VRIJE VLUCHT en Vintage R Assist MEETING (juni 2018)

Leuk, ga kijken of ik kan.
Iets te vliegen heb ik gelukkig al.

Frans
113-1328_IMG.JPG

Bart wel ff doorbouwen......

De Buccaneer is een van origine Vrije Vlucht kist uit de periode 1936 tot 1940 en ontworpen door Bill Effinger. De eerste Buccaneer was 48 "span= ~100 cm spanwijdte. In de jaren er na kwamen er wat grotere uitvoeringen en de grootste is de 88" tw een bak van 220 cm.

Deze uitvoering lijkt de moderne re-design te zijn die rond 1975 als RC kist op de markt kwam.

Laatst bewerkt:
Klopt helemaal. Het model heb ik iets van 10+ jaar geleden gebouwd van een Ben Buckle tekening.
Het model is rc en heeft hoogte en richtingsroer, bekleding moderne oracover.
Spanwijdte is 66".
Klapschroef is inmiddels vervangen door een star exemplaar.

Laatst bewerkt:
De FMT speelt ook al in op dit treffen ( :))met de bauplanbeilage van maart: de Star III B van Klaus Nietzer.
Jammer dat hij in het artikel niet vermeldt wie de oorspronkelijke ontwerper is.

Oeps foutje, spanwijdte van de Buccaneer is 66" en geen 88".
Zijn er trouwens limieten aan de spanwijdte en gewicht voor het model?
Als de Buccaneer te groot/zwaar is moet er wat anders worden gebouwd.

Voor de beeldvorming.

Een F1B heeft een span van 1.70m ongeveer 230 gram

Een F1A heeft een span van gemiddeld 2.20m en zo'n 400 gram

F1Q soortgelijke spanwijdte en rond de 400 gram

Geen idee wat zo'n kist van jullie weegt?

Gewicht is boven de gestelde limiet van 1.5 kg. Spanwijdte van 1.7m past nog wel. Daarbij blijkt deze versie niet een 100% VV basis te hebben. Geen probleem.
Ga eens spitten in de (digitale) tekeningen bak of er wat leuks te vinden is om te bouwen.

Frans

Tja, Bart ik moet ook aan de bouw

Met Frans afgesproken dat we samen iets gaan zoeken wat Frans leuk vindt en wat binnen de doelstelling van de meeting valt..
En Frans...ja je moet aan de bak want je staat in de deelnemers lijst...dus nu nog een model en je hebt een onvergetelijke dag!!

Jongens...we moeten eens proberen om contact te leggen met de modelvlieggroep De Movers. Daar zitten een aantal VRA vliegers...kent iemand deze groep en kun je ze op het evenement wijzen?

BVD.

Laatst bewerkt:
Als ik tijd heb kom ik ff kijken,heb nog ergens een Dana zwever liggen.
De sportmodelletjes laat ik thuis daar zitten dieseltjes op ,dat ga ik niet vervangen door electro motoren.

Groet Herbert

Hoe bouw je een Vrije Vlucht diesel model (b.v. tijdelijk) om naar Vrije Vlucht met elektro.

Een manier kan zijn..

Ben je RC vlieger dan zet je er een motor/regelaar/Rx/accu bv 350 á 450 mAh in en klaar ben je...de motor kun je regelen met je zender en verder is het Vrije Vlucht.

Ben je geen RC vlieger...dus heb je geen zender...dan doe je het zelfde met dien verstande dat je er een Frysky of Hobby King "Orange" ( Fasst compatible en geschikt voor Futaba zenders) ontvanger in zet. Die komen vaak hier in het Te Koop forum elektronica voor en heb je voor 10 tot 20 euro. Een zender heb je niet nodig...er zijn op de meeting veel Futaba zenders aanwezig en ter plaatse kun je wel een zender lenen en kun je vliegen ... dus ook weer de motor regelen en verder is het Vrije Vlucht.

Hans Meijdam...kan het nog eenvoudiger??

Laatst bewerkt:
Eventueel heb ik een Futaba zender te leen. Geloof 6 of 8 kanalen. Zal s zoeken naar een ontvanger ook. Wel onder de voorwaarde dat ik m niet zelf de heide op hoef te slepen, heb al zat eigen spullen die mee moeten. Rugzak, modellenkoffer, stoel enz.

Voor meer info neem contact op.

De Super Slicker is (bijna) klaar voor de Meeting.

En voor diegenen die niet weten wat of wie de Super Slicker is... door Bill Dean in 1937 ontworpen kist waarmee hij wereldkampioen FF gas models werd. Het ontwerp is omarmd door Eddy Keil ( Keil Kraft) en er is tevens ook nog een andere (cabin) romp bij ontworpen.
100_6183.JPG

Links de brandstof timer...huuu?? heb ik gewoon laten zitten want anders zat er een gat...:p
100_6180.JPG

Heel subtiel de aansturing van het richtingroer...uiteraard geen kwiklinks en dat soort modern spul....héé ....geen hoogteroer???
100_6181.JPG

Jawel hoor!!! een klein handeltje wat het veer belaste stabilo omhoog drukt...
100_6182.JPG

t.jpe

Zoals ik al zei...bijna klaar....je mag raden wat er nog mist...:cool::cool:

Laatst bewerkt:
Back