VSB Scania met haakarm systeem

hey marko

dit wordt een zeer nette wagen.
dat is 1 ding wat zeker is.
knap en mooi gedaan met die wiel ophanging en die luchtbalgen.
dit wil ik bij mijn daf ook eingelijk gaan doen heb alleen geen draai en freesbank :(
ik ga deze truck zeker volgen :D
ga zo door knap staaltje ;)

mvg jens.

Update #14 (kopie aan de start post geplakt)
Deze week weer een hoop gedaan aan de vrachtwagen.
Ik heb de 2de as sturend kunnen maken doormidddel van een 2de servo te plaatsen dit leek mij toch beter te gaan werken dan via een stangen constructie.
En me vader heeft zich mogen uitleven op de vertragingbak met vrijloop.

Als eerst de foto's van de vertragingsbak.
Op deze foto zie je dat hij aan de orginele versnelings bak is gemonteerd.
Vertragingbak%20(3).jpg

Hier een foto van de 1/4 vertragings tandwielen en zoals je kunt zien zijn overal lagerbussen gebruikt.
Vertragingbak%20(6).jpg

Het onderste grote tandwiel zit niet vast aan de as, voor de rest zitten alle tandwielen gebout aan de assen vast. op die manier kan je vrij maken waar in de motor geen kracht uitoefend op de tandwielen.
Op de onderste as zie je op foto 6 ook een spiebaan zitten, daar kom straks een messing bus over heen met aan de linker kant een paar stalen pennen. Als die bus over de as schuifd gaan de pennen in het linker grote tand wiel zodat je een vast verbinding krijgt.
de ronde as aan de voorkant wordt een glijlager waar op een vork je komt te zitten wat de messing bus naar links of naar rechts kan bewegen.

Mocht er iemand vragen over hebben dan hoor ik het wel

Dan zijn we aangekomen aan de meesturen de achteras.
Ik heb gekozen voor een zo klein mogelijk servo te plaatsen zodicht mogelijk bij de stuuras.
Op die manier kan je een verbinding maken waar bijna geen speling in zit. (De servo is een GWS IQ210 4kg )

Ik heb de servo zo goed mogelijk achter de wiel ophanging proberen te verstoppen zodat je er zo minmogelijk van ziet als het af is.

achterstuuras%20(4).jpg

De servo zit opgehangen aan het frame via een 3mm dik alu plaatje. Dat is sterk genoeg om de 4 kilo te weer staan.

achterstuuras%20(5).jpg

wordt al aardig mooi zo te zien.. maar zo'n vertragings bak.. wat heeft dat nou voor nut .. trekt ie dan niet zo snel op en heeft een lagere top snelheid ? of waar is dat voor.. en wat betekend dat 1/4 ? gaat ie dan 25% langzamer ?

4-1 betekend vier omwentelingen van hetgene wat het aandrijf resulteerd in 1 omwenteling na de vetragingsbak.

Vind het een heel mooi project, ik wil binnenkort ook gaan beginnen aan een Scania. Waarom heb je eigenlijk niet voor de vertragingsbak van carson gekozen? die heeft toch dezelfde verhoudingen?

4-1 betekend vier omwentelingen van hetgene wat het aandrijf resulteerd in 1 omwenteling na de vetragingsbak.

Vind het een heel mooi project, ik wil binnenkort ook gaan beginnen aan een Scania. Waarom heb je eigenlijk niet voor de vertragingsbak van carson gekozen? die heeft toch dezelfde verhoudingen?

Zoals valt te lezen in mij stukje is dit een vertragings bak met een vrij loop!
Doormiddel van een servo kan ik de tandwielen ontkoppelen zodat bij het laden en losse van de bak straks de auto in zijn vrij naar voren of naar achteren kan rollen.
Dit heeft geen 1 sysyeem wat je kant en klaar kan kopen.

Update #15

De vertragingsbak is nu af. Ik moet alleen nog even een mini servo gaan ophangen dan werkt het.
Vanavond al wel even getest door hem met de hand te bewegen. En werkt echt super bijna geen kracht voor nodig en zonder kracht blijft hij ook in de versnelling staan.

