VSB Scania met haakarm systeem

Persoonlijk zou ik de sinterbrons lagertjes vervangen door kogellagertjes met een zelfde afmetingen.

Persoonlijk zou ik de sinterbrons lagertjes vervangen door kogellagertjes met een zelfde afmetingen.

Ik heb ze al liggen waren alleen niet volledig geseald ben bang dat er toch ook rommel in komt als ik door het zand rij. En deze lagers zijn makkelijk af te spuiten met lucht .

hahaha je hoeft geen u tegen mij te zeggen hoor,het blijkt wel dat in de modelbouw leeftijd niet belangrijk is.
ik leer ook nog elke dag van mn stomme (kostbare)fouten,
en als ze in duitsland met m8 draad werken en het werkt prima dan zou ik niet verder zoeken/experimenteren en het maken zoals het bij een ander model werkt,scheelt tijd en irritatie als het niet lukt,of je moet alles overmaken,veel succes met bouwen,
groetjes markioo

Ja dat is helemaal waar. Alles even M8 maken is niet super veel werken kan gelukkig alles opboren en dan M8 tappen.

Vandaag een kleine update
Update #18
Vandaag alvast een klein begin gemaakt met de arm die straks de container moet gaan op pakken.
Ik wou graag dat mijn haakarm ook zou kunnen gaan kiepen en dan is het nodig om de arm los van het kantelen te kunnen uitschuiven. In het echt zijn het ook 2 apparte cilinder aansturingen. Ik wil daarom 2 spindels gaan gebruiken 1 grote spindel M8 met een zware motor om de haak te kantelen voor het op pakken voor een bak. En een kleine spindel M3/M4 (ben er nog niet over uit) Die moet in de haak arm zelf komen te zitten zodat deze langer en korter gemaakt kan worden en op die manier kan met een gestrekte arm gaan kantelen (kiep functie)

Via Voti kon ik aan een kleine maar toch vrij sterker vertragings motor komen op 6Volt.
De motor heeft een diameter van 16mm en een totale lengte van 34mm Hier door zou hij in een buis passen van 20x25mm (de orginele buismaat van een leimbach haakarm) Nu was het echt maat op maat werk en heb en klein stuk je uit de buis gefreesd zodat er nu iets meer speling is rond de motor.

De motor
armenmotor%20(3).JPG

Hier zie je uitsparing die gemaakt is om de motor pas te krijgen.
armenmotor.JPG

En nu past het wel met een beetje ruimte er om heen.
armenmotor%20(2).JPG

Laatst bewerkt:
Update #19
Zwolle begint al te aardig dicht bij te komen en ik zit hele even vast met het maken van de haak arm. Wacht nog op een M2 tap en wat boutjes. Hopenlijk kan ik woensdag weer veder gaan. Tot die tijd hou ik me even bezig om wat details te gaan aanbrengen. Ik heb de lichtbalk en bullbar nu weer helemaal kaal geschuurd en liggen nu bij een auto spuiter die ook een keer een poging wilt wagen om messing te spuiten. Hij heeft speciale grondverf besteld want hij moet deze week ook een desgin raditator spuiten voor een klant en dan nam hij gelijk mijn spulletjes mee. Ben erg benieuwd of de lak nu wel houd. Vandaag dan maar begonnen met de contour verlichting voor in de voorbumper. Ik wilde het echt werkend hebben en dat is nog best lastig wat het is allemaal zo klein. Ik heb las lampje een 2mm gloeilamp gekocht bij conrad en de glaasje die ik ga maken zijn 2 kopjes van een 3mm geel ledje de ledjes zaag ik door de midde zodat je een mooi rond glaasje overhoud de achterkant polijst ik weer dan zou al het licht er goed door moeten schijnen.
De houder zelf maak ik van messing de kop is een 5mm buis met een 3mm gat waar straks het led kopje in past. De stang waar alles aanvast zit is een 3mm messing buis met 2mm binnenkant zodat mijn gloeilampje mooi van af de onderkant er inschoven kan worden. Ik heb ze al vast gemonteerd voor Zwolle maar ze moeten nog verchroomd worden.
Dat laat ik tegelijk met de uitlaat doen.

