Wederopbouw van de JS1 1:3.

Ik snap het.
Het is ook wat lastig kijken op een mobieltje.
Op de eerste foto rechts zie ik denk ik de juiste hoek.
De andere 3 tippen vertekenen.
 
En toen kon ik echt niet meer om m'n minst favoriete klusje heen. Het maken van de dichtlip.

Eerst de flap ver genoeg open gezet. Geblokkeerd met een latje. Over de spleet kaptontape geplakt.

OvYTcT.jpg


Dat snij je dan langs de vleugel strak af.

wgc1xC.jpg


Vervolgend heb ik de vleugel rechtop gezet. De oude loodaccu's komen weer goed van pas.

GheZlv.jpg


Doordat het stukje hout dat in de huls van de vierkantverbinder met een lijmklem vast zit kun je druk uitoefenen tegen de flap en voldoende opening maken:

KMwD0p.jpg


Voor deze lange flap heb ik 35gram hars aangemaakt. Daar ging 1.5 theelepel katoenvlokken in en 12 volle theelepels microballoons. Dat stopte ik in een op maat geknipt plastic zakje als knijpzak. Maak het zakje niet te kort want het is heel irritant als de mix er aan de achterkant net zo hard uit komt als aan de voorkant....Het verdelen van deze mix kost even tijd. Heb daarom de 48uurs hars gebruikt. De mix zakt wat uit. Da's ook precies de bedoeling.

wtZDkU.jpg


Ik heb na het verdelen van de mix het zaakje een goed half uur laten staan. Vervolgens moet de dichtlip/tape onder de bovenhuid komen.

Héél voorzichtig de accu opgeschoven zodat de flap dicht gaat en het tape met een dunne lineaal onder de bovenhuid geschoven. Bij de wortel ging de tape te diep/vlak. Vrouwlief had de oplossing: héél voorzichtig met de stofzuiger op de laagste stand en de schuif open proberen de tape terug te zuigen. En jawel dat werkte goed!

S4znMJ.jpg


Flapstand weer geblokkeerd met een houtje. Daarna een extra handje gevraagd en samen het paneel zo geplaatst dat de mix eventueel nog wat verder uit kan zakken.

a9fvPR.jpg


Nog 5 te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Een andere methode om een dichtlip te maken heb ik van Frits Donker-Duyvis.
Hij maakt om een ronde buis een segment van een glasvezel buisje met de diameter van de dichtlip. Die lijmt hij met een vergelijkbare methode als Berrie laat zien tegen de voorlijst van de flap/rolroer.
Dit is soms makkelijker en lichter.
 
De flaps zijn voorzien van hevels. De hevels zijn uit een zelf gemaakte sandwich plaat van carbon-glas-carbon gehaald. (Verwerking rest materialen). De flaps worden gekruist aangestuurd, M3 kwiklinks. Om een gezonde hevelverhouding te krijgen kon ik niet anders dan buiten de vleugel gaan. Uiteindelijk is onderstaande het enige over 7mtr spanwijdte wat uit steekt:

YvdXNJ.jpg


Wat rest aan de middenpanelen: per paneel 6 soldeerverbindingen, programmeren, afstellen/borgen pushrods en servodeksels aanbrengen.

Vanaf nu door met de tippanelen:
Vstp7J.jpg


Jammer dat het gleufje voor de rechter tip aileron 0.3mm groter dan links is uitgevallen. Dat werk ik nog wel bij.

Laatste meter zijn gemaakt met de dremel cutter. Wát een fijn gereedschap in combinatie met de dunne tandarts diamantschijf!

De dunne tipaileron (3,5mm bij de tip!) is ook goed stijf geworden. Heel fijn.

Nu daar ook dichtlipjes in zien te wriemelen...
 
@Rick NL : bedankt voor je mooie woorden. Het schrijven van een verslag houdt me op het spoor om door te blijven bouwen.

De dichtlippen in de tippanelen zijn klaar. Ben niet helemaal tevreden. De dichtlip van de binnenste aileron is eigenlijk niet lang genoeg. Dat komt doordat de webbing in de vleugel te dicht op de scharnierlijn zit én omdat de aileron naar boven meer uitslag dan naar beneden heeft waardoor je juist dicht op de webbing komt. Het is nu wat het is.

Afbouwen romp is ook begonnen. Het hoogteroer werkt weer. Het richtingsroer ook. Die heeft een nieuwe servo: Hitec D625. Loopt heel mooi!

De gasveer die de cockpitkap omhoog houdt is vervangen. De oude was lek. Nu blijft de kap weer netjes open staan.

rTcYUA.jpg


Ook de vergrendeling van de kap werkt weer. Als de snoer van hoogteroer servo en de slang van de TEK aansluiting (TEK probe zit inmiddels ook weer in het richtingsroer geharst) in de staartboom vast getaped zitten kan het landingswiel ingebouwd worden.

Een eerste IDS aileron aansturing is vrijwel gereed om ingelijmd te worden. Ben begonnen met de linker tipaileron. Een oefening in geduld is dit zeg!

