De maiden zit er op. Erg spannend natuurlijk! Maar nu ben ik blij en opgelucht.
Nu de zwever op de bestickering en rood/oranje accenten na klaar is kan de balans opgemaakt worden:
Vullen we het eindgewicht in op de rekensheet voor de ligger dan komt de uitvoering uiteindelijk uit op een max. load van goed 20G. Dat is z'n beetje 2x zo sterk als de oude vleugel.
Het bouwen heeft me veel voldoening gebracht. Voortbouwend op de ervaringen die ik reeds had zijn de volgende voor mij nieuwe zaken geïmplementeerd in deze bouw:
- CNC gesneden kernen. (
@DirkSchipper 
)
- 50K rovings
- Tragere hars (48h ipv 24h)
- Lijm epoxy ipv lamineerhars voor lijmverbindingen
- De dikste vleugelhuid die ik ooit bagde.
- Solide bouwbalk gemaakt welke perfect vlak is.
- Uitlijnen in een beperkte ruimte middels watergevulde aquariamslangen.
- Dremel tool + diamant schijfje uit tandartswereld.
- Schaalbouw in 3D negatief geprinte mallen. (3D tekenwerk door
@DirkSchipper. Nog een:

. Printwerk uitgevoerd door onze jongste zoon:
https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/3d-printers/m1889051406-3d-printer-service)
- De servotester met puls weergave. (da's echt goud!)
- IDS aandrijving van de ailerons. (de eerste is zeer irritant installeren, de volgende gaan snel.)
- 2K lak spuiten en...
- omdat ik bovenstaande punt (nog) niet goed kan: waterroofschuurpapier uit de autowereld
- & diverse polijstmiddelen
Vliegtechnisch vernieuwingen:
- TEK vario (overigens: ik kan onder het vliegen kiezen tussen TEK vario of standaard vario.)
- zwarte onderzijde ter verbetering zichtbaarheid van de slanke vleugel. (wortel koorde is 270mm, slechts een paar cm meer dan een 3-4mtr thermiekkist)
- SA7026 profiel serie
Dank aan allen voor het meeleven met de bouw! Dat was enorm motiverend om de bouw zo permanent mogelijk gaande te houden. Dat slechts goed 2 jaar nodig was komt voor een belangrijk deel door de corona periode waarin het openbare leven op meerdere manieren vrijwel stil viel. En dat mijn vrouw mij een aan de huiskamer grenzende "walk in mancave" gunt is natuurlijk iets om eeuwig dankbaar voor te zijn. Het helpt enorm om elk verloren kwartiertje te benutten.
Ik hoop nog lang van deze zwever plezier te hebben want het was onmeunig veel werk.
Het bouwdraadje is niet af, want ik wil nog rood of fluor oranje accenten aanbrengen en bestickeren. Dit heeft op de vliegbaarheid geen invloed dus eerst moet het scheepje dat ik al lang geleden beloofd heb af.