Welke schepen zijn in het bezit van de forum leden??

  • Topicstarter Topicstarter ruud48
  • Startdatum Startdatum
Ja klopt, 2 maanden onafgebroken werk. Kaal gehaald tot op het bot. Beslag er af, het hele dek kaal moeten halen daar het bestrooid was met zand. Ramen er uit, patrijs poorter er uit. Gewoon zoals het hoort.

Daarna opbouwen. Helse klus daar ik alles alleen gedaan heb. M’n oom heeft 1 dag geholpen om de ramen er in te zetten. Met 2 fiets banden wippers en goede communicatie, álle ramen er in.

De boot heet “Nieuwe Tijd”. Hiervoor 20 jaar een zeilboot gehad, doch door verandering privé was dat niet meer haalbaar. Afgelopen winter hetzelfde kunstje geflikt met een speedboot (skibsplast sliding top) al gaf die speedboot niet de rust die ik graag wil hebben. De meiden (heb 3 pubbers) zijn er wél blij mee.

Bootjes zijn altijd een rode draad geweest in mijn leven. Het zit in m’n genen.
 
Ruitjes... kende je touwtje truck niet?

Mooie klus geweest. En met een gezin geweldig op de wateren. Of een trektocht rondje Nederland over de vaarwateren.
 
Touwtje truc ken ik wel, doch door jet dikke rubber nauwelijks toepasbaar. Weet overigens niet of ik de pubers blij maak met een “traag bootje”. Ze hebben hele andere prioriteiten. Maw voor mij en m’n vrouw. (En honden).

Wordt vervolgt.
 
Als die meiden gezien willen worden, 'moet' je met terrassensnelheid varen...
En niet als een keilsteen voorbij komen tjaffen/planeren.
Marketing technisch is de kruiser een slimme zet! Een goede blik heeft tijd nodig!

Mijn avatar staat mijn Rode Schicht... en die tuf ik zeer langzaam langs een bekend terras in Exloo.
Het is net tennis... follow the ball... de rest speelt zich af tussen de oren... het is stapvoets.
Komt wel muziek uit de uitlaat, vult extra in... maar dat is de uitlaat...
 
Ik heb (nog) geen varend model.
Ben bezig met de bouw (latwerk op spant) van een klein motorjachtje. Lengte model ca 1,22m.
Ik heb dat zelf een paar jaar gehad en kwam bij toeval tekeningen op het spoor bij het Friesch Scheepvaart Museum in Leeuwarden.
Het mode , het is een spitsgatkottertje,l is ontworpen door A. Volker in 1953 en heeft toen een prijsvraag gewonnen.
Mijn scheepje heette Mallegat en was in 1974 gebouwd.
Op dit moment is de romp zo goed als af.
Laatste verflaag op onderwaterschip aanbrengen en de waterlijn erop zetten.
Dan in principe klaar voor een eerste drijfsessie in de badkuip met werkende aandrijving etc.
ik verwacht dat in elk geval deze winter te kunnen doen.
 
Sinds enkele dagen heb ik een nieuw "oudje" aan mijn vloot toegevoegd :banana:.
Het is de "Inga IV" van Hegi, een ketch getuigde motorsailer van het type of model wat vroeger (in het echt) en naar ik denk nu ook nog steeds een geliefd schip voor de lange afstand zeilers is (zeg maar de zeilersgroep die op enig moment hun huis verkopen, baan opzeggen en vervolgens voor (on)bepaalde tijd de wereld rond gaan).
Ik heb in het verleden heel wat boeken en reisverslagen van deze categorie zeilers gelezen en soms zelf ook wel eens even bij weggedroomd.
Al een paar jaar had ik zin in dit model, maar omdat ik vond dat ik nog genoeg projecten op zolder had staan heb ik de aanschaf hiervan steeds uitgesteld.
Na het gereedkomen van mijn "Ebba Victor" en daarna nog even "de Draak", heb ik de renovatie van mijn "Fairey Huntsman 31" weer opgepakt, maar kon er tot op heden nog niet echt een band mee krijgen of vinden :(.
Dus verder ploeteren, of voor een poosje de FH aan de kant en op zoek gaan naar iets waar ik meer mee heb om te bouwen / renoveren?
Vorige week kwam onderstaande Inga in beeld, heb haar - met de wetenschap dat er heel wat aan moet gebeuren - gekocht en heb er even zoveel zin in om hier weer een deftige dame van te maken :yes:.
Schoongemaakt is ze inmiddels al, de opgelopen averij van jarenlang stilstand geïnventariseerd en nu eens kijken in welke uitvoering ik haar wil renoveren / op- of ombouwen :rolleyes:.

vPDKYvH4cYq7LOQpS6uDpW7UNdwSpNaGY_H_zgTl8lquia01C_Oif--sFhV29ZuDdLNeSMATbT_IxVXYvoGA3HhxTTAXJBKDpkPgECC75-WmDhdg6XNsccMxGo-_NX0tlvP-TPdx_dDTEiFq7O_hYORrlTwO__4oTeb6dCPBWoqGgeWS3E1rH6u8aMNuv0HBSyFvWmcDrq_tyVy2Qa7Awlt3bX34OdQMY8bMVlwkU0lXJtfjYk1WX3nJFbpsDQlgcfICF0VZXoWdhR2bBwZ6LzxGHwxofgGSb9v2pp2IxlAqKqEQkaC4p9yiKAMTjdyoaNhAzwImTGykTS17vvjOs38cnGvNMWZnKCeS0vNkUfch50a3asGTJncVt28VmMzHcnB2ADv_KnnvI2_tjaXSGnODtEfXo_NAjyVkkPkKEFYgh7guj1uE8bSQ2us4Jp9vqZPNobgA4VVCVzFyeUBxqX5eanyOI3wjFkjavtncCC0mD6IorHVFJuHSWIXUjdPbJj0q69nBtK5Pz3sffZBPti_gVuZ0-_7w0MXxLdNdqLj3BsxHuR1Lagk8QyGHT90SNXUR4qIlw31G2FepJ0tHpn4lByrQJwpdJ8fV3vxbf_AiBsqCaw0OGHJQJbdF8WB8sMgs6l-SNWMbKdEwsnk8HeEKojgqFlktCVr1_wq8zRHBsBgTkF2PMpE=w580-h737-no


Groet, Bert
 
Leuk schip Bert! In jouw handen wordt dat wel iets moois. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
op het eerste zicht lijkt het dat er enkel eens goed gepoetst dient te worden, maar uit ervaring weet ik dat je meestal wel weet waar je start maar niet wanneer je er mee klaar bent.
Veel plezier er mee en maak er wat moois van.
 
Sinds een aantal weken ook een 'goldie oldie' aan mijn vloot toegevoegd: de "Fluchsicherheitsboot FL-8" van Robbe. Een jongensdroom van mij toen ik nog een puber was, in de jaren '70. Toen niet-te-betalen, zeker niet met de toenmalige prijzen van RC-componenten. Een paar weken geleden overgenomen van iemand die z'n boten groter dan 1 meter de deur uit deed. Het scheepje 'had wat liefde nodig'.
Nu voorzien van brushlessmotoren, een betere blusmonitor, navigatieverlichting, draaiende radar, gewoon en IR-zoeklicht, interieurverlichting en blauw zwaailicht.
Ze vaart op 7,4Volt Lipo's, met de regelaars begrenst op 65%. De blusmonitor draait op 11,1V.
2 filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=Hx_dIhu_Rck
https://www.youtube.com/watch?v=EhbOcoto5iQ

En wat foto's: Kalme patrouillevaart...
03.jpg


Put the pedal to the metal...
04.jpg


05.jpg

De golfbrekers op de romp doen hun werk prima...
06.jpg

... ook in een bochtje.

Een serie foto's in 'burst-stand' (8 foto's in 1 seconde) terwijl ik de gasknuppel van 0 naar vol gas gooi...
10.jpg

De schroeven draaien hun 1e omwenteling...
11.jpg

...en het effect wordt achter het hek zichtbaar. Nog geen snelheid.
12.jpg

Hier is het model iets van haar plaats gekomen; het begin van een boeggolf.
13.jpg

14.jpg

Hier begin het model op gang te komen. Nog steeds heel veel cavitatie, omdat de schroeven nu al snel draaien, maar het schip nog te langzaam vaart.
 
Schitterend Roel! Welke motoren en regelaars heb je gebruikt? De radar mag wel een factor 2 langzamer. Flinke turbo op die motoren. Die fluiten lekker bij topsnelheid. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Motoren: 2 x GRAUPNER COMPACT 345Z 11.1V
b_72503.jpg

Regelaars:
2x Graupner 7233 BRUSHLESS CONTROL 35 SBEC G2 AMP
b_73042.jpg


En ja, d'r komt nog een weerstand op de radarmotor.
 
De laatste dagen nog wat detailwerk aan de FL-8 toegevoegd. Inderdaad: dat komt niet voor op het originele schip, maar ik vond ze wel aardig.
Allereerst de blusmonitor. Die had ik functioneel gemaakt, maar voor de rest stond het ding een beetje 'plompverloren' op het voordek. Daar is nu wat aan gedaan: een verhoging met traanplaat, verschansing er omheen, bedieningsconsole erop en uiteraard een bemanningslid wat de zaak in de gaten houdt.
01.jpg



En ja, de blusmonitor doet 't prima.
01a.jpg


Mooi vaarbeeld met de machinekamertelegraaf op 'Langsam voraus'.
03.jpg


Even 'een paaltje pikken'...
08.jpg


Inspectie van de 'anti-fouling' hoeft niet veel tijd te kosten... Tijdens deze manoeuvre is het beter om niet op het achterdek te komen... En het lage gangboord is ook niet zo prettig om te verblijven.
09.jpg


Maar bij redelijk normale vaart doen de sprayrails het prima.
06.jpg
 

Bijlagen

  • 02.jpg
    02.jpg
    156,8 KB · Weergaven: 251
  • 04.jpg
    04.jpg
    178,5 KB · Weergaven: 256
  • 05.jpg
    05.jpg
    242,6 KB · Weergaven: 260
  • 07.jpg
    07.jpg
    254,9 KB · Weergaven: 240
Roel, in het antwoord van Klaas staat dat de radar wel een factor twee minder mag draaien, je zou dit kunnen oplossen met wat diode's, elke diode geeft 0,7 volt minder spanning.
of je kijkt of je een kleine DC-DC print kunt krijgen waarmee je de spanning heel goed kunt regelen.
groet Piet
 
Nee, Bas... op 75%. Echt, sneller durf ik niet.
Met rechtuit varen gaat ze dan op haar stuurboord-oor liggen, een bocht durf ik dan helemaal niet meer te maken.
't Ziet er ook niet uit.
 
Back
Top