voorbereidingen en verhuizing van ons, nu ook met klussen in en rond huis

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 14 jan 2010.

1. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Zo een diesel stand kachel is ons ook aangeraden voor de stacaravan. de ingebouwde gaskachel verbruikt in het voor en najaar een hele fles gas per weekend, en dat is niet te doen. nu met een zibro kachel in combinatie met de airco krijgen we het ook behaaglijk, maar dat is in principe best wel prijzig. de airco voor net snel op temperatuur brengen, en dan moeten we hem op 30 graden zetten. de zibro voor het houden van de temperatuur. en natuurlijk goed ventileren. Nu brengen we met die zibro vocht in de caravan, en dat is niet wat je wil. Ik weet nog niet hoe dat zit met die dieselkachel.

2. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Je moet niet alles geloven wat op internet staat.
    Airco/warmte pomp heeft op de lange termijn een hoger rendement.

3. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    In dit geval zou ik de airo blijven gebruiken en een diesel kachel ipv de zibro.
    Om het rendement van de dieselkachel wel wat omhoog te krikken, zou ik net zoals bij de airco het geval is.
    De binnenlucht uit de stacaravan als voorverwarmde lucht door de dieselkachel laten stromen.

Maar wil je op de langere termijn de kosten binnen de perken houden en je elektra aansluiting kan het aan, plaats dan een extra airco/warmte pomp.
    Dit soort systemen zitten veel hoger in rendement.
    Het verplaatsen van (warmte) energie is vele malen goedkoper en er is minder energie nodig, dan warmte opwekken.

In mijn bouw hokje zit zo'n dieselkachel, hij staat niet buiten, maar binnen met de uitlaat naar buiten.
    Belangrijk is dat de uitlaatslang gasdicht naar buiten gaat, dus de demper om het gesuis te dempen zit ook buiten
    De lucht voor de verbrandingskamer komt ook van buiten.
    Vervolgens laat ik de te verwarmen lucht in het hokje circuleren, zo dat de kachel al voorverwarmde lucht binnen krijgt.

Ik zou wel een Koolmonoxide melder plaatsen als je die al niet hebt.
    Maar eigenlijk heb je die niet nodig.
    Als in zo'n dieselkachel de verbrandingskamer op temperatuur is, is de hoeveelheid geproduceerde Koolmonoxide erg laag.

Om wat Koolmonoxide getallen te noemen, tijdens het opstarten van de kachel zijn de getalletjes enorm hoog 600 ppm en nog veel meer.
    Het duurt een paar minuten voordat het gaat dalen.
    Bij een op temperatuur gekomen verbrandingskamer, zakt dit onder de 11ppm.
    Maar dit is alleen maar het geval, als de zuurstof onbelemmerd in de verbrandingskamer kan komen en de uitlaatgassen onbelemmerd naar buiten kunnen.
    Een radiator daar tussen zetten om nog een tikkeltje meer rendement er uit te krijgen is voor de gezondheid niet echt aan te bevelen.

Zo'n tegen te muur te meubelen Koolmonoxide melder die ik in gebruik heb, begint pas boven de 50ppm moeilijk te doen, maar dat is nog ver onder het niveau om echt in paniek te raken.

Laatst bewerkt: 18 nov 2024
  4. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Bij mij staan er al 3 airco units op mijn garagedak dat vind ik wel genoeg.;)

Ik wilde eigenlijk alleen de uitlaat naar buiten doen omdat ik dan maar 1 gat in de muur hoeft te maken.
    Maar ik weet het nog niet zeker of ik het wel ga doen hoor.
    Als ik nu in de schuur ga rommelen gebruik ik een straalkacheltje.
    Dan heb je gelijk warmte.
    Ik twijfel erg, omdat ik er gemiddeld maar een paar uurtjes per week ben.

5. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik heb toch een diesel kachel gekocht.
    Dit om diverse redenen.
    Ik heb een simpele manier bedacht om hem in de garage te gebruiken.
    Ik leg een balkje onder mijn garagedeur waar ik de uitlaat met een hittebestendig materiaal.
    Daar steek ik de uitlaat door.
    Ik moet dan aan de bovenkant van de deur iets maken zodat het daar ook dicht is.
    Mocht dat niet bevallen boor ik alsnog een gat in de muur.
    De volgende reden is, dat ik me toch wel wat zorgen begin te maken over het wereld gebeuren.
    Ik wil ook een aggregaat kopen, om in ieder geval mij en mijn gezin een aantal dagen te kunnen behelpen.
    De kachel kan ik dan alvast lekker gebruiken als ik het in de garage warm wil hebben.
    De aggregaat wordt wellicht een benzine 4takt variant, want de auto tank zit altijd vrij vol, dus brandstof hebben we op voorraad.
    Mijn buren zijn ook al aardig oud en in geval van nood kunnen we elkaar dan helpen.
    En zo'n aggregaat eet geen brood.
    Als je die een paar keer per jaar laat draaien gebeurd daar niets mee.

6. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Het begint alweer met prutswerk.
    Denk er aan een luchtspleet is net zo iets als een koudebrug, dat wil je niet hebben.
    Dan kun je net zo goed de kachel helemaal buiten zetten met de garagedeur open.
    Zal best wel een beetje warmte van de kachel naar binnen waaien, ja toch?

Je gaat gewoon een gat in de muur maken, de grote van het gat, is afhankelijk van het soort spouwmuur isolatie.
    Het uitlaatje wordt best wel warm, het is dus raadzaam om een voldoende grote lucht/isolatie spleet te creëren tussen de (metalen) mantelbuis en de eigenlijke uitlaat.
    Ehm warm is heet.

7. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    goede punten! ik stook mijn kleine kacheltje weer (oude gasmeter omgebouwd, 10 jaar oud nu, ieder jaar eoa modificaties, upgrade). heb steeds minder last van vocht. dat van die koudebrug is een goed punt!
    ik heb een tocht kiertje dichtgemaakt (bij de uitlaat doorvoer), en, ventileer niet meer bij de vloer maar via een raam dat een beetje openstaat, met een vuilniszak aan de binnenkant. daar komt een beetje lucht binnen maar tocht niet.
    er is een ventilator met lucht uitlaat buis. als de kachel aan is komt er een beetje (voorverwarmde) lucht binnen langs de vuilnis zak.
    ik woon al 10 jaar in dit ding maar de laatste jaren zijn het droogst. best lastig om dit goed door te krijgen.
    eerste momenten in een caravan maakte ik alles dicht (faal, heel nat).
    bij zulke tocht kiertjes kan veel vocht afzetten.
    de weg die de gassen in de kachel afleggen, is gemiddeld iets van 0,5 meter (schat ik), best veel. heb wat metalen dingetjes van (opengeknipt) blik, ijzer strip gebogen, staaldraad asje, haakjes. er is een barst gesprongen,
    heb meteen een (deel van) secundaire luchttoevoer van gemaakt. metaal strip achter, in de kachel, best strak tegenaan (klein luchtkiertje), zo blijft die kier en die strip op zich koel dat het niet verder inbrand.
    dat ligt een beetje los, en kan ik "rakelen" met een uitstekend pinnetje, (pookje, hendeltje). ik wil er een keer een soort rooster in maken met aslade eronder. het is klein en zulke dingen zijn goed met de hand te fabriceren.
    ook is er nu een afneembare "gasklep" met een horizontaal asje, dat in kleine keepjes ligt, en waarvan de einden zo gebogen zijn dat ze de stand goed vasthouden. (beetje hoe de sproeiernaald van een RC motor klemt).
    (foto zegt 1000 woorden maar heb niet)
    zonder dat kacheltje is het niet te doen in dit seizoen. ik dacht in het begin dat die 2 jaar mee zou gaan.
    ik wilde dit jaar een andere kachel (ander vertrek, uitbouw project), maar is nog niet af. dus kleine weer terug.
    de keet is een duitse legerkeet uit 1987, en past in principe zo op een legertruck. geisoleerd enz. zo "hou ik het vol" qua temperatuur.
    er kan veel lastig zijn aan zo leven maar het is iig warm, dan is het andere niet zo erg meer. beetje met vuur bezig. met hout halen bezig. en als die aan is echt goed warm.
    het ventileren varieert met de temperatuur, als het buiten erg koud is, hoeft er ook niet veel geventileerd te worden (voor vocht regulatie). en het trekt dan vanzelf beter door (ventilator erg gereduceerd dan)

8. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ja baas;).
    Ik ben bang dat het dat ook gaat worden.
    Nu is de garage niet heel goed geïsoleerd.
    Tussen onze garage en die van de buren zit maar een steens muur die niet is geïsoleerd.
    Aan de achterkant 10 cm gasbeton daarachter is de bijkeuken.
    De kant van het huis is een geïsoleerde spouwmuur.
    De garagedeur is wel een 5 cm dikke geïsoleerde elementen deur maar niet 100 procent luchtdicht bij de rubbers.
    Naast de deur zitten 20 cm dikke gemetselde poeren die niet zijn geïsoleerd.
    Daar wil ik het liefst aan de woning kant de kachel plaatsen.
    Het probleem is dat daar een kraan zit en de omvormer.
    Aan de andere kant zou het makkelijker kunnen maar dan zit is op de erfscheiding met de buren.
    Het uitlaatje van de kachel zit dan buiten wel erg raar.
    Ik zal van binnen even een paar foto's bijvoegen ter verduidelijking.
    Ik wil eerst de kachel binnen hebben en eens gaan passen.
    En ook kijken hoe heet de kachel zelf wordt.
    Ik kn de uitlaat eventueel verlengen en met hittebestendige wol bekleden.
    In deze hoek wil ik hem het liefste hebben.
    Voor de slangen wil ik nog een slangenhaspel hebben zodat die weg kunnen.

Die paal hangt er voor als ik wil verven.
    Ik haal altijd het raam uit het kozijn en verf dat in de garage haha.
    Rolluik en hor dicht van het betreffende kozijn dan kan ik het rond om verven.
    Nu hangt daar ook een lang waterpas aan en de oplader van de fiets.
    Als ik mijn straatwerk op moet hogen ( wat hier helaas veel nodig is) gebruik ik onderandere de balk om het zand af te rijen.

Hier zou hij perfect passen maar dan komt de uitlaat buiten op de erfafscheiding en op een vlak muurtje tussen onder garages naar buiten boven een waterkolk.
    De deur die er op zijn kant staat kan nog opschuiven.
    Deze leg ik altijd op 2 schragen als ik aan het hobbyen ben.
    Ik denk dat ik de kachel minder dan 1 keer per week zou gaan gebruiken dus ja waar doe je wijs aan?

Laatst bewerkt: 20 nov 2024
  9. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik heb in mijn garage een centrale afzuig unit hangen die de bijkeuken afzuigt (afzuiger in keuketje) Als we frietjes bakken, maar ook als daar de was moet drogen.(weer meerdere functies daar hou ik van)
    Dat werkt perfect.
    Als ik in de garage wil afzuigen doordat ik bijvoorbeeld aan het verven ben draai ik daar een ventiel open.
    Dan heb ik in de garage onderdruk en komt de stank niet in huis.

10. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Je hebt toch een warmtepak. ?

Rene Neefe vindt dit leuk.
  11. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ja even vast kunnen houden van wat je hebt aangeschaft is ook fijn.
    Wat voor type heb je, zo'n ding al in een kastje of allemaal losse onderdelen?

Het enige wat echt loei heet wordt is de uitlaat.
    Het andere wat ook warm kan worden is de uitgeblazen warme lucht waar het om te doen is.

Het is jou schuurtje jij beslist ik geef alleen maar kei goeie raad.

Ik zou de kachel ook in de hoek van de garagedeur en waterleiding plaatsen, een beetje laag bij de grond.
    Zo dat de uitlaat via een korte weg door de muur kan, geen demper plaatsen.
    Maar wel aan de buitenzijde een verticaal kanaal (metalen regenpijp of schoorsteen) plaatsen.
    En daar gewoon aan de zijkant een gat in meubelen, waar de uitlaat van de kachel in gestoken wordt.
    ipv wol voor afdichting, of het beter is weet ik niet, maar ik gebruik glasvezelband wat ze ook soms om de uitlaten van motoren wikkelen.

Je zit hier niet om het hoekje, maar wat we hier vaak doen als het om een klein beetje materiaal gaat.
    ff van de grote rol een stukje afval knippen.

Bij een koude start wil het soms een beetje meuren naar diesel en tijdens het branden van de kachel suist het nogal.
    Met zo'n ruime verticale buis/schoorsteen ontsnapt de meurende diesel een stuk hoger in de atmosfeer.
    En het gesuis is zo ook veel minder hoorbaar.

12. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik heb hier een zak vol met van die witte "wol" wat om kachel pijpen moet.
    Ik heb inderdaad een kachel waar alles in zit dus ook de tank gekocht.
    Trouwens jammer dat ze niet op 230 volt te verkrijgen zijn.
    Ik wil hem eerst eens horen en ruiken.
    Liever wil ik buiten geen stalen buis op de muur.
    Al zou ik dagelijks stoken misschien wel maar ik wil eerst proefdraaien.

Ik wil toch ook mijn huidige meterkast wat netter maken.
    Heb ook een stickervel mee besteld zodat straks alles netjes en veilig is. (al zit het al 7 jaar zo)
    Alles had ik netjes op papier staan welke groep voor wat was, dit wil ik weer aanpassen met de uitbreiding.

AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ja dat klopt, 12 of 24 Volt en die keuze als je daar tussen kunt kiezen moet je dat bij de aanschaf al doen.
    Sommige youtube hobbyisten denken dat je met het omschakelen van het display van 12V naar 24V de kachel geschikt is voor de hogere spanning.
    Maar zo simpel werkt dat niet.

Bij de eerste keer starten meurt en rookt het een beetje, wordt vanzelf minder.
    Had ik het al geschreven, bij een goede verbranding met diesel van de pomp, gaat zo'n simpel machientje zo'n 5000 uur mee voordat er groot onderhoud moet plaats vinden.

14. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik ben benieuwd, eerlijk gezegd dacht ik dat ze allemaal 13 volt waren.
    Ik heb de goedkoopste besteld.

Edit
    Ik heb de 12 volt versie besteld dus dat komt goed.

Ja alle kachels stinken in het begin.
    Daarom laat ik hem de eerste keer ook buiten staan.

Over de stroomvoorziening ben ik nog niet uit.
    In geval van ellende in de wereld wil ik hem ook in de woonkamer kunnen gebruiken.
    Ik ga daar nu geen gaten voor boren maar dat is zo gebeurd mocht dit nodig zijn.
    Het kan een powerstation worden zodat ik een paar dagen kan stoken.
    Deze kan ik dan ook in de garage gebruiken want na het opstarten trekt hij maar weinig vermogen.
    Anders een 12 voeding.
    Maar zoals ik al eerder zei eerst het ding maar eens binnen krijgen.

15. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Vandaag geprobeerd de meterkast (aan de buitenkant) nog wat beter te maken, helaas niet helemaal gelukt.
    Stickers geplakt waarvan ik zeker weet hoe het is.
    De automaten zet ik later nog een keer recht want dat ziet er ook niet uit op dit moment.

Hier een brug geplaatst over de fornuis groep.
    Helaas past hij niet
    Of doe ik iets verkeerd?
    De pootjes van de brug zijn volgens mij veel te lang.
    Bij de hoofdschakelaar zit een metalen brug.

Laatst bewerkt: 23 nov 2024
  16. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
  17. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Daar past het, maar bij mij niet.
    Als de meterkast open is wil ik het nog eens proberen maar de gaatjes aan de zijkant van de automaten zijn kleiner dan de pinnetjes van het clipje en de schakelaars zelf zijn ook te breed voor het clipje, althans zoals ik het nu bekijk.
    Ik moet er even beter de tijd voor nemen.
    Het home wizard gebeuren vind ik trouwens wel leuk speelgoed.
    Je kan er veel mee instellen en slim schakelen.

Ook als ik de automaten klem tegen elkaar knijp past het niet.

Als leek wordt je helemaal simpel van al die verschillen.
    Zelf weet ik nu hoe het zit en dat ik ze beide uit moet doen om ze uit te krijgen.

Laatst bewerkt: 23 nov 2024
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  18. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Vanmiddag de losse slangen eens vervangen door een haspel.
    Ik stoorde mij er al lang aan dat is bij deze ook weer opgeruimd.
    15 meter slang dat is voor ons meer dan genoeg.
    Zo was het.

Zo is het nu.

19. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Als u wel een aggregaat koop is het misschien een goede optie er één te kopen met 12v aansluiting.

20. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    We doen het stap voor stap.
    Vandaag is de diesel heather binnen gekomen.
    En gelijk even getest.
    Dat is een prima ding voor in de garage.
    Wel is de uitlaat te kort en super kwetsbaar.
    Hoe zouden julie dat oplossen?
    Ik kan een zelfde type kopen en dan langer.
    Of is er een mogelijkheid om en een stevigere buis aan te maken die goed past zonder rookgassen in de garage?

Deel Deze Pagina