G
Germt
Guest
"Even" een nieuw bouwverslag maken.
Ik hou het simpel. De meeste leden kennen de bouw wel, en heb dan ook zelf een kleine selectie gemaakt van hetgeen misschien wel het tonen waard is.
Het schip gaat een afmeting krijgen van:
Lengte: 110 cm
Hoogte: 91 cm
Breedte 49 cm
Schaal: Tja onduidelijk, er worden er 2 genoemd; 1:40 en 1:50, ik hou het na de originele afmetingen van dit schip globaal omgerekend te hebben op 1:45
Start bouw Januari 2012.
De geschiedenis van het originele schip is eenvoudig op Wikipedia terug te vinden.
Ik heb natuurlijk nog vele detailfoto's, en kunnen natuurlijk altijd getoond worden, speciaal voor de andere WvH bouwers.
Dit zou het eind resultaat moeten worden, en wordt eerlijk gezegd al moe als ik al het touwwerk zie
Zicht op het geschutsdek met daaronder het koedek, dit koedek is alleen maar via de kuil zichtbaar.
Zicht op de schoorsteen van de ondergelegen kombuis, dit stukje wordt afgesloten met een afneembaar luik.
Totaal overzicht van de bovenkant op alle dekken. de romp is op dit moment al volledig beplankt.
Zicht op het half-en kampanjedek. Het bankje stond er bij mijn weten niet, maar is een eigen toevoeging (kan ik lekker in de zon zitten)
Zicht op de luizenplecht met de gescratchte galjoensrooster, het exemplaar van ijzer (een verschrikkelijk gedrocht) ligt inmiddels in de kliko.
Situatie in het door het kampanjedek afgesloten deel van het halfdek, achter de tussenwand waar het bankje tegenaan staat.
De wijzigingen aan de boeg, deze zou volgens de kit rond lopen, maar heb ik hoekig gemaakt conform de Hollandse Tweedekker.
De gescratchte pompen op het koedek
Kan het toch niet laten de PW van Andy is een keer langs geweest.
Om een idee te geven van de afmetingen.
Ook om met respect de PW te bewonderen vanwege die schaal.
Zo staat ze er nu bij, met dien verstande dat hier de oplettende volgers zien dat de boeg onderaan nog "rond" loopt, dat is inmiddels dus aangepast.
Vanaf hier gaan we verder met het aanbrengen van de 2 zware berghouten op de romp, waarna het onderwaterschip eindelijk wit geschilderd kan worden.
Dit is niet het makkelijkste schip om te bouwen, dus heel graag, als er tips, suggesties e.d. zijn laten weten.
Als er punten in de bouw komen die ik niet begrijp of voor mij onduidelijk zijn, plaats ik eerst een dry-fit foto, zodat e.e.a. nog aan te passen is.
Ik kan ook niet alles weten
Als laatste; ik PROBEER daar waar mogelijk het schip Historisch juist te bouwen, echter ik bouw uit een kit, en dat geeft hier en daar de nodige beperkingen voor wat betreft de mogelijkheden.
Ik maak ook gebruik van de volgende bronnen:
-Historische Scheepsmodellen van W zu Mondfeld (Nederlandse uitgave)
-Wappen von Hamburg I van Wolfgang Quinger (Duitse uitgave)
-Een Hollandse Tweedekker van Heinrich Winter (Nederlandse uitgave) dit omdat het originele schip door Nederlandse bouwmeester is gebouwd in Hamburg volgens de principes van de Hollandse tweedekker.
-De Zeven Provinciën van G.C. Dik (Nederlandse uitgave)
De laatste hoofdzakelijk voor de tuigage.
Groet, Germt
Ik hou het simpel. De meeste leden kennen de bouw wel, en heb dan ook zelf een kleine selectie gemaakt van hetgeen misschien wel het tonen waard is.
Het schip gaat een afmeting krijgen van:
Lengte: 110 cm
Hoogte: 91 cm
Breedte 49 cm
Schaal: Tja onduidelijk, er worden er 2 genoemd; 1:40 en 1:50, ik hou het na de originele afmetingen van dit schip globaal omgerekend te hebben op 1:45
Start bouw Januari 2012.
De geschiedenis van het originele schip is eenvoudig op Wikipedia terug te vinden.
Ik heb natuurlijk nog vele detailfoto's, en kunnen natuurlijk altijd getoond worden, speciaal voor de andere WvH bouwers.
Dit zou het eind resultaat moeten worden, en wordt eerlijk gezegd al moe als ik al het touwwerk zie

Zicht op het geschutsdek met daaronder het koedek, dit koedek is alleen maar via de kuil zichtbaar.
Zicht op de schoorsteen van de ondergelegen kombuis, dit stukje wordt afgesloten met een afneembaar luik.
Totaal overzicht van de bovenkant op alle dekken. de romp is op dit moment al volledig beplankt.
Zicht op het half-en kampanjedek. Het bankje stond er bij mijn weten niet, maar is een eigen toevoeging (kan ik lekker in de zon zitten)
Zicht op de luizenplecht met de gescratchte galjoensrooster, het exemplaar van ijzer (een verschrikkelijk gedrocht) ligt inmiddels in de kliko.
Situatie in het door het kampanjedek afgesloten deel van het halfdek, achter de tussenwand waar het bankje tegenaan staat.
De wijzigingen aan de boeg, deze zou volgens de kit rond lopen, maar heb ik hoekig gemaakt conform de Hollandse Tweedekker.
De gescratchte pompen op het koedek
Kan het toch niet laten de PW van Andy is een keer langs geweest.

Om een idee te geven van de afmetingen.
Ook om met respect de PW te bewonderen vanwege die schaal.
Zo staat ze er nu bij, met dien verstande dat hier de oplettende volgers zien dat de boeg onderaan nog "rond" loopt, dat is inmiddels dus aangepast.
Vanaf hier gaan we verder met het aanbrengen van de 2 zware berghouten op de romp, waarna het onderwaterschip eindelijk wit geschilderd kan worden.
Dit is niet het makkelijkste schip om te bouwen, dus heel graag, als er tips, suggesties e.d. zijn laten weten.
Als er punten in de bouw komen die ik niet begrijp of voor mij onduidelijk zijn, plaats ik eerst een dry-fit foto, zodat e.e.a. nog aan te passen is.
Ik kan ook niet alles weten

Als laatste; ik PROBEER daar waar mogelijk het schip Historisch juist te bouwen, echter ik bouw uit een kit, en dat geeft hier en daar de nodige beperkingen voor wat betreft de mogelijkheden.
Ik maak ook gebruik van de volgende bronnen:
-Historische Scheepsmodellen van W zu Mondfeld (Nederlandse uitgave)
-Wappen von Hamburg I van Wolfgang Quinger (Duitse uitgave)
-Een Hollandse Tweedekker van Heinrich Winter (Nederlandse uitgave) dit omdat het originele schip door Nederlandse bouwmeester is gebouwd in Hamburg volgens de principes van de Hollandse tweedekker.
-De Zeven Provinciën van G.C. Dik (Nederlandse uitgave)
De laatste hoofdzakelijk voor de tuigage.
Groet, Germt
Laatst bewerkt door een moderator: