Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

1. Toje

Toje

Lid geworden:
    21 sep 2006
    De boten zijn bijna dezelfde schaal, de S-100 is 1/72 en de Dupetit Thouars is 1/100.

2. rubenbosman

rubenbosman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    vanmiddag heb ik even met mijn Felix gevaren:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Leuk bootje, die Felix. Wat voor soort schip is het?

Foto's zijn niet verplicht om hier te mogen posten, ervaringen zijn ook altijd welkom.

4. rubenbosman

rubenbosman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    Dit is de felix van Krick

En dat is een soort haven werk bootje?

5. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ruben, bedankt voor de toelichting. Zo leer je nog eens wat verschillende schepen kennen.

Ik heb vandaag deze voor het eerst op het water "uitgelaten".

Filmpje volgt later vandaag...

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Rondje Noorderhoek

Ik was het al eerder van plan, maar toen werd het water hard...

Vandaag was het redelijk weer, dus de lipo's geladen en met de 60cm sleper naar de waterkant voor een (proef)rondje Noorderhoek.
    Vanuit de Looxmagracht onder de Koninginnebrug door en stuurboord uit de Franekervaart op.
    Bij de brug onder de spoorlijn Sneek Leeuwarden ging het gelijk mis en de sleper kwam vast te zitten op een tak, die net onder water lag, natuurlijk aan de overkant van de vaart.

Omdat ik voorzien had, dat er bepaalde stukken blind gevaren moesten worden, had ik een ankerboeitje aan een 20 m lijn bij me, dus na een paar keer gooien was de boot weer vrij en kon ik verder.
    De oude boogbrug is jaren geleden vervangen door een overkluizing, dus ik moest een heel stuk verderop gaan staan om de boot er onder daar te kunnen sturen zonder zicht- en oogcontact te verliezen.
    Na de brug was er tweehonderd meter geen gelegenheid om langs het water te lopen, dus ik heb de boot zowat aan het eind van het zenderbereik gestuurd, de boel tegen de oever stil gelegd en om het blok huizen heen gelopen, tot ik weer aan de waterkant kon komen.

Gelukkig was de sleper niet al te ver weggewaaid en kon ik mijn weg vervolgen, de stad uit.
    Ter hoogte van het nieuwe sportcomplex komt een oude opvaart uit in de Franekervaart, waarvan ik wist, dat die bijna helemaal om de nieuwe wijk heen liep, dus stuurboord uit hier in.

Ook hier was de weg direct langs het water geblokkeerd door aan de sportveldzijde een kolossaal hek en aan de andere kant woningen met de tuin tot aan het water.

Een honderd meter verderop liep achter de huizen echter een voetpad, dus ik heb de boot de opvaart in gestuurd en 'm verderop tegen de wal gelegd, zodat ik om de huizen heen kon lopen, naar het voetpad.

Dit voetpad liep gescheiden door een meter of vijf struikgewas parallel aan het water, dus het in het oog houden van de boot was lastig.
    Verderop liep het pad pal naast de vaart, dus geen problemen.
    Ik was hier nog nooit varend geweest, dus ik was aangenaam verrast door dit leuke vaarwater in deze hoek van de stad.

De opvaart liep inderdaad door tot tegen de rondweg aan, maar ook hier lopen de tuinen tot aan het water en kon ik de laatste kilometer niet rechtuit varen.
    De boot had dat wel gered, maar de omweg die ik had moeten maken om weer bij de boot te kunnen komen was dusdanig lang geweest, dat ik bang was de boot niet meer te zullen aantreffen...

Dus een smallere zijsloot in tot er een dam in lag, daar werd er gekluund naar de andere kant van de weg, richting Zwette, dwars door de wijk heen.
    De vaart ging nu achter de woningen langs tot ook hier de wereld (het water) ophield en ik de boot naar de volgende vijver in de wijk kon dragen.
    Bij deze vijver is maar een klein deel van de oever toegankelijk, dus ik heb de boot naar het midden gevaren, de boot laten drijven, terwijl ik om de woningen heen naar de andere rand van de vijver liep.
    Toen ik daar aankwam, was de boot door de harde wind uit mijn gezichtsveld gedreven...
    Met voorzichtig gas geven, kwam de sleper weer in het zicht en kon ik de boot de vijfhonderd meter naar me toe laten varen. Een beetje mazzel moet je hebben.

Nu was de koek op aan deze kant van de spoorlijn, dus met de boot onder de arm door de tunnel onder het spoor door naar de vijvers, die aan de andere kant lagen.

Met nog twee keer klúnen tussen twee vijverpartijen was ik bij de Zwette aangekomen en was het nog een twintig minuten varen naar mijn startpunt in de Looxmagracht.

Totale vaar/wandeltijd twee uur.

Groeten, Jan.

7. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Jan, nu kan niemand meer zeggen dat je met modelvaren niet genoeg beweging krijgt. ;)

Ik had een filmpje beloofd van de proefvaart met "Hertha", en belofte maakt schuld, nietwaar?:

Eerste indruk, lekker wendbaar, en zeker snel genoeg, en dat op 6V. Wel had ik nog wat problemen met de zender, het bereik was prima, maar de motor loopt al volgas als de stick nog maar op ca 2/3 uitslag staat. Daardoor is de boot wat nerveus op het gas. En er moet waarschijnlijk wat meer ballast in, bij een snelle bocht hapt de schroef wat lucht.

8. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hoi Henk!
    Hoeveel van de leuke bootjes heb jij eigenlijk? Ook deze ziet er weer geinig uit.
    Ik ben zojuist even met de Katja wezen varen op alweer een hartstikke leuke locatie in Maasdam: Het openbare haventje in de zo.-hoek. Steigers met water 10cm. onder de rand en parkeergelegenheid op 10m. Nieuwe zender om mijn nek, Katja op steun in de hand, 5 minuutje fietsen en .............genieten!!! Ook het weer viel best mee.
    Groetjes van:..............Bertus.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010

Eeeeeh, teveel, denk ik. :oops:

Toen het met de Survey en de Norden op "stuur maar terug en je krijgt je geld terug" leek uit te lopen, zag ik deze staan op MP. En toen ging ik voor de bijl. Maar ik heb er geen spijt van.

Mooie vaarplek trouwens!

10. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    "Leek op uit te lopen".
    Komt er toch nog wat van terecht?
    Groetjes................Bertus.

11. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Met de Norden gaat het momenteel uitstekend. Ik moet nog wat aan de verlichting knutselen, maar in de basis is die wel goed nu. Ik denk dat met de komst van de Hertha Jeep, de Survey een beetje overcompleet is geworden, dus ik denk erover om die van de hand te doen, of toch terug te sturen.

12. bulliehead

bulliehead

Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Bertus,

Ik heb een Scimitar Speed en woon in de buurt (Puttershoek aan de Boezemvliet), wellicht een keertje samen varen?

Groeten

Jasper

Laatst bewerkt: 7 apr 2012
  13. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hoi Jasper,
    Altijd leuk om samen te varen. Ik vaar regelmatig bij het gemeentehuis of op de Binnenmaas.
    Als je mij en pb'tje stuurt kunnen we gegevens uitwisselen.
    Vrijdag nog gevaren samen met mijn zoon, hij met de Prinzess. Dat is een hele leuke oldtimer speedboot met echte buitenboord motor.
    Groetjes...............Bertus.

14. Lennart

Lennart

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Gisteren even gevaren met mijn vegesack. Camera wat verkeerd vastgehouden maar geeft een leuke indruk van het bootje.

15. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Hij vaart mooi, Lennart. Goed wendbaar en die Monoperm krijgt hem goed vooruit. Zit het standaard roer (uit 2 helften vacuum gezogen ABS) eronder, of is daar ook wat aangepast?

16. Lennart

Lennart

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Hey henk, tis een houten roertje. De andere vegesack heeft het plastic roer.

Monoperm werd niet eens lauw maar vindt het wel prima zo.

17. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik dacht al, die van mij draait niet zo scherp, en heeft het plastic roer. Motorisering lijkt me prima. Je zou misschien nog naar de schroef kunnen kijken, de standaard schroef staat niet bekend om een hoog rendement, maar je kan misschien nu beter je aandacht richten op het "moederschip".

18. Lennart

Lennart

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Klopt van die schroef ja. Er zit nu een "rode" op, vrij klein. Heb nog een speed schroef liggen van mijn katja. Die eens proberen. Gaat lukken.

"Moederschip" ben ik nog niet helemaal uit. Het voegt helaas niet zoveel toe aan mijn collectie, misschien dat ik deze vegesack gewoon hou en de rest weer van de hand doe. Nog even goed over nadenken.

19. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Een kleine speedschroef zou kunnen, of eentje met wat grotere bladen. Ik weet niet of de Robbe Dynamic in die maat leverbaar is, die zitten een beetje tussen de standaard schroeven en speedschroeven in. Messing zou ook kunnen, maar is meestal wat kostbaarder. Wordt je Monoperm nog warm na een kwartier varen? Ik vermoed van niet, maar wel handig om te weten voordat je hem zwaarder gaat belasten.

Wat betreft het moederschip, het is wel een zeer zeewaardig schip, en een schip met een geschiedenis. Maar ik snap je afweging, zelf heb ik ook de keuze gemaakt alleen de Vegesack te nemen, en de beschikbare hobbyruimte te vullen met andere kleinere scheepjes, voor meer variatie. Maar mocht ik de loterij nog eens winnen (wat lastig wordt als je niet eens meedoet ;) ) dan had ik een hele vloot, Bermpohl, Berlin, etc.

20. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Vanavond heerlijk gevaren op het Haringvliet samen met mijn zoon.
    Hij met de Prinzess, ik nog steeds met de Katja.
    Genieten!
    Bertus.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina