vandaag soldeer werken aan printjes
je kunt er 2 regelaars op aan sluiten
1 ingang dsc om alles te sturen
dan 1 uitgang voor de duiktank stuur print
een ingang voor de lipo controle
en je hebt nog 1 uitgang over voor de verlichting
rechtstreekse voeding van uit de accu tot 18 volt
beetje historie over dsc
dit zat op de robbe promars en terratop zenders standaard en je kon er bij robbe een speciale stekker voor kopen
ik spreek nu van begin 80 toen ik er zelf mee bezig was
dsc was eigenlijk bedoelt om je model te kunnen testen zonder je zender in te schakelen en andere te kunnen storen
bij de promars en terra top moest/kon je de HF module verwijderen want het zend gedeelte van de zender is zelfs niet nodig
het PPM signaal gaat rechtstreeks over de kabel
enig probleem was dat als je dit voor een ROV gaat gebruiken je aan de beperking komt van de kabel lengte van pakweg 30 meter
na pogingen van de spanning te verhogen tot 12 volt en dan aan de ontvanger er terug 5 volt van te maken allemaal mislukte (veel opgebrande ontvangers)
de ontvanger beginnen te vergeten en het anders gezocht .
het ontvanger gedeelte word met dsc toch niet gebruik dus waarom een ontvanger
bleek dat het met een deel losse componenten te lukken en het probleem van die max 30 meter ook gevonden te hebben
nu mits de juiste onderdelen was 100 meter geen probleem meer
een paar jaar geleden samen met marten het project terug opgepikt door dat hij het systeem wilde gebruiken om de bekabeling te minimaliseren op een apparaat
hij had dezelfde print gebouwd met de zelfde componenten en het werkte voor geen meter
de servo's of regelaars waren niet aan te sturen
dan in NL op de club waar hij lid bij is aan tafel gaan zitten en mijn oude sturing mee genomen en die werkte perfect na al die jaren
zijn chip die hij gebruikte in mijn sturing gezet en ???? werkte niet meer
mijn chip in zijn sturing en die werkte perfect
dus er moet iets met die chip aan de hand zijn
daar het Cmos chips zijn en redelijk snelle heeft de fabrikant er aan de uitgangen en ingangen een beveiliging op gezet om statische elektriciteit om te leiden
nu er zijn een paar mogelijkheden dit te doen ;diode's,condensator , weerstand of een combinatie van vorige
na dat marten van verschillende leveranciers chips had besteld bleek dat alleen de oude die ik nog had wilde werken en al de recent aangekochte deden het niet
daarna heeft marten het anders opgelost door een pic processor te gaan gebruiken net zoals ik nu voor deze printjes gedaan heb
de sturing van norbert bruggen heeft 3 kabels nodig om te werken en hij heeft twee modules een voor in de boot en een voor achter op de zender
hij werkt met een positief en een negatief signaal waarna er op de print in de rov de twee signalen vergeleken worden
waarom ???? geen idee
zo nu verder met soldeer werkjes