Allereerst probeer ik het uiterste uit de hevelarm verding te halen met wat mechanische differentiatie. Daarbij is de vleugel tpv deze servo erg dun.

CLUpNs.jpg


De kleinste hevel op de servo. (5mm) en de grootst mogelijke bij de gewenste uitslag passende hevel in de aileron. Die komt dan op 6mm... én zelfs dan nog steekt hij boven de vleugel uit. Ik heb daarvoor de geleverde IDS roerhevel moeten bewerken met een vijl. Er is 1mm van de bovenzijde gehaald zodat hij nog wel onder aan de huid van de aileron verlijmd kan worden.

i5X1zV.jpg


De servohouder is bedoelt voor holle vleugels, dus deze moet ook aangepast worden. Lees: met het schuurblok van onnodige uitsteeksels worden ontdaan.

I1KReL.jpg


Nu nog een maniertje bedenken hoe dit geheel in één keer vast te lijmen. Op zo'n manier dat tipaileron servo links en rechts identiek verlijmd worden. En jk zeker weet dat de servo niet 1/10mm te hoog verlijmd wordt. Én dat de stootstang niet vast kont te zitten aan de roer hevel. Én dat er geen epoxy/microballoons tussen de hevel en de scharnierlijn komt...
 
Van 5 naar 6mm mag dan een kleine stap voor de hevel zijn, maar het is een grote stap voor de servo. Het scheelt toch 20% in kracht.

Ik was van plan de IDS systemen in de tippanelen te bouwen, maar ik merk dat het me zwaar valt te focussen op dit gepiel. Komt vast door de lange lichte dagen. En als ik kijk wat ik op andere gebieden tot eind september te doen heb verander ik de planning.

Eerst het laaghangende fruit dan maar.

Zsj6z7.jpg


Zoveel mogelijk spullen zijn weer ingebouwd. De doos met losse onderdelen is nu leeg!
Landingswiel werkt weer. De oude veertjes voor de luiken blijken herbruikbaar. Sleepkoppeling doet het weer. De bijbehorende geluiden roepen herinneringen op...

De 'bekleding' en stoel kunnen ook weer terug gelijmd worden. Eind augustus komt de piloot!

Met dat ik naar de foto kijk realiseer ik me dat de powerbox schakelaar beter even los kan blijven. Ik gebruik hem voor het programmeren van de powerbox en dat wilde ik juist buiten de romp doen.

Tijd voor zomervakantie wellicht!?
 
Laatst bewerkt:
Je komt er wel Berrie, rustig doorzetten!

Die IDS heb ik alsvolgt gedaan, lost niet al je problemen op maar wel een deel van de onzekerheid:

- alles proef aansluiten, frame niet verlijmd
- zender zo programmeren dat je alle servos op een identieke manier kunt aansturen
(Bijvoorbeels precies gecenterd maar mag ook 30% up zijn, als het maar identiek is. Indien mogelijk zodanig dat onderzijde vleugel vlak is.)
- hevel zodanig losmaken dat je frame met servo er weer uit kunt halen
- achterzijde lijmen zodanig dat er hopelijk geen overflow op kritische plaatsen ontstaat. Ik heb dat met servo erin gedaan, wegblijven bij het tandwiel en de hevel met de lijm.
- geheel met lijm en al in bakje frommelen, eventuele overflow wegpoetsen met wattenstaaf
- hevel weer aansluiten
- zender aan, servos actief
- roeren op de gewenste (reproduceerbare!) stand forceren en vastzetten (servo frame schuift een mm of wat)
- servos aandrukken / klemmen zodat ze binnen de huid blijven
- afblijven en weglopen.

Er zijn volgens mij maar 3 dingen echt belangrijk (jij weet er vast meer :))
1. De servo kan vrij bewegen en zit niet per ongeluk vast gelijmd
2. De servo valt binnen de huid
3. De servos links en rechts doen vrijwel hetzelfde

Het is fijn als het nog secuurder kan, maar niet per se noodzakelijk. Dat krijg je met een beetje programmeren nog wel gecorrigeerd.

Let er op dat het bij KST uitmaakt welke kant de hevel op gemonteerd zit, volgens mij een oneven aantal tanden. Je krijgt links en rechts dan dus niet 100% indentiek en zult wat met de plaatsing servo moeten spelen.

Hopelijk helpt dat, en zo niet: sterkte! :koud:
 
Let er op dat het bij KST uitmaakt welke kant de hevel op gemonteerd zit, volgens mij een oneven aantal tanden. Je krijgt links en rechts dan dus niet 100% indentiek en zult wat met de plaatsing servo moeten spelen.

Persoonlijk probeer ik het mechanisch zoveel mogelijk symmetrisch te krijgen. Eventuele kleine verschillen in centerstand of uiterste waarden kunnen beter met programmeren gelijk worden getrokken.
 
Het vastlijmen van de servoframe op de vleugelhuid met de gemonteerde servo, heeft als voordeel dat er geen aftekening aan de buitenzijde te zien is wanneer je de servo vast schroeft.
Wel natuurlijk de servo met keukenfolie en/of lossingsmiddel vrijwaren van vastlijmen op de huid. Ook dus van te voren goed vastschroeven in het frame.

