Wat was jouw crashschade?

Bij mijn trex 700 kwamen beide (!!) ball links los van de tailrod....!!! Auto en gelukkig geen schade. Waarschijnlijk had ik ze met afstellen iets te los gedraaid. Maar dat ze dan beide eraf kwamen???
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wwooouwww @pizmo75:

goed werk met de landing,
en dat maar eens bij de pre-check niet goed was,
dat heb ik ook eens gehad,
maar met wat schade, .. schade om uit te leren

Groet
Uwe
 
vusuze8u.jpg


feathering shaft van de Trex 250 na een falende ontvanger...
 
Eindelijk gedurfd om het autorotatie-landen te trainen met m'n Atom 500. Goed hoog begonnen. De eerste was wat hard en deed zelfs een kleine rolling in het gras. Maar geen probleem!
Bij de tweede wilde ik nog wat meer voorwaartse snelheid halen maar ik vergat om op het einde meer elevator naar achteren te gebruiken, dus verloor ik veel snelheid in de blades met een nog hardere landing en rollebol tot gevolg. Gelukkig is het een Atom en moet ik enkel maar een landing strut vervangen :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat valt dan mee kris, gelukkig maar .. Compass kan wel wat hebben :D
Had je 'm de 2e keer overigens niet meer kunnen oppakken met de motor weer aan? of was het al te laat.



Ik had ook een onbedoelde auto ( ik kan helemaal nog geen auto haha ), foute switch .. gelukkig kon ik binnen 2 tellen wel zo helder denken om die switch toch maar weer aan te zetten.
 
feli Kris !!

je kan ook autos oefenen,
dat je b.v. een extra idle aanmaakt met ietsje throttle,
of helemaal throttle hold met b. v. 25 %,
alleen kan je dan de throttle hold als deze niet meer gebruiken in nood.

maar het gaat om oefenen.

suc6

Uwe
 
Ai ai ai ai :puppydogeyes::puppydogeyes:

Daarnet wéér schade. Deze keer was ik maar nét 10 seconden in de lucht en maakte me klaar om inverted hurricanes te oefenen. Ik leg 'em dus op zijn rug op zo'n 5m hoogte en toen plots, stopte de motor gewoon! :confuser:
Ja, en om dàn de hem nog te redden; dààrvoor zat ik wel een beetje te laag (voor mijn kunnen dan toch)! In de simulator heb ik daar al veel op geoefend, maar dan van héél hoog. Dus nu, toch maar de TH opgegooid en dan nog over proberen te nikken (ik denk dat ik elevator naar achter heb geprobeerd), maar ik zat al tegen de grond. Schade valt weeral goed mee (Atom he ). Dus enkel beide blades stuk en de pas vervangen strut :(
Maarrr…. waarom ging die motor nu weeral ineens uit??? Ik had een tijdje terug zoiets gelijkaardigs aan de hand, maar toen verdacht ik m'n triggerhappy TH vinger van een ondoordachte beweging. Nu weet ik zeker dat ik niet aan de TH zat te frunniken. Ik had nog controle over de cyclics, dus het was écht enkel de motor die "foert" zei!
Ik had nu echt weeekenlang zonder enig probleem bijna elke dag gevlogen.
Boom is geground, 3Gx FBL controller, CC Talon90, stock motor
 
Motor uit bij het naar inverted gaan...

Even uitgaande van het feit dat je WEL de idle up hebt ingeschakeld, en dus niet in normal inverted bent gegaan...
Mij ook wel s overkomen, gelukkig kwam ik er op tijd achter en ben meteen doorgeflipt ;-)

Je had servocontrole.
Dat houdt in dat de stroomvoorziening niet het (hoofd)probleem was.
Als dat wel het geval is, gaat de ontvanger in reset, en dan ben je een paar tellen verder voor hij weer iets doet.
Voltage was dus iig goed.

Wat kan verder die motor nog uitkrijgen, uitgaande dat het niet vanaf de zender gestuurd was..

