Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50

Mooi werk Rob! Welke verf gebruik je voor het geschut, lijkt een tikkie oranje, of ligt dat aan de foto?

Bedankt heren :D

Mooi werk Rob! Welke verf gebruik je voor het geschut, lijkt een tikkie oranje, of ligt dat aan de foto?

Dat ligt aan de foto. Wilde even snel een foto nemen en heb een geelige lamp aangezet om het even iets lichter te maken. Maar het is in het echt rood

Mooi strak werk top! Goed gelukt die tuigage aan de kanons, moet ik ook nog aan verder gaan (ik zie daar wel een beetje tegenop).

Bedankt. Dat moet voor jou geen enkel probleem zijn. Ik weet niet of je zelf blokken gaat maken of ze al hebt gekocht, anders kan ik die uit Polen erg aanraden, ze zijn echt heel erg mooi.

Ik ben ondertussen bezig om alle kanonnen voorop de deck te maken, En erg saai karwei wat veel tijd kost.
Ondertussen ben ik begonnen met de sloep. Het gene wat bij de kit geleverd is valt mij een beetje tegen. Ik denk dat ik er wel iets moois van kan maken, maar ik vind het gewoon niet leuk.

lucas%25201.jpg

Ik heb daarom besloten om zelf een sloep te gaan bouwen. Bij de tekeningen van de boeken van heer hoving zit een spanten plan van een sloep. Maar onder het motto waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan, ga ik mijn eigen spanten plan maken. Ik wil me al een tijdje gaan verdiepen in het programma Delfship, en een beetje doorkrijgen hoe het werkt. Ik heb nooit met een tekenprogramma gewerkt, dus het is een uitdaging :lol:
Ik gebruik de plaatjes uit het boek van de zeven provinciën. Ze zijn van het scheepvaartmuseum in Amsterdam.

7p%2520boven.jpg

7p%2520zij.jpg

De sloep wordt 28 amsterdamse voeten (7,9 meter) en komt zo in de kuil te liggen:

lucas%25202.jpg

Ik gebruik versie 6 van Delftship, omdat de nieuwste versie (7) vereist dat je OpenGL 3.0 gebruikt, wat weer niet wordt ondersteund door parallel's (software om Windows te draaien op een Mac(en ik geen zin heb in een dualboot)
Ik heb nu een ochtendje lopen spelen.

lijnenplan.jpg

zij%2520sloep.jpg

boeg.jpg

Ik merk dat na een tijdje spelen met de punten ik het moeilijk vind om de lijnen vloeiend te houden.
En ik wou dat ik de spanten kon vervormen en dat hij dan de romp vorm aanpast ipv andersom
Wat ik nog niet snap is waarop het vlak soms niet binnen te lijnen blijft. Zoals hieronder het blauwe deel zou ik niet verwachten aangezien alle lijnen hier rechts van liggen. Het is net alsof de lijnen niet als grens zijn gedefinieerd.

boeg.jpg

En als laatste vind ik nog geen optie om elke spant lijn afzonderlijk uit te printen. Nu moet ik telkens het gehele lijnplan uitprinten....
Wordt vervolgd

Ik heb even op youtube gekeken naar wat instructiefilms maar dit is een gelikt programma zeg. Ik ga de free version maar eens uitproberen. Hou ons op de hoogte Rob van je vorderingen op dit gebied.

Mijn draad frame werd een chaos, dus ben even opnieuw begonnen.

v2.jpg

v21.jpg

Ga dit maar eens uitprinten en proberen te bouwen

Ik ben nu halverwege. Ik heb de spanten alleen nog maar schuin afgeschuurd, moet ze nog controleren met een latje.

DSC08543.jpg

DSC08544.jpg

Ik heb wel al geleerd dat als ik ooit een groter model op deze manier wil bouwen, ik een elektrische figuurzaag wil ;)

De spanten zijn allemaal uitgezaagd, en ondertussen heb ik ze ook beplankt.
De volgende stap is om te proberen alles los te zagen zonder schade

DSC08549.jpg

DSC08918.jpg

Voor een beplanken zitten ze vast op de onderplaat, verstevigd met extra stukjes hout aan de zijkant. Na het beplanken zitten ze vast aan de beplanking zelf. Dus na het loszaten zitten ze vast aan de buitenplanken.

zo zag het eruit toen ik het los zaagde

DSC08919.jpg

DSC08920.jpg

De huidige stand van zaken:

DSC08922.jpg

DSC08927.jpg

DSC08928.jpg

Volgende stap is alles beitsen, hierdoor zal het extreme kleurverschil een stuk minder worden

Back