VZG/ELC (VEM) verzamel topic

Afgelopen weekeind was het weer echt bouw weer. Dus ben ik, samen met een vriend die ook wel van een stukje balsa-snuiven houdt, het hele weekeind aan het schuren en plakken geweest. Maar we zijn weer een eind opgeschoten!

Een korte impressie:

Huls voor de onderste vleugelbuis erin en (voorlopig) uitgelijnd.
Huls moet er weer uit voor indekken, maar ik heb de buis nodig voor het uitrichten van de stabilo-buis.
IMG_1106.jpg

Plaat voor landingsgestel
IMG_1109.jpg

En hier heb je de plaatjes hout waar de stabilo buis in komt.
Ook de plaat voor het staartwieltje zit erop. Inclusief inslagmoeren.
Niet zichtbaar zijn de anti-rotatie-pen-gaten (achter de lijmklemmen).
IMG_1110.jpg

Diagonalen in het deel van de romp waar geen zij-beplanking op komt.
IMG_1111.jpg

Beplanking
IMG_1119.jpg

Beplanking
IMG_1120.jpg

Beplanking
IMG_1122.jpg

Tunnelshot met beplanking, huls en achter in de romp de diagonalen ter versteviging.
IMG_1129.jpg

Het is zulk leuk werk om zo'n ding in elkaar te zetten. Van een paar plankjes ga je naar een skelet van een romp en van daaruit hang je er steeds meer op en aan. Echt leuk om dat te zien groeien!

P.S. Je kunt NOOIT genoeg lijmklemmetjes hebben!

Laatst bewerkt:
Een geslaagde maiden gister op het veld
Kan er komende zomer nóg meer gesleept gaan worden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, ik ben de afgelopen dagen weer flink bezig geweest..

Romp-bodem geschuurd. Zijkanten van de romp schuur ik pas net voor het folieen (beschadigd anders toch weer) maar de bodem kon ik nu nog goed bij. Dit is een van de laatste keren dat je de kist op zijn kop zult zien liggen! :)
IMG_1159.jpg

Hoe glad is die bodem? Nou zo glad dus! (ja, ik ben happy!)
IMG_1160.jpg

Romp uit de bouw-mal! Eindelijk eens de goede kant boven!
IMG_1166.jpg

Verstevigingen achterin de romp waar geen beplanking komt.
IMG_1171.jpg

Het lijkt al een beetje op een kano. Een kale kano nog, maar ik vul hem langzaam op!
IMG_1176.jpg

He Jaap

Ziet er goed uit man. :thumbsup:

Groeten Gijs

Bedankt Gijs! :) Mijn kist ziet er helaas nog niet zo goed uit als de Wilga waar jullie mee bezig zijn :)

Gave kist,

Is gemakkelijk te bouwen zo te zien... En mooi licht issie ook... Waar komt die vandaan?

:thumbsup:

Hele gave kist ja. Is goed ontworpen en inderdaad prima te bouwen. Zelfs voor mij. En dit is de eerste kist die ik bouw. Ik had hiervoor zelfs nog niet eens een calmato of iets anders in elkaar geplakt. Een Multiplex Funjet was het meest complexe "bouwproject".

Zeker met alle meegeleverde tekeningen is de kist goed te bouwen. En ik krijg ook VEUL tips van de ontwerper. ;) Het valt me (tot nu toe) ook flink mee. Ik dacht vantevoren "dat ga ik nooit recht in elkaar krijgen". Maar tot nu toe gaat het allemaal heel voorspoedig. Gewoon stapje voor stapje en plankje voor plankje.

Ja, ik heb er echt plezier in!

Herman is zijn pijp kwijt

Een poosje geleden ben ik begonnen met het weer vliegklaar maken van een ELC club rolroertrainer. Dit toestel, een Carl Golberg Falcon 3, was gedoneerd aan de club, maar om hem weer aan het vliegen te krijgen moest er wel het een en ander gebeuren. Dat ben ik nu dus aan het doen.
6430622307_be4d14c734_b.jpg

Wat is er zoal gebeurd:

• Ik heb hem "Herman" gedoopt, maar vraag me niet hoe ik op dat idee kwam. Het was zomaar een ingeving toen ik hem zag.
  • De folie zit inmiddels weer vast
  • De oorspronkelijke motor een HB40 liep alleen nog volgas wegens compressiegebrek en maakte veel te veel kabaal. Die is dus met pensioen gestuurd.
  • Van de onlangs gecrashte club Charter bleef een Magnum 6,5 CC motor over, dus die zit er nu op.
  • Servo's en een lekker buigzame propeller had ik zelf nog liggen dus dat is ook weer voor elkaar.
Wat moet nog?

• Accu inbouwen, hoewel ik hem aflever met een batterijhouder, zodat leerlingen hun eigen NIMH's of een eigen accupakket kunnen meenemen.
  • Ik had hier nog een passend uitlaatje liggen dacht ik, maar mijn 37mm uitlaatje past mooi niet op de 35mm uitlaat poort van de Magnum GP .40 motor.
Oproep:
Wie heeft er nog een tweetakt uitlaatje liggen met de bevestigingsgaten 35mm uit elkaar (Hart-op-hart gemeten) en wil deze aan de clubtrainer doneren?
Leg hem in dat geval even in het ELC clubhuis neer, en meld mij waar je hem hebt neergelegd

Bij voorbaat dank mocht je kunnen helpen.

Hans

hallo

hoe is het met Herman ben nieuwsgierig

groet Henk

hallo
hoe is het met Herman ben nieuwsgierig
groet Henk
Hallo Henk,

Dat is toevallig, dat je daar vandaag naar vraagt.
Vanmiddag heb ik Herman eens losgelaten voor een eerste proefvlucht. Hij vliegt op zich prima, maar het motortje behoeft nog aandacht en dat ligt niet aan de uitlaat die jij hebt gedoneerd, want die past perfect.

Hij heeft weinig compressie en het is of te rijk lopen of afslaan. Ook consumeert hij alcohol als een Russische matroos. Ik heb een paar verschillende gloeiplugjes geprobeerd, maar dat hielp nog niet echt. Nou had ik wel brandstof zonder nitro er in, dus daar ga ik nog wat bijmengen.

In totaal heb ik er drie vluchten mee gemaakt en als ik de motor beter krijg dan is het een prima trainertje. Loopings maakt Herman als de beste.

Iedereen een gelukkig kerstfeest gewenst!

Natuurlijk bouw ik gewoon vrolijk verder tijdens de kerstdagen :)

IMG_1191.jpg

IMG_1206.jpg

Even kijken hoe het staat met turtledeck en romprug erop.
Poeh. Dan wordt 'ie opeens 2x zo groot.
En dan moet het kielvlak, de motorkap en het landingsgestel er nog op.
Oh en laten we de struts en het midden deel van de top-vleugel niet vergeten.
Waar ben ik aan begonnen? Ik krijg dat ding straks mijn huis niet meer uit :)
IMG_1208.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag lekker wezen vliegen .En heel raar er was niemand :D .
Wel al lekker met de epsilon kunnen vliegen om deze lekker te leren kennen .

Klopt gisteren stormde er een giga wild zwijn voorbij deze hebben we nog iets meer schrik bezorgd, en deze beesten kunnen een partijtje hardlopen, verder barstens koud.
Verder iedereen Prettige Feestdagen toegewenst.

Back