Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Kijk, dat zijn berichten! Gefeliciteerd, en mooi dat je nog marge hebt om wat ballast onder de waterlijn aan te brengen.

Ik had vandaag willen varen, maar de loodaccu van het bootje van dochterlief heeft wat lang stil gestaan, en moet eerst even weer "in conditie" worden gebracht.

Op vrij "knobbelig" water in Zwolle, lekker de Moewe laten "dansen". Waren wel wat heftige golfjes, met de golven mee kreeg het bootje met elke golf een "schop" onder zijn achterste, en werd een stukje naar voren geduwd. Onderweg merkte ik een stukje plastic te laat op, wat meteen de schroef blokkeerde. 8-O

Gelukkig was het dicht bij de kant, en kon ik met de antenne van de zender een "redding" uitvoeren. Daarna nog een minuutje of vijf gevaren, daarna was de pauze wel weer voorbij. Bij het uitzetten van het bootje zag ik wel een paar druppels water binnenin. Ik vermoed dat de schroefas, na een half jaar regelmatig varen, weer een likje uierzalf nodig heeft, hij draait duidelijk lichter dan ik ben gewend.

En later die dag de Micro Magic weer eens het water op gestuurd. Er stond eind van de middag nog een leuk briesje, met af en toe een extra vlaag. Zo nu en dan ging het voor de wind echt lekker vlot, met de boeg mooi door de golven snijdend. Heerlijk, dat zeilen!

Laatst bewerkt:
Vandaag de Moewe meegenomen in de auto, en in Amersfoort, in de pauze, even gevaren. Er stond een leuk briesje, en ik moest redelijk gas geven om gang tegen de wind te houden. Voor de zekerheid af en toe naar de kant, om te inspecteren of er niet weer water naar binnen kwam. De eerste paar keer was dat niet het geval, maar na afloop toch weer wel een beetje. Door het ruwe water kan ik nog niet uitsluiten of het nu via de dekrand is gekomen, of toch via de askosker. Binnenkort maar eens testen op vlak water.

Net ook weer even lekker gevaren met het "kofferbootje" oftewel de Moewe. Het water in zwolle was nu vrijwel glad, dus als er nu nog water binnen zou komen, kon het niet van over het dek spoelend water komen. De boot bleef nu droog, dus of het water komt inderdaad via de delkopenng, of door achteruit varen, wat ik nu niet heb gedaan.

Waar blijven trouwens die andere verhalen van proefvaarten van boten die uit de "winterstalling" zijn gekomen?

De eerste proefvaart met de Vegesack na het afbouwen van de opbouw:

vegesack3.jpg

vegesack4.jpg

Meer foto's in dit topic: gevraagd-suggesties-voor-weer-opknappen-kleine-boot-graupner-vegesack-7

Filmpje(s) volgen nog...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben benieuwd. Je hebt er in ieder geval prima weer bij. Ik ben zelf ook nog een keer naar de waterkant geweest, nu met de "Norden", ook om te testen of het bereik nog afdoende is met de antenne onderdek, ipv die lelijke spriet op het dek.

varen1.jpg

varen3.jpg

Nu de accu's echt vol waren haalde ik weer ruim een half uur varen met 1 3700 mAh pack, met minstens 60% van de tijd flink "gassen". Bereik was net voldoende, dus ik ga nog maar eens kijken of ik de antenne nog iets anders kan leggen, voor net wat meer ontvangst.

Vandaag weer met de Norden gevaren, nu met de antenne nog iets anders gelegd. Ging beter, zo lang ik niet aan de overkant van het water plotseling hard rechts ga, blijft de motor perfect soepel doorlopen.

Ik had ook een toeschouwer, een jochie van 4, dat zijn ogen uitkeek. Hij zou ook wel zo'n "speedboot" nemen, en dan konden we wedstrijdjes doen. Toen ik vertelde dat er ook blusboten waren, die echt konden spuiten, was het "verlanglijstje" weer daarnaar bijgesteld. ;)

Na ruim een half uur varen, haalde ik de boot uit het water, om weg te gaan, waarop joch beteuterd zei dat hij me wel zou missen. Ik heb hem verzekerd dat ik nog wel een keer terug zou komen, het is immers het beste watertje wat ik tot nu toe hier in de buurt heb gevonden. Hij zou dan zeker weer komen kijken, of vanuit het raam, of als het van mama mocht, buiten. Wel geinig, dit soort belangstelling. Is weer eens wat anders dan de standaard vragen "hoe hard kan ie?" en "hoe ver kan ie?".

Vandaag was een mooie dag,
voormidag met de key west gevaren, heb er net de origineele speed 700 turbo uigehaald en er een speed 600 ingelegd en nu vaart ie op 7,2 als een speer, en het water was mooi vlak.
dan namiddag eerst effe een airbootje ( van een body board gemaakt) uitgeprobeert... is nog werk aan. en dan met de NQD PX16 met verbeterde motoren, en er waren een paar kleine golven.... goeie vaardag, denk dat ik zometeen nog even met de key west de dag ga afsluiten ;)

Na een heftige verhuizing, vandaag voor het eerst weer kunnen varen.
Dit weekend eerst een nieuwe zendinstallatie kunnen kopen: De Graupner MX-10(foto 1).
Dat moest natuurlijk getest worden.
Als testboot diende mijn oude Katja(foto 2). Eerst de oude installatie uitgebouwd.
Daarna as en roeras gesmeerd en de nieuwe installatie ingebouwd.
En toen in bedrijf stellen en proefvaren.
Resultaat: Prachtige installatie!
De Katja bleek echter te licht en ook de combinatie motor/regelaar/schroef moet nog beter.
Dus maar hopen op veel mooi weer, dan komt dat best goed.
Groetjes......................Bertus.

full

full

In de lunchpauze weer even lekker met de Moewe gevaren. Nu ook wat stukjes achteruit, en ook dan geen druppel binnen. Is het water dat een paar keren terug binnen kwam waarschijnlijk toch via het dek binnen gekomen.

Omdat ik vandaag het Raboesch schroefje binnen kreeg, weer een proefvaart gemaakt. Vandaag was het wel een stuk frisser als de laatste dagen.
Eerst de zender op mode 2 gezet, kon ik meteen wat makkelijker foto's maken.
Met wat lood in de neus en een goed doorgeladen accu, was het vaarbeeld al heel wat beter.
De MX-10 is erg prettig in gebruik. Je kunt servo reverse enz. heel makkelijk omzetten.
Ook het sturen is een genot: Confortabel in gebruik en zeer direct.
Groetjes...............Bertus.

full

Ik blijf het een leuk bootje vinden, ik heb nog even op Youtube gekeken naar wat filmpjes van andere Katja's, heeft toch wel goede vaareigenschappen, zo lijkt het. Binnenkort ook een filmpje van de jouwe te bewonderen?

Deze vind ik ook erg mooi gelukt:

remscheid_9_9_051.jpg

De katja is ook een leukertje :-) Heb voordat ze niet meer leverbaar was, nog gauw een pakket gekocht (denk een maand of 4 geleden). Wanneer en of ik hem ooit in elkaar ga zetten weet ik niet maar het pakket staat tenminste op de kast! Voor een bouwpakket van 50 euro een erg leuk bootje.

Vanmiddag lekker wezen varen met de S-100 en de Dupetit Thouars.

De foto's zijn niet helemaal scherp, ik had de camera niet goed ingesteld staan.

Foto-AHTTLSU8-D.jpg

Foto-LJ3LLSHV-D.jpg

Foto-PL6IR7JG-D.jpg

Back