Roel van Essen
Forum veteraan
Dus al met al geen hele grote keus. Wil deze week nog wel even kijken bij Karpermeer, daar staan chalets e.d. omheen. Weet niet of het daar mag, terrein is wel open toegankelijk.
Eén bezoekje aan het gemeentehuis en je weet 't....
Ooit ook eens zoiets bij de hand gehad: een vijver in Steenwijk. Ik had afgesproken met een paar vrienden om te varen. Eén zeilboot, drie motorschepen op accu's.
Wij staan en zitten op een steigertje, 4 volwassen kerels van een jaar of 30, zo'n 50 meter naast het dichtstbijzijnde huis, komt er een dame (nou ja, 'dame'... Een nogal gewichtig persoon van de vrouwelijke kunne) het steigertje op.
Schelle stem: "Wat doen jullie hier? Het is verboden te vissen!" (tja, 40 mHz, dus lange antennes...)
Een maat van mij probeert nog grappig te zijn, draait zijn zender om en zegt: "Mevrouw, als u hier ergens visgereedschap ziet, krijgt u van mij tien gulden. Wij zijn aan het varen. Dáár varen onze scheepjes."
"Dat mag ook niet! Dit is privéterrein!" (Nergens een bord te zien, gewoon een strook gras met riet aan de waterkant, waar anderen hun hondje uitlaten)
Ik stel dus de meest Nederlandse vraag: "Waar staat dat, mevrouw? Hoe kunnen wij dat zien?"
Geen antwoord, alleen de snauw: "Weg hier, of ik bel de politie!"
We kijken elkaar aan, halen de schouders op en een van de vrienden zegt:
"Doen, mevrouw. Ik hou u niet tegen. En dan horen we wel van de politie of we weg moeten of niet. Tot die tijd blijven we wel genieten van dit mooie plekje."
Enfin, madame pruttelt nog wat en verdwijnt. Vreemd genoeg niét in het huis wat het dichtst bij het steigertje stond.
Anderhalf uur later: een politieauto. Twee agenten stappen uit. Het was dus geen melding met hoge prio...
"Heren, goedemiddag. Wij kregen een klacht dat hier rotzooi geschopt werd en troep achtergelaten. En jullie zouden vissen zonder vergunning..."
Enfin, de zaak even uitgelegd en gevraagd of dit openbaar terrein was. En dat was het. Zelfs het steigertje was van de gemeente. Bedoeld notabene voor vissers... De agenten vonden het wel komisch.
Wel gevraagd of zij een en ander wilden terugkoppelen met de klaagster.
Die we daarna nooit meer gezien hebben.
Wél de bewoner van het huis dichtbij het steigertje. Een, in mijn optiek van toen, 'wat oudere meneer'. Hij zal een jaar of vijftig geweest zijn.

Die vond het maar wat mooi en heeft zeker een uur vragen zitten stellen...