Wederopbouw van de JS1 1:3.

Complimenten voor je geduld en vakmanschap om vanuit een hoopje "schroot" weer zoiets moois te maken. Leuk om je verslag van de bouw te lezen op het modelbouwforum. Ik wens je heel veel succes met de eerste vlucht -je adrenaline zal wel wat omhoog gaan......- en ik hoop op mooie foto's en filmpjes!
 
Er zijn nauwelijks meer smoesjes te verzinnen die de maiden in de weg staan.

De piloot is er in ieder geval al wel klaar voor.

1FJE13.jpg


Nog één keertje het zwaartepunt controleren, programmering doorlopen, bekabeling nogmaals nakijken.

En dan mag hij los.
Prachtig.
Super veel succes met de maiden.
 
De maiden zit er op. Erg spannend natuurlijk! Maar nu ben ik blij en opgelucht.

mdGTVq.jpg


Nu de zwever op de bestickering en rood/oranje accenten na klaar is kan de balans opgemaakt worden:

nRvfie.jpg


Vullen we het eindgewicht in op de rekensheet voor de ligger dan komt de uitvoering uiteindelijk uit op een max. load van goed 20G. Dat is z'n beetje 2x zo sterk als de oude vleugel.


cfX32b.png


Het bouwen heeft me veel voldoening gebracht. Voortbouwend op de ervaringen die ik reeds had zijn de volgende voor mij nieuwe zaken geïmplementeerd in deze bouw:
- CNC gesneden kernen. (@DirkSchipper :friends:)
- 50K rovings
- Tragere hars (48h ipv 24h)
- Lijm epoxy ipv lamineerhars voor lijmverbindingen
- De dikste vleugelhuid die ik ooit bagde.
- Solide bouwbalk gemaakt welke perfect vlak is.
- Uitlijnen in een beperkte ruimte middels watergevulde aquariamslangen.
- Dremel tool + diamant schijfje uit tandartswereld.
- Schaalbouw in 3D negatief geprinte mallen. (3D tekenwerk door @DirkSchipper. Nog een::friends:. Printwerk uitgevoerd door onze jongste zoon: https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/3d-printers/m1889051406-3d-printer-service)
- De servotester met puls weergave. (da's echt goud!)
- IDS aandrijving van de ailerons. (de eerste is zeer irritant installeren, de volgende gaan snel.)
- 2K lak spuiten en...
- omdat ik bovenstaande punt (nog) niet goed kan: waterroofschuurpapier uit de autowereld
- & diverse polijstmiddelen

Vliegtechnisch vernieuwingen:
- TEK vario (overigens: ik kan onder het vliegen kiezen tussen TEK vario of standaard vario.)
- zwarte onderzijde ter verbetering zichtbaarheid van de slanke vleugel. (wortel koorde is 270mm, slechts een paar cm meer dan een 3-4mtr thermiekkist)
- SA7026 profiel serie

Dank aan allen voor het meeleven met de bouw! Dat was enorm motiverend om de bouw zo permanent mogelijk gaande te houden. Dat slechts goed 2 jaar nodig was komt voor een belangrijk deel door de corona periode waarin het openbare leven op meerdere manieren vrijwel stil viel. En dat mijn vrouw mij een aan de huiskamer grenzende "walk in mancave" gunt is natuurlijk iets om eeuwig dankbaar voor te zijn. Het helpt enorm om elk verloren kwartiertje te benutten.

Ik hoop nog lang van deze zwever plezier te hebben want het was onmeunig veel werk.

Het bouwdraadje is niet af, want ik wil nog rood of fluor oranje accenten aanbrengen en bestickeren. Dit heeft op de vliegbaarheid geen invloed dus eerst moet het scheepje dat ik al lang geleden beloofd heb af.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Berrie met de maiden van dit fantastische toestel.
Ik zag hem 2 weken geleden op de Compocon, zeer indrukwekkend, de foto's die je op MBF hebt gepost zijn niet ge fotoshopt om ze mooier te maken. In tegenddel, in het echt is het het mooist om dit toestel te bewonderen.
Hoop dat de familie wat rust krijgt. (zal wel niet té lang duren)
 
Gefeliciteerd man.
Maar de grote vraag van mij is wel gelijk.
En hoe vliegt hij?
Merk je verbeteringen met de vorige?
Moet je nog aanpassingen doen?
 
Bedankt allen!

@Bertus: tja, hoe vliegt hij nu... vandaag was het meer de vraag van 'hoe vloog ik'. Nou ik was best gespannen. Dat hoort bij zo'n moment maar ook wel bij mij. (Nou ja, een beetje dan..)

De eerste start brak ik af en wat stevig kwam de JS1 weer op de grond. Waarom ik de start afbrak weet ik niet meer, iets met rare reacties op rol ofzo.

Brengt mij gelijk op de eerste conclusie, mede bevestigd in de vluchten die volgde: dit profiel is duidelijk minder zwammig op de ailerons! Heel fijn.

De 3 starts die volgden gingen prima. Het vliegen nog voorzichtig en wat gespannen. Nadat ik los kwam van de eerste sleep eerst even gevoeld hoe de zwever loopt. Gevolgd door de flaps en spoiler te testen. Geen gekke dingen. Spoiler is zoals verwacht erg effectief. Maar niet onprettig. De landingen ... ach, de laatste van de 3 landingen was netjes en is hopelijk gefilmd door de drone.

De derde vlucht aan het eind van de middag verliep meer ontspannen. Ik kwam wat lift tegen en wist een metertje of 80 hoogte te winnen. De beleving is dat de vleugel zich makkelijker laat cirkelen. Maar meer vliegtijd is nodig.

Verder heb ik wat gedoe met het wiel. Die beugel om het wiel dat de luikjes soepel er langs moet laten glijden zorgde weer voor blokkade als je wat harder in het hogere fijne gras komt. Daar gaat de JS1 van op z'n neus.

Één ding heb ik zeker aan het vlieggevoel van vanmiddag overgehouden: grote tevredenheid, ik heb m'n JS1 terug.
 
Gaaf man.
Nu heb je zo'n beetje alles van gfk gemaakt wat je wilde toch?
Of heb je weer grote plannen? ;)
 
Getver, wat glimt dat ding! Brrr!

Berrie, heel erg gefeliciteerd met de succesvolle maiden en dat ie maar lang bij je mag blijven nu!
Ik kijk er naar uit om hem binnenkort een keer in 't echt te zien vliegen.
 
Gefeliciteerd Berrie.

Hij vliegt echt schitterend, de buiging van de vleugels ook, echt spot-on!

GJ
 
Back
Top