Vertragingsbak.JPG

Gelijk ook de cardanas verlengd. hoorde van Rottierood dat de as hol zou zijn. Maar na het doorzagen zag ik dat de mijne wel gewoon massief is. Dat scheeld weer een hoop denk werk. Even draad getapd locktite er in en klaar :lol:

Vertragingsbak%20(2).JPG

Vertragingsbak%20(3).JPG

scania

hallo
dat ziet er goed uit zo,ben benieuwd naar de cabine.
u had het erover dat u geen kleine kracht motor kon vinden,en is een klein motortje met een vertraging erop dan niks,dat moet u wel kunnen maken,
als ik de vertraging voor de truck zelf zie heb ik er alle vertrouwen in,
hopelijk zien we gauw uw vorderingen met de scania,
groeten markioo

hallo
dat ziet er goed uit zo,ben benieuwd naar de cabine.
u had het erover dat u geen kleine kracht motor kon vinden,en is een klein motortje met een vertraging erop dan niks,dat moet u wel kunnen maken,
als ik de vertraging voor de truck zelf zie heb ik er alle vertrouwen in,
hopelijk zien we gauw uw vorderingen met de scania,
groeten markioo

Ik heb ondertussen wel een klein 1.5cm doorsnede motor gevonden met vertraging voor in de haak arm.

Ikwerk en loop stage in de garage van een transport bedrijf, en het verbaast me keer op keer weer hoe mooi dit allemaal is, zo realistisch, en op dat formaat!
Echt mooi!

gr,

wow

wow dat ziet er goed uit zeg,en het filmpie das ook een leuk idee om te laten zien hoe het werkt,en het bouwen is leuker om te volgen dmv you tube,ik blijf de bouw volgen,veel succes met de bouw ervan.
mvg markioo

Hallo Marko,

Ik zie op het filmpje dat jij schakelt tijdens het draaien van de elektromotor.
Het vrijschakelen dat gaat natuurlijk probleemloos, maar ben je niet bang als je met een draaiende elektromotor de tussenvrijloopbak weer inschakelt, dat de messing nokken niet beschadigen of afbreken op den duur, want uiteindelijk schakel je hiermee wel de vrachtauto in z'n vooruit of achteruit en komen er toch wel veel krachten op de messing nokken !!!

(Volvo)petje af hoor voor jou bouwkunsten, echt SUPER gebouwd !!!

De besturing is trouwens moeilijk te zien op het filpje, maar de besturing lijkt mij wel goed te werken !!!

Succes met de verdere bouw van de Scania, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat !!

VOLVO FH 16 660
Volvo......... ik rol

Groetjes,
Piet

Hoi,

Ziet er goed uit en tot heden werkt het denk ook goed,maar wil jij deze tandwielkast open laten of stofdicht maken-tandwieltjes houden niet zo van zand ed-.

Succes,

Jan

Hallo Marko,

Ik zie op het filmpje dat jij schakelt tijdens het draaien van de elektromotor.
Het vrijschakelen dat gaat natuurlijk probleemloos, maar ben je niet bang als je met een draaiende elektromotor de tussenvrijloopbak weer inschakelt, dat de messing nokken niet beschadigen of afbreken op den duur, want uiteindelijk schakel je hiermee wel de vrachtauto in z'n vooruit of achteruit en komen er toch wel veel krachten op de messing nokken !!!

(Volvo)petje af hoor voor jou bouwkunsten, echt SUPER gebouwd !!!

De besturing is trouwens moeilijk te zien op het filpje, maar de besturing lijkt mij wel goed te werken !!!

Succes met de verdere bouw van de Scania, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat !!

VOLVO FH 16 660
Volvo......... ik rol

Groetjes,
Piet

Hoi Piet,
Het valt reuze mee welke krachten er op komen te staan. Je moet natuurlijk niet volgas hem van zijn vrij in de versnelling gooien. Als je het een beetje met beleid doet gaat het zonder klappen op de tandwielen. op die video kan ik het wat grover doen wat de wielen zijn van de grond. Mijn vader gebruikt deze techniek al jaren op stoommachines en daar is nog nooit een koppeling gesneuveld.

Hoi,

Ziet er goed uit en tot heden werkt het denk ook goed,maar wil jij deze tandwielkast open laten of stofdicht maken-tandwieltjes houden niet zo van zand ed-.

Succes,

Jan

Hij wordt straks helemaal dicht gemaakt met een dunnen alu of messing plaat.

Update #17
Afgelopen weekend ben ik begonnen met afmaken van de bullbar en lichtbalk op het dak.
Ik heb nu 5 ipv 4 lampen op het dak geplaatst (dit klopte meer met de echt vrachtwagen) Teven de 2 zwaailichten gemonteerd. De bullbar was wat meer werk ik heb het gaas verwijderd en weer klaar geschuurd de lak bleef niet heel erg goed zitten. Ik heb ook gelijk maar 4 beugels vast gemaakt voor lampen. Die was ik in de haast aan het begin ooit vergeten te solderen. Nu klopt de voorkant redelijk goed. Moet alleen nog 2 kleine staafjes maken voor side lights in de onderbumper. ik hoop het messing nu beter te kunnen gaan spuiten dan de eerste keer ik heb al een hoop tips gehad van Volvo Piet. Ga dit weekend kijken of ik de grondlaag kan gaan aanbrengen.
daklampenklaar.JPG

