waar koop je magneten?

Jan mag ik je nog een keer lastig vallen... :oops: ?

Ik wil de volgende halen bij SuperMagnete...

Q-19-13-06-LN / 19,1 x 12,7 x 6,4 mm, magnetiseert in de langsrichting (volgens mij heb jij die ook) en deze: Q-20-04-02-N / 20 x 4 x 2 mm om tekeningen e.d. plat te drukken...

Zijn die goed?

Bij voorbaat dank :) !

Jan mag ik je nog een keer lastig vallen
Maar natuurlijk! :P

Om tekeningen 'plat' te drukken heb je veel kleine magneetjes nodig. :teacher:

Het eerste type lijkt me geschikt om tegen hoeksteunen aan te lijmen, maar dat tweede type is veeeeeeeeeeeel te sterk voor het doel. 8O

Daarvoor zou ik kleinere kiezen: goedkoper, en handelbaarder. :)

Succes!

jan.

ben druk bezig om mn hobbyruimte te maken , en ik wil ook een metalen bouwplank maken en met behulp van magneten gaan bouwen.

Ik ben van plan om deze magneten te gaan bestellen:

Q-19-13-06-LN
van: www.supermagnete.de

de vragen die ik heb:
-Zijn dit goede magneten en ook goed genoeg om dit soort hoeksteunen te maken:
steun

-hoeveel ga ik er bestellen? 30 --50 -100??, ik heb echt geen flauw idee hoeveel ik er nodig ga hebben....... wat is een leuk aantal?

bedankt,
cor

Q-19-13-06-LN
Dat zijn joekels hoor, die zijn echt zo ongelooflijk sterk. 8O

Twee op elkaar: die krijg je echt alleen met de grootste moeite van elkaar! :?

Iets kleiner (bv. Q-10-10-05-N) is groot en sterk genoeg. :yes:

Ik heb geloof ik 10 van die hoeksteunen (acht is ook genoeg): dan heb je er sowieso al 40 nodig. :?

Dan nog wat losse erbij . . . :P

Ik zou er vooral ook wat van verschillende maten en verschillende magnetiseringsrichting kopen.

Bevestigen van de magneet aan de hoeksteun: bij mij hebben de magneten al een aantal keer de bovenlaag van het MDF er afgescheurd. 8O

Toch maar steunen van echt hout maken? :wink:

(Let op: er moet ruimte tussen de houten steun en het blad zitten!)

Succes!

jan.

@ Jan Brilman: Ik had al een flauw vermoeden dat ik van jou antwoord zou krijgen :-) Bedankt.

Ik heb alleen toevallig bij een winkel hier gezien hoeksteunen van magneten die worden gebruikt voor het lassen. Zijn er in verschillende maten en heeft hoeken van 45-90 en 135 graden. Lijkt me makkelijker dan ze zelf te maken en waarschijnlijk ook iets nauwkeuriger. Kosten varieren tussen de 4 en 6 euro per stuk.

De rest van de magneten ga ik wel van de week bestellen bij supermagneten.de

Rest mij nog de volgende vragen:
-De ondergrond: ik heb hier plaatijzer gevonden van 2 x 1 meter , dikte vanaf 0,55mm 0,75 mm en nog dikker. Wat is een goede dikte als ondegrond?
-Ik kan kiezen tussen normaal ijzer en verzinkt..... is verzinkt goed... dat gaat dan iniedergeval niet roesten

-De bouwtafel zelf, wat zijn ideale maten voor een bouwtafel? Ik sta meestal te bouwen dus ik zit te denken aan een hoogte van 1,20 meter.
maar de afmetingen zelf?, de lengte gaat zowiezo 2 meter worden, maar de breedte ben ik nog niet helemaal uit. Wat is de ideale maat. ( ik ben van plan om in de nabije toekomst modellen te bouwen van een spanwijdte van 2- 3 meter).
(bouwplanken afmetingen zijn hier 2 meter lang en de breedte 30-40-50-60 cm , dus ik kan in principe elke breedte maken door ze tegen elkaar aan te plaatsen)

Bedankt,
cor

Wat is een goede dikte als ondegrond?
Te dun is niet prettig, want als je dan zo'n steun met sterke magneten er af wilt trekken, gaat de hele plaat mee omhoog. 8O

Dus een beetje dikte kan geen kwaad.

Maar het belangrijkste is natuurlijk de ondergrond waar je de plaat op legt (vastschroeft?)

Die moet vlak zijn! :P

(Ik zelf geef de voorkeur aan marmer van 10 cm. dikte, maar ja . . . :? )

jan.

@ jan Brilman: Marmer zie ik niet zitten.. het vrouwtje gaat niet blij zijn .. we hebben zelfs geen marmer in de badkamer.....het zou wat zijn als ik dat wel in de hobbyruimte heb ;-)

Ik zal eens kijken wat voor diktes ze nog meer hebben van plaatijzer buiten de 0,55 en 0,75 mm

Ondergrond wordt houten vichteplanken van 28 mm dik. Ik heb er erg lang 1 in gebruik gehad en ben er erg tevree mee, maar het wordt nu dus tijd voor uitbreiding.

Iemand nog een idee over de afmetingen van een bouwtafel voor de "grotere" modellen?

Cor

verdorrie :cry:

Mn hobbyruimte valt toch wel wat tegen van afmetingen... was van plan om een bouwtafel van 2 x 2 meter te maken , maar het wordt een stukkje kleiner anders kom je de deur bijna niet door :oops:

Back