- Low voltage cut off.
- Motor of regelaar kapot
- Aarding niet goed, en een stevige statische ontlading kan dit ook doen..

Maar, dat heeft niets te maken met het naar inverted gaan. in principe kan dat moment van flippen ook toeval zijn.
OF er moet natuurlijk inverted opeens iets heel zwaar gaan draaien.. Of iets blokkeren, draad tussen tandwiel, zoiets.
Signaaldraad gebroken, en inverted schiet ie net van elkaar af. Zoiets kan ook heel vage dingen geven..
Heb het wel eens gezien bij iemand. alle draden lekker strak getywrapt tegen het frame. alleen was na verloop van tijd de tywrap door de isolatie gezakt/geschuurt, en ging het alsnog mis.

Fbl unit verdenk ik niet.. die heeft in dit geval niets met de motor van doen, de regelaardraad loopt niet eens via de 3G.
Of het moet een 3gx zijn, met aangesloten sateliet op spectrum spul..

Dit soort dingen zijn gewoon ruk.
breekt er nou een pinion af, of fikt nou gewoon de regelaar uit, weet je iig waar je aan toe bent..
Nu niet, en moet je maar gokken wat het was.. en hopen dat het niet nog eens gebeurd
 
Zoiets heb ik ook bij een heli gezien.. bleek later de BEC te zijn die net niet genoeg leverde en na de heftige stuuractie naar een flip dus even een brownout deed.. esc reset, gas uit, maar besturing komt weer snel terug. je bent geen paar tellen kwijt.. ontvanger reset in ongeveer 0.1 seconde oid.
 
Ik heb geen Normal mode. Ik werk met de governor en autorotatie instellingen op de Talon. Mijn curven zijn flat 0, flat 70% en flat 100%. Die 0 is om de Talon te laten "wapenen" ( to arm int Engels...)
Ik heb wél 2 Spektrum dsm2 sattelieten op de 3gx. Maar ze zijn met 2, dus de een vangt de ander toch op als er iets misgaat?
Ik ga alles losmaken inspecteren op losse/gebroken connectoren en terug aansluiten. Ook motor. Ik moet toch op stukken wachten..... Wat met de nitro spelen ondertussen :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zoals student ook al noemde, check gelijk of je bekabeling inderdaad in orde is en niet te strak zit.

Even buiten dit: gebruik jij 100% throttle vlak? .. welke pinion gebruik je?
Ik heb 85 max .. en heb 't idee als ik naar 100 ga dat de machine uit elkaar spat.


afijn hoop dat je toch een oorzaak kunt vinden, want vliegen met een gevoel dat je niet weet wat er gaande is lijkt me niet tof.
 
Talon 90 van cc.. Castle Creations | Talon Series Controllers
een 9 amp Bec, 20 amp piek..

op een 600 nitro pak ikzelf 4 ampere op +/- 8 volt, dus +/- 6 ampere op 6 volt (na de bec)

Alles kan. en een kapotte servo kan dit makkelijk plat trekken..
Maar als de servo's goed zijn, zou de bec geen probleem mogen zijn.

Testje:
Stekkertje maken om de boordspanning te meten. of logger ertussen.
Alles aansluiten. Motor zelf natuurlijk niet..
En een stevige tijd stevig met de sticks gaan roeren.
liefst zelf nog een klein beetje tegendruk geven op de swash of bladhouders (op het linkje naar beneden duwen), in de lucht werkt het spul ook niet onbelast..

Niet te hard duwen natuurlijk.. alles kan ook kapot op die manier..
Is een servo echt kapot, en trekt deze de bec plat, zou dit zich vrij vlot moeten tonen.
Voltage donderd in elkaar. al zie je dit niet altijd met een multimeter, die zijn soms te traag om de echte pieken te zien.
tweede is dat de ontvanger er opeens mee stopt.

Anko zijn optie is er wel 1 om even verder naar te kijken iig.
is best wel typisch dat de heli er mee stopt, net na een grote belasting voor de besturing.
 
Back
Top