daklampenklaar2.JPG

Maandag avond heb ik ook een begin gemaakt aan de haakarm constructie. ik ben begonnen met een subframe te gaan maken waar de motor en de spindel + geleiding aan komt te zitten. dit frame is gemaakt van 8x20 platstaf aluminium.
Daar in is een lager sleuf gefreesd van 5mm diep. Hier in gaan het lager rollen wat de spidel moet gaan ondersteunen als er zware lasten op komen te staan. Op de onderstaan de foto's zie je een spindel van M6 dit ga ik morgen veranderen in M8 die loopt iets sneller (20%) Het duurt nu telang voor het blokje van de ene naar de andere kant is verschoven. De motor die ik heb gebruikt heeft ook maar 55rpm op 6 volt. Mocht het nog te traag zijn kan ik nog een motor kopen die 96rpm doet.

spindel%20(2).jpg

spindel%20(3).jpg

Totaal is 46cm lang (dit zou op schaal 1:1 een container hebben van 7.5mtr lang)
spindel%20(4).jpg

spindel%20(5).jpg

Hier nog een foto van het druklager aan het einde van de spindel.
spindel%20(6).jpg

scania

hoi marko
hier markioo,hier heb ik geen woorden voor,nou eentje dan GEWELDIG,
dat is echt geweldig hoor en ben echt benieuwd naar het eindresultaat en zoals het er nu uit ziet word het een geweldige scania,en de werking van de afzet instalatie vind ik er wel erg stevig uitzien,maar over dat draadeind dat u zegt een andere maat gaat sneller,je hebt per mm maat diverse spoed maten,bij een ijzerwarenzaak moet u dat maar eens navragen en je hebt als ik het goed heb ook machine draad of spindeldraad heet dat geloof ik dat is harder en de schroefdraad is anders van vorm en slijt/vreet niet zo in op de moer,de moer moet ook lang zijn,zeker 30 mm lange bus/moer zeg maar om de kracht over te kunnen brengen,zie bijv maar naar de draadeind op de draaibank die de beitel houder van links naar rechts voert,het is maar een tip,ik hoop dat u er wat aan heeft,
met vriendelijke groeten markioo

hoi marko
hier markioo,hier heb ik geen woorden voor,nou eentje dan GEWELDIG,
dat is echt geweldig hoor en ben echt benieuwd naar het eindresultaat en zoals het er nu uit ziet word het een geweldige scania,en de werking van de afzet instalatie vind ik er wel erg stevig uitzien,maar over dat draadeind dat u zegt een andere maat gaat sneller,je hebt per mm maat diverse spoed maten,bij een ijzerwarenzaak moet u dat maar eens navragen en je hebt als ik het goed heb ook machine draad of spindeldraad heet dat geloof ik dat is harder en de schroefdraad is anders van vorm en slijt/vreet niet zo in op de moer,de moer moet ook lang zijn,zeker 30 mm lange bus/moer zeg maar om de kracht over te kunnen brengen,zie bijv maar naar de draadeind op de draaibank die de beitel houder van links naar rechts voert,het is maar een tip,ik hoop dat u er wat aan heeft,
met vriendelijke groeten markioo

In iedergeval bedankt voor de tip. Ik ga wel gewoon de M8 draad gebruiken klopt ook beter bij de schaal in duitsland gebruiken ze met spindels ook allemaal M8 en heb 8M ook nog genoeg op voorraad liggen. En je mag wel jij zeggen ben jonger als U :-)

Hallo Marko,

Nou, het schroefspindelsysteem ziet er goed uit zeg.

Ik denk dat het een goede beslissing is om een 8mm draadeind spindel te gebruiken, want 6 mm draadeind gaat nogal gauw slingeren als er zware krachten op komen.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt met je spuitwerk.

Zeg als je gaas zoekt voor je bull-bar, dan moet je even contact opnemen met Hobma Modelbouw, die heeft div. soorten gaas op voorraad.
http://www.hobmamodelbouw.nl

Of even contact opnemen met de Metaalwinkel in Rotterdam, die hebben ook div. soorten gaas in hun programma.
http://www.metaalwinkel.nl

Succes met de verde bouw.

scania

hahaha je hoeft geen u tegen mij te zeggen hoor,het blijkt wel dat in de modelbouw leeftijd niet belangrijk is.
ik leer ook nog elke dag van mn stomme (kostbare)fouten,
en als ze in duitsland met m8 draad werken en het werkt prima dan zou ik niet verder zoeken/experimenteren en het maken zoals het bij een ander model werkt,scheelt tijd en irritatie als het niet lukt,of je moet alles overmaken,veel succes met bouwen,
groetjes markioo

Back