Mijn basismethode om de servo's op de goede plek te krijgen is relatief simpel.
Eerst met cinegouvernes (post 788) de maten van servo- en roerhevel uitzoeken.
Dan zorgen dat de servo en het roer in het midden staat van hun uitslagen. Dus servo op 1.5 msec en bv rolroer dar 35° hoog en 15° naar beneden kan op 10° hoog zetten. De stootstang moet dan een hoek van ~90° met het roerheveltje maken, en ook moet de servo hevel een hoek van ~90° met de stootstang maken. Het plaatje in post 788 laat ook deze situatie zien in het donkerblauw.
Hiermee is een zo lineair mogelijke verband gecreëerd tussen de uitslag van de servo en van de roeren.
 
Eens, maar die simulatie hangt of staat wel met een zeer nauwkeurige meting, die niet altijd mogelijk is.
Ondanks zorgvuldig meten en simuleren, moest ik toch een andere nok en armlengte toepassen om de gewenste uitslagen te halen.
 
Morgen weet ik of onderstaande aanpak heeft gewerkt:

Eerst het ding in de tipaileron verlijmd. Op de juiste plek, geborgd tijdens het uitharden. Met het wattenstaafje de overtollige epoxy/tyxo weggehaald, tape verwijderd en uit laten harden.
kvFPGp.jpg


Na het uitharden de tweede stap. De servohouder in de vleugel lijmen. Er is genoeg ruimte om e.a. los te maken, lijm aan te brengen en de servo weer terug te plaatsen. Folie er onder om te voorkomen dat deze vast lijmt. De servo ook exact op 1500ms neutraal gezet. De aileron 5.7mm offset naar boven. Gewicht op de servo + houder tijdens het uitharden en natuurlijk tig-keer gecontroleerd of de servo die genoeg ligt om het stukje huid dat als servodeksel dient kwijt kan. Het moet net goed gaan.

7mXjY0.jpg


De zijkanten in de romp waar het zitje op komt zijn ook verlijmd. Dit deed ik met 5 minuten epoxy waar tixo doorheen is gemixt. Zo voorkom je dat het uit gaat lopen en het overbrugt wat makkelijker kieren. Je kunt de oude en de nieuwe lijm goed zien zitten:

o0cP2P.jpg



De romp werd goed afgeplakt voordat de plakkerige zijkanten de romp in gingen.

Y1tCwK.jpg


Het zitje past weer. Hiermee is de cockpit klaar om de pop te herbergen.
 
IDS tip aileron werk naar volle tevredenheid!


Speling is 0 & aansturing bokstijf. Uitslag naar boven (-) zo groot als gehoopt. Naar beneden (+) ook ruim genoeg zodat later voor minder differentiatie en meer meegemixed rudder gekozen kan worden.
Na wat met vijlen te hebben gefrot past ook het deksel exact. Ik ben blij.

Nog 3 te gaan.

Maar dat zal even duren. Er komt een hellingvliegtrip naar de Vogezen aan.

Op de terugweg hoop ik op Compocon te staan met alle zelfbouw composiet vliegtuigen die ik nog in bezit heb.

https://compocon.eu/

Na 2e helft september volgas door tot de JS1 vliegklaar is. Dat is het plan.
 
Vandaag heb ik de herstelde JS1 mogen zien en aanraken.
Wow!
Zo strak, zo mooi!
Hulde hulde hulde!
Zeg ik kwijlend van jaloezie!!
Ik wou dat ik zo strak kon bouwen en zo kritisch was maar ik zie een model als gereedschap, andere insteek.
Maar ook de manier waarop je uitlegt hoe en waarom je iets zo bouwt, echt geweldig!

GJ
 
marcjj Dag Berrie Ik volg al enig tijd uw bouw van de js1 moet zeggen fijn werk doe je daar. Ik Zach ook dat je de wingleds gemaakt hebt deze met een mal die 3D geprint is. Zou ik u mogen vragen of je die SLT file of mapje van die mal soms zou willen doorsturen. Ik zou het ook eens willen doen om zo een wingled te bouwen . Met vriendelijke groeten Marc
 
Beste Marc, dat kun je krijgen. (Ben net een uur terug thuis van een weekje Vogezen.) Kun je mij je email via persoonlijk bericht sturen? Dan zal ik eerdaags de files opzoeken.
 
marcjj Dag Berrie Ik volg al enig tijd uw bouw van de js1 moet zeggen fijn werk doe je daar. Ik Zach ook dat je de wingleds gemaakt hebt deze met een mal die 3D geprint is. Zou ik u mogen vragen of je die SLT file of mapje van die mal soms zou willen doorsturen. Ik zou het ook eens willen doen om zo een wingled te bouwen . Met vriendelijke groeten Marc
Marc,
Ik heb die STL's gemaakt voor Berrie. Iom. Berry geef ik je de link (ze stonden al gewoon op het internet :D ):
Winglet JS-1 STL's
Succes ermee.
Gr. Dirk.
 
Back
Top