Vandaag ook gelijk even de correcte scania spiegels gemonteerd ziet er een stuk beter uit dan wat tamiya gebruikt.
contourverlichting%20(4).jpg

Hier zie je 1 van de lampen met de gloeilamp er naast via de onderkant van de lamp kan ik zo het bolletje naar binnen schuiven.
contourverlichting%20(3).jpg

contourverlichting.jpg

En zo ziet het er op de truck uit. Bijna gelijk aan de 1:1 kon alleen de platte kant er niet aanmaken.
contourverlichting%20(2).jpg

voorbeeld1.jpg

hoi marko
prachtig gevonden, de oplossing voor de contourlampen.
Ik volg deze topic al vanaf het begin. ik vindt dat je een prachtige truck
aan het bouwen bent.
ik blijf deze topic zeker volgen.
ik ben zeker benieuwd naar het eind resultaat.

groeten erik

Hallo Marko,

Mooi stukje (bouw)vakwerk, die breedtelampjes !

De spiegels heb jij die zelf gebouwd ???

Wat het spuitwerk betreft op messing, als het goed gebeurd door de autospuiter, dan moet de lak blijven zitten hoor !

Ik heb geen problemen met het afbladderen van de lak op al mijn messing bouwwerken ,dus moet dit ook zeker gaan lukken !!!

Jammer dat ik jou combinatie niet kan zien in Zwolle,want jij gaat alleen op zondag heb ik gezien op de lijst van de MBVP, ik ben alleen zaterdag 15 maart 2008 in Zwolle.
Maar ik ben wel in Bemmel aanwezig, ga jij ook maar Bemmel ??
Zo ja, dan kan ik daar de combinatie dan wel bekijken en er foto's van maken !

Succes met de verdere (af)bouw van de Scania !!!

VOLVO FH 16 660
Volvo......... ik rol

Groetjes,
Piet

Update #20
Het is weer een weekje stil geweest. Ik heb samen met me vader nog de haak arm even uit elkaar gehad om de laaste speling er uit te kunnen halen. En ik heb een iets snellere motor gekocht 104 omwentelingen per minuut ipv 50. En hij kan nog steeds makkelijk 4 kilo op drukken. :mrgreen:
Omdat ik nu weer even op wat onderdelen zit te wachten heb ik dit weeken een begin gemaakt met de achterkant van de vrachtwagen.
Hier 2 foto's hoe het in het echt zit.
16-2-08%20006.jpg

16-2-08%20008.jpg

En hier al vast de proef opstelling ik heb de hoofd balk en 8mm opvul blokjes gemaakt. morgen ga ik beginnen met de boven balk boven de lichten.
achterbumper%20(2).JPG

achterbumper%20(3).JPG

achterbumper.JPG

Misschien dat ik de balk nog iets dunnen maakt hij is nu 10mm dik en denk dat als je het vergelijkt met de foto's hij wel eens 8mm moeten zijn.

Hej marko,

Hij is echt ontzettend gaaf en blijf kijken naar je updates.
Jij was toch ook in zwolle ? MBVP toch?

groeten Ricky.

Hallo Marko,

Nou dat ziet er goed uit zeg, die sparborden en de onder-rijbeveiliging !!

Het begint al aardig op het 1:1 model te lijken, Super hoor !

VOLVO FH 16 660
Volvo......... ik rol

Hallo Marko,

Nou dat ziet er goed uit zeg, die sparborden en de onder-rijbeveiliging !!

Het begint al aardig op het 1:1 model te lijken, Super hoor !

VOLVO FH 16 660
Volvo......... ik rol

Ik hoop dat ik deze week de bumper kan afmaken. dan kan ik beginnen met het traanplaat gedeelte en dan moet het toch al wel redelijk opschieten om hem een kleurtje te gaan gegeven.

Hmmm, ga je die batterij nog gebruiken, want echt goed is dat niet ;).

Voor de rest: Keep up the good work!

hoi

Hmmm, ga je die batterij nog gebruiken, want echt goed is dat niet ;).

