direct al voor, doch mijn vele projecten houden mij tegen.

In de verkoop draad zetten van het MBF,
afmetingen er bij en een richtprijs. etc... wellicht nog wat inwendige details... de propellers...
Via het forum zullen de contacten wat milder verlopen dan bij de afrekencultuur van MP...
https://www.modelbouwforum.nl/forum/te-koop-vaartuigen.65/

Is het spantenbouw van de grond af... of een kit.

En... het mag een poetsdoek gebruiken... dat doet echt wonderen...
Zo een model verdient wel was schone satijnen glans en gloed :)
Afscheid moet ook met liefde gebeuren...

Maar wees geduldig met de verkoop... soms gaat het niet snel... maar komt vast goed!


Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bas,
Dank voor je reactie.
Ik nam aan dat er wel een verkoop draadje was, maar vond die niet.
Dus zelf een aangemaakt.
Ik zal waar mogelijk je opmerkingen er bij zetten, de afstof kwast terhand nemen en ook wat foto's van de binnenkant er bij plaatsen.
Vraag is wat geeft iemand voor een bijna kant en klaar boot, hij moet je maar net aan staan natuurlijk.
Idd zit er menig liefde uurtje in.
Groeten, Maarten
 
Model zal vast aanstaan! Geen zorgen maken.
Prijs? Gut wat doet zo een model? Wat is de techniek aan boord, de motoren...
Vaak zit aan zo model veel emotionele waarde... niet te zeggen.

Kijk ik naar mijn eigen project... zit er vanaf dat ik met het broodnodige herstel begon al flik wat avonden en weekenden in.
Met hulp van corona... zit ik al op 1.000 uur aan bouw, ontwerpwerk en krabben aan mijn kruin in (nieuwe bouwtekeningen maken + hoe en wat)
Dat krijg je nooit verrekend, dat punt heeft iedere bouwer wel. Bouwen is ook het bouwplezier
en het eigen doel vat je voor ogen hebt.

Als een model tot in de perfectie is afgerond... zal het meer opleveren. Vaar klaar.
Ik denk dat je het over een kop 1,5 meter koffie moet uitonderhandelen

Wat is de grootte van het model?
Niet dat er een prijs per strekkende meter geldt? ;) Haha.

Groet Bas
 
Hallo Bas,
Zal um straks ff uitmeten, dacht 103 cm.
De emotionele waarde is in die 40 jaar behoorlijk afgenomen.
Ik was / ben sinds feb ziek (heb periode van extreme hoofdpijn gehad) , zonder oorzaak zegt de neuroloog.
Ik als Natuurgeneeskundige kijk daar natuurlijk anders naar. Maar een neuroloog kan natuurlijk niet zeggen dat hij het niet weet, dat zou gezichtsverlies zijn.

Ik was aan het rondneuzen wat te doen als dit blijft en ik kan niet meer werken.
En dacht toen aan de tijd rond 1980 dat ik op de WestZeedijk in Rotterdam werkzaam was bij van Gend en Loos.
In vrije uurtjes leerde ik heftruck rijden.
Screenshot_20200606-225829.jpg
DIE heftruck bouwen dat heet een uitdaging, dat lijkt me wel wat.
Maar dan zou wel de boot weg moeten want dat start ik toch niet meer op.

Ik wacht dus niet op een hoofdprijs want wil dat herinvesteren in de heftruck (sta er wel open voor hoor).
 
Wanneer heb je het model gebouwd?

Man, man... dat is toch wat! Mijn vrouw is migraine patiente bij tijd en wijlen. Nock Out 100%!
Maar er zijn stoffen in het eten die het letterlijk triggeren...
rode bietjes, tomaat... heel maf. Maar ze mijdt die nu... dat helpt in haar geval heel goed...
Koude op de nekspieren... pijn... daar kan de eierwekker op worden gezet... Ping!
Dus bij tocht moeten de sjaals om de nek... is wat... 'bruuksanwiesing... lees't de kleine lettertjes'

Forklift in alle facetten... pfwieuw... lijkt me een mooie uitdaging!
Gend en Loos... dat waren nog de goede oude tijden!
Echte Hollandse bedrijvigheid die nu totaal is verkwanseld...
Toch bitter dat sluisdeuren voor het Noordzeekanaal in Zuid-Korea moeten worden gebouwd
en hier naar toe gesleept terwijl de werven omkomen van de honger.
Dan doet de overheid iets verschrikkelijk slecht!
 
Voor de migraine heb ik wel een oplossing, lees maar eens op m'n site Www.bewust-zijn.nl/healy/.
Ik kan kijken of ik deze uitvoering thuis heb, dan zou ze die bv een maand kunnen testen.

Wat merk je?
De eerste verschijnselen,
Je start het programma op
en 10 min later dooft het uit
 
Laatst bewerkt:
Back
Top