Voor de rest: Keep up the good work!
heb een vraagje voor je marco .
je bent zeer goed bezig met het bouwen van de vrachtwagen .
ik ben zelf nu jaartje bezig met bouwen van vrachtwagen .
heb gezien dat je ook een lange cacie hebt voor de vrachtwagen ik ben op zoek naar een cacie van 1 meten lang met de maten van tamyia ik ga uit zonderlijk transport maten eentje met 6 assen waarvan er 4 zullen sturen .
antwoord heb ook gelezen dat je vertraging hebt ingebouwd hij gaat trager rijden maar krijg daardoor meer trek kracht .
ik rijd met mijn vrachtwagen rond met zoontje dat nu 3 jaar is zonder moeite

heb een vraagje voor je marco .
je bent zeer goed bezig met het bouwen van de vrachtwagen .
ik ben zelf nu jaartje bezig met bouwen van vrachtwagen .
heb gezien dat je ook een lange cacie hebt voor de vrachtwagen ik ben op zoek naar een cacie van 1 meten lang met de maten van tamyia ik ga uit zonderlijk transport maten eentje met 6 assen waarvan er 4 zullen sturen .
antwoord heb ook gelezen dat je vertraging hebt ingebouwd hij gaat trager rijden maar krijg daardoor meer trek kracht .
ik rijd met mijn vrachtwagen rond met zoontje dat nu 3 jaar is zonder moeite

Wat is een cacie? Ben modelbouwer geen chauffeur :-P

Oke Chassis :-)
Ik heb hem zelf gemaakt bij de Metaal winkel in Rotterdam heb ik een alu u profiel gekocht van 20 hoog en 7 dik dat is bijna gelijk aan die van tamiya en dit is in iedere lengte leverbaar.

Update #21
Dit weekend de achterbumper dunner gemaakt van 10 naar 8mm en dat staat op schaal toch wel een stuk echter.
Gelijk ook maar de bovenbalk van de bumper beter op schaal gemaakt die is van 11 naar 9mm gegaan. Tevens gelijk alle hoeken er in gefreesd. Dat was even wat werk. Wat er zaten 3 verschillende hoeken in de boven balk. De boven en onderbalk zitten aan elkaar vast met 4 stipjes aluminium welke met een klem passing worden recht gehouden.

achterbumper%20(4).JPG

achterbumper%20(5).JPG

achterbumper%20(6).JPG

Deze week ga ik veder met het dicht maken van de zijkant en het traanplaat gedeelte boven op.

Overzichthaak arm
Voor de mensen die het leuk vinden. Ik had wat speling in de haakarm en die moest daarvoor weer helemaal uit elkaar gehaald worden. Dus gelijk een mooi moment om wat detail foto's te maken van alle lossen onderdelen.

Totaal overzicht zoals het tot nu toe is.
overzicht1.jpg

Eind lager van de spinder aandrijving
overzicht2.jpg

De arm die het geheel gaan bedienen. Deze zijn nu ook wat beter afgewerkt. Ronde hoeken gekregen en dunnen gemaakt.
overzicht3.jpg

De haakarm zelf het schanier punt is wat aangepast en er is een uitsparing gemaakt voor een stalen pen die zorgt dat het niet doorzakt als hij plat licht.
overzicht4.jpg

Alle lagers op een rij voor de oplettende onder ons het lager links onder is een bronze 1cent munt. :lol:
overzicht5.jpg

De spindel en het de beweegbare gedeelte met de as waar de lagers aan komen te zitten.
overzicht6.jpg

De buitenkant van het frame met de motor ophanging. De gleuf die gefreesd is daarlopen de lagers in.
overzicht7.jpg

Het lossen gedeelte voor het kiep frame. de uitsparing in de ronde as is voor de spindel zodat die elkaar niet raken.
overzicht8.jpg

En zo zit het dan in elkaar als je aan het kiepen ben.
overzicht9.jpg

En voor het op pakken van de bak gaat alles maar net langs elkaar. :mrgreen:
overzicht10.jpg

Hallo Marko,

Nou, die achterbumper ziet er gaaf uit zeg, weer een knap stukje freeswerk van jou zeg !!!

Ook de schroefspindel is een knap stukje vakwerk, echt top hoor !!!

Ik denk dat deze schroefspindel sterker is dan het Leimbach hydraulisch afzetsysteem, maar vooral veel goedkoper !!!

Veel succes met je verdere bouwwerk aan de Scania en het afzetsysteem !!!

Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